0

tuning av Mazda cx 5 150 hk

spurt 2020-06-16 16:58:50 +0200

Hei Har sett at det går an å få motor tunet, og at med dette så kan man få opptil 60 hk mer med 100 NM mer i dreiemoment. Dette skal visst få ned forbruk noe.

Men hvordan påvirker dette automatkassen og selve motoren??

Og hva med videre salg??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-16 17:33:23 +0200

Enhver økning av effekt og moment medfører nødvendigvis tilsvarende økte belastninger på hele drivlinjen, fra turboen på innsugsiden via stempler, råder, girkasse, drivledd og like til dekka. Dette medfører igjen økt slitasje, uansett hva smartingene som selger denne "tuningen" sier for å prakke en slik løsning på kundene. Generelt et produkt med lave produksjonskostnader og høy fortjeneste, derfor er det ikke måte på hvor mye godt det fører med seg....men det er reklamen. Virkeligheten er en helt annen, det gir seg egentlig selv: hvem har mest ressurser til å utvikle et optimalt styringsprogram for motoren i bilen din....Mazda eller Leik og Moro A/S? En del av dette er at Mazda vet veldig mye mer om hvilke belastninger motoren er designet for, dette gjelder både termiske og mekaniske belastninger. Jeg er en av mange som sjekker nettopp dette punktet nøye når jeg ser på en bruktbil, om jeg har den minste mistanke om jalla-tuning, er det en øyeblikkelig, total showstopper. Og er det en bil der dette av en eller annen grunn er vanskelig å få verifisert? Da er det også en showstopper. Jeg vet med sikkerhet at det er flere enn meg som tenker sånn, og i det segmentet din bil befinner seg, er det ikke akkurat hippe ungdommer som står i kø for å kjøpe bilen din....det er voksne mennesker der en stor andel - med god grunn - ikke vil ha en "tuna" bil.

Om en slik tuning reduserer forbruket? Salgsbløff. For å øke effekt og moment må man øke både ladetrykket på turboen og sprøyte inn mer diesel. Det er mao ingen magisk trylleformel som øker effektiviteten i motoren. Ja, med mer moment kjører du teoretisk sett mer på moment og mindre på turtall, men du kan jo regne på hvor mange år du kan kjøre på hva det koster om du blåser en turbo. Du sier ikke noe om hvor gammel bilen din er, men om den fremdeles har garanti, kan du skyte en hvit pinn etter garantien i det øyebllikk du tukler med motorstyringen på dette viset.

Det er minst to langt enklere måter å redusere forbruket i betydelig grad på: du kan enten være mer bevisst på å bruke det momentet du har og kjøre "lastebil", altså legge vekt på å kjøre mykt. Da får du med sikkerhet det laveste forbruket som er mulig med din bil. Dekk med lav rullemotstand er heller ingen bakdel, f.ex Nokian. Blir du likevel ikke fornøyd med forbruket, ta frem kalkulatoren: drivstoff utgjør egentlig en meget liten del av dine totale driftsutgifter. Om du fyller når det billigst, sparer du flere tusen i året! En annen måte å spare tusenvis, ja titusenvis på, er å ta service og eventuelle reparasjoner hos et autorisert tredjepartsverksted eller i Sverige. Du sparer typisk 50 %, en av årsakene er de hysteriske prisene på motorolje som merkeforhandleren opererre med....for ikke å snakke om at merkeverkstedet har timepriser som får en advokat til å rødme! VÆR OGSÅ OPS på at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-16 18:13:08 +0200

Takker for svar, var det samme som jeg selv tenkte :-) Jeg synes også intervallene på oljeskift er vel lange, samt at det ikke står noe om oljeskift på girkassen. Min er 2013 automat

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Yepp oljeskiftene er for lange, du har foresten den Mazda CX 5 2013 som har problem med kamaksler som spises opp av for dårlig herding. Samt at oljen i sumpen blandes med diesel og kan skade motoren hvis man kjører mye småkjøring og partikelfilter ikke får regenerert skikkelig. Mvh Kviasen

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-06-16 18:42:55 +0200 )rediger

Bytt olje på automatkasse hver 100000 km det er en billig forsikring her. Er ikke så store jobben. Mvh Kviasen

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-06-16 18:44:56 +0200 )rediger

Du sier 60 NM mer moment som må passere automatkassen din ja ok er du kanskje heldig å få prøvd det så tenker jeg at det blir det siste du hører fra den :-( Mvh Kviasen

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-06-16 19:12:40 +0200 )rediger
0

besvart 2020-06-16 18:31:33 +0200

updated 2020-06-16 20:27:29 +0200

Hei Torbjørn Først et par ord for å berolige Norulf så han kan dra noen lettelses sukk og ikke faller om av ergrelse. Mazda i all sin vishet har Understellsbehandlet alle CX 5 som kom til Norge på kaien i Drammen og gjør det fortsatt den dag i dag og funker fortreffelig. Men så til noe mer alvorlig, er det en motor man ikke skal tukle med så er det nettop skyactive teknologien i motoren til Mazda, jeg er ikke sånn super motstander som Norulf her men anbefaler det heller ikke nettop fordi ting kan gå galt.. Konstruksjonen på denne er ikke som alle andre motorer pga sin lave kompresjon i forhold til det som er normalt og både økt turtall og økt kompresjon kan ødelegge motoren og ikke minst twin turboen fra Honeywell og den ser mer ut som et Star Wars romskip enn en turbo og koster drøye 40000 kr å skifte. Neste er at økt kompresjon eller foresten dette er bare et forenklet ord da det etter start og kjøring er noe som heter max trykk altså når diesel dosen slippes fra injectoren og antenner og denne kraften er det som sender stempel ned og får alt til å svive rundt. Dette trykket må øke for å få mere hk og da toppen har 4 ventiler og er i aluminium begynner ting å skje og det er at diesel dyse tettningene ryker som får eksosgass til å passere og går rett i smøreoljen som blir forkullet i klumper og tetter oljesilen og så PANG ingen mere motor. Vel tror du ikke på det så gå på youtube.com og sett i søkefelt: Mazda skyactive engine failure. Ikke overbevist så kan du her på Broom forumet sette i søkefeltet: Mazda cx 5 og lese deg litt nedover en skrekkfilm er bare barnemat mot det du leser her. Vel alle gjør jo som de vil men du er herved advart :-) Sov godt i natt. Videresalg tja hva tror du at du får for en 2013 modell CX5 med defekt motor og som Norulf sier så står nok hverken frelsesarmeen eller julenissen klar til å chippe inn mellomlegget på tap av verdi her.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-17 08:48:20 +0200

Kamerat K er som vnalig et uttømmelig kammer av spesifikk kunnskap, jeg bøyer meg i støvet og tar på flosshatten for å kunne ta den av i gjen i et feiende flott bukk! En liten tilføyelse: ja, Mazda og flere andre biler fra Asia blir understellsbehandlet når de kommer til Norge, trampeklapp for akkurat det...en av de tingene som fortjener terningkast 6 på biler av den sorten! Men, det er et stort men, en understellsbehandling holder ikke forever under norske forhold. Det må etterbehandling til, typisk bør man tenke i den retningen etter 2-3 år.

Ellers må jeg innrømme at jeg faktisk vurderte Mazda nettopp på grunn ev den nye motoren når den kom, det er virkelig en spennende motor. Ja, det er mye som kan gå veldig galt, kanhende litt mer enn på VAG sine mer eller mindre konservatiive konstruksjoner, men jeg ville nok ikke vært spesielt rett for å kjøpe Mazda diesel (om jeg i neste liv skulle klare å løserive meg fra VAG), gitt et godt vedlikeholdsregime og min kjørestil ala lastebil / traktor ville nok også en Mazda gitt et nogenlnde greit bilhold. Men ikke f.... om jeg ville "tuna" en sånn motor....på samme måte som jeg ikke tukler med min TDI! At de som selger diverse varianter over temaet "optimialisering" og "tuning" helt ukritisk markedsfører sine garasjeprodukter som om det skulle være en "kjapt, trygt og billig" er på grensen til svindel, man får IKKE dette Kinderegget: man kan sette en svær strek over "trygt". Sånn er det bare, og sånn har det vært siden tidenes morgen, man kan IKKE ustraffet øke effekten på en drivlinje uten å gå den tunge veien om en massiv oppgradering over hele fjæla!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar