Med VAG TDI skal oljefilteret byttes ved hvert oljeskift uansett. Dette meåd bytte oljetype er som Kamerat K sier, jolly fine gitt at den oljen du bytter til oppfyller speisfikasjonene for den aktuelle motoren. Noen mener dog at Greenpeace-leamikk som DPF påvirkes negativt av tilsetningstoffene i vanlig olje....de hevder at longlife-oljen ikke har disse tilsetningstoffene. Om dette er reelt, er vanskelig å finne ut av, Castrols liste over tilsetningstoffer er den reneste militærhemmeligheten.
Jeg har en 150 hk / euro 6 TDI i en Golf 7, der er det ikke andre alterataiver i lista hos min faste verkstedsforbindelse enn Castrol Edge hhv Valvoline et-eller-annet av samme sorten, altså en olje som er godkjent for longlife av VAG hhv BMW. Literprisen for disse er temmelig lik, hos det autoriserte verkstedet som utfører oljeskift på min bil, koster vel 4 liter ikke mye mer enn en liter på merkeverkstedet...snodige greier gitt! Må være flytende gull i olja på merkesjappa :-)
Men...som Kamerat K sier....det er galematias å kjøre på longlife-intervaller. Den som kaster et blikk på en sprengskisse av en TDI-motor, vil raskt se hvorfor....15.000 km er et greit utgangspunkt, dette kan strekkes til si 20.000 om man har et kjøremønster med mye langkjøring. Og igjen, oljefilteret SKAL skiftes hver gang....det er ikke på disse tingene man skal spare penger! Spesielt ikke om man finner et tredjepartsverksted med en samvittighetsfull og dyktig verkstmester, med lavere timepris og lavere rekvisitakostnader betaler man fakturanen med et stort smil. Å legge sin nest dyreste investering her i livet i hendene på VAG sitt "longlife-program", er med sikkerhet ensbtydende med at motoren får et vesentlig kortere liv enn den ellers kunne hatt. Jeg har selv konkret erfaringer med bla 1.9 TDI / 110 hk, bilen rulla 485' før en idiot som lekte engelskmann smadra bilen med meg inni. Alltid korrekt spesifikasjon på olja - dengang kun en vanlig turbo-spesifikasjon - alltid filterbytte samtidig. Bilen var god for ekte 200 km / h bare uker før den ble smadra, med full nyttelast, på motorveiene i et unevnelig land mot øst. Jeg hadde heller aldri behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene, det sier sitt....det minka knapt nok på peilepinnen, selv ikke når jeg kjørte tusenvis av kilometer på landeveien i et land med et helt annet tempo i trafikken enn det vi har her. Forøvrig samme med den bilen jeg har nå, men den er jo ikke engang innkjørt, en bil smaker best når den har passert 300' :-)
En ting du skal være ops på: alle VW produsert fra 2000 og oppover har dårligere og dårligere understellsbehandling / rustbeskyttelse fra fabrikk. Om bilen din er grei i dag, er den beste investeringen du kan gjøre - gitt at du skal beholde bilen en stund - å gi den en understellsbehanlding hos et velrenommert firma. Det koster litt, men du får ikke sveisa mye rust for det en understellsbehandling koster. Ja, du bør etterbehandle bilen også, men kostnadene er fremdeles bare peanuts i forhold til kostnadene ved ... (more)