0

Problemer med lading med original ladekabel (boks) med 230V stikkontakt / Schuko-kontakt

spurt 2020-06-10 19:54:16 +0100

updated 2020-06-10 19:58:26 +0100

Hei Benny,

Jeg kjøpte ny Jaguar I-Pace i september 2019 og fikk installert såkalt stikkontakt / Schuko-kontakt på min fritidseiendom. Jeg har problemer med å få ladet bilen med den originale ladekabel (boks) som fulgte med bilen. Jeg har fått installatøren til å gå gjennom anlegget og utbedret jordingen (fått etablert jordspyd) men det fungerer fortsatt ikke. Jeg har reklamert til bilforhandleren og fått lånt med meg en annen ladekabel av et annet merke men det fungerer fortsatt ikke. Jeg har også kontaktet nettselskapet og de har feilsøkt i området over flere dager og finner ingen feil hverken hos meg eller mine naboer. Etter litt research har jeg funnet ut at ladekabelen som fulgte med bilen ikke takler IT-nett som er det nettet som forsyner min fritidsbolig med strøm. Det finnes både IT-nett og TN-nett i strømnettet i Norge. 82-prosent av Norges husholdninger har IT-nett og da forventer jeg at ladekabelen som importør og forhandler sender med i en ny bil fungerer. Selv om andelen av IT-nett har minsket de siste årene er det fortsatt slik at IT-nett er mest utbredt i Norge.

Forhandleren sier at de kan skaffe meg en ladekabel som takler IT-nett men da må jeg punge ut med flere tusen kroner. Mitt spørsmål er da: Er ikke dette en reklamasjonssak når ladekabelen som følger med bilen kun takler TN-nett og ikke IT-nett som jeg har behov for?

Forhandleren opplyste ikke om denne problematikken hverken under salgsprosessen eller ved utlevering av bilen.

Jeg mener dette er en mangel og får dette svar fra forhandler: - Jeg forstår det slik at du mener dette burde vært opplyst, men dette har aldri vært et tema og heller ikke et problem - heldigvis. Skal det reklameres på en org vare som faktisk virker, så må du nesten ta det med importøren for Jaguar i Norge. Vi kan faktisk ikke se at vi må dekke dette.

Forhandleren ser tydeligvis ikke problemet men for meg og sikkert andre er jo dette et problem.

Hva er ditt synspunkt?

Ser frem til å høre fra deg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-10 20:51:52 +0100

updated 2020-06-10 20:54:17 +0100

Problemet til et it nett er jo det at hvis naboen din har en jordfeil så oppstår det potensial forskjell mellom fase og jord altså lekkasje av strøm. Når du sier fritidseiendom regner jeg med at det fks er et etablert hyttefelt og da påvirker bare en forbruker alle som er koblet til samme trafo.. En slik feil registreres av ladeboks og lading opphører så er en eller annen feil i anlegget der du prøver å koble til bilen din. Men ja synes nok forhandler burde opplyst om risken for dette og er absolutt noe du burde sende en mail til Jaguar Norge om. Bilene er forholdsvis nye i markedet og problemet du beskriver er bare på et it nett der jording er lokalt på hver hytte mens tn nett har jordet 0 punkt helt fra trafo. Er vist bare Norge og Albania som har dette fenomenet så kanskje ikke Jaguar engang har tatt dette med i beregningen. Ønsker god skrivelyst i din mail til Jaguar Norge og fint hvis du legger ut en epistel om svaret du får.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe feil på det elektriske-anlegget fordi: EL-installatøren har hatt med seg sin TESLA Model S og plugget sin lader inn i kontakten og den fungerer perfekt. Nettselskapet vært ute og feilsøkt flere ganger og til og med satt på logging over flere dager uten feil.

Morten123 gravatarbildeMorten123 ( 2020-06-11 07:02:52 +0100 )rediger
0

besvart 2020-06-11 10:25:52 +0100

Det er som Kamerat K sier, IT-nett er noe som for alle praktiske hensyn bare finnes i nasjoner som elektrisk sett er for U-land å regne. For Norge sin del er det overveiende sannsynlig at "noen" i all sin genialitet ville spare noen kroner i kopper, det er jo relativt langt fra kraftverket til forbrukerne i Norge...og siden har man fortsatt. I hverdagen er imidlertid ikke noe vi tenker over, for de fleste er det jo sånn at ting fungerer....dels fordi det som oftest går greit med enfase-utstyr.....dels fordi forhandlerne av diverse duppeditter tenker for oss og selger en løsning som for alle praktiske hensyn fungerer der kundene bor. Du skriver ikke om du bor i et av de områdene i Norge som har TN-nett, men altså har fritidseiendom i et IT-område....det kan være en plausibel forklaring på at det nok har gått litt fort i svingene hos forhandleren. Man vil jo ikke at du skal ha problemer, men bilselgere er nå engang bare mennesker....de er ikke elektroingeniører, de er ikke elektrikere.

Jeg tenker jo at Jaguar Norge nok vil sette pris på å høre fra deg, dette er åpenbart et problem man burde ha i bakhodet når man selger sine elbiler, gitt det faktum at svært mange i Norge bor i nettopp områder med IT-nett. Du skal heller ikke se bort fra at de vil være velvillige til å dekke kostadnene ved å etablere en fungerende løsning. Uten å kjenne dette i detalj, Renault er jo en importør som helt fra begynnelsen av har solgt Zoe med ja takk, begge deler, altså en løsning som fungerer for både TN-nett og IT-nett.....etterhvert ble det sånn at kunder som bodde i områder med TN-nett kunne velge bort opsjonen for IT-nett og få noen tusenlapper i rabatt. Dette burde jo også Jaguar og "de andre" gjøre, og som et minimum burde man gjøre kundene oppmerksomme på dette. At en Tesla kan lade på ditt oppsett? Kan være at man har det være seg en kabel eller krafteletronikk i bilen som løser dette...men det er som Kamerat K sier....en vesensforskjell mellom IT-nett og TN-nett. Vær optmist, du har nok trampet på det berømte vepsebolet her, men det er grunn til å forvente at det ordner seg, du vil neppe være den eneste som har opplevd dette, det er oveveiende sannsynlig at importøren vil bestrebe seg på å rydde opp her. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-11 10:47:47 +0100

updated 2020-06-11 20:10:56 +0100

Er riktig at Tesla har ladeboks og elektronikk som er rene forundringspakken når det kommer til å takle hva slags strøm den får dyttet inn i seg, kan være en form for omvendt inverter som først filterer strømmen før den sender det videre til det aller helligste men det er hit og ikke lengre jeg besitter kunnskap om dette. Og ja Jaguar ønsker selfølgelig tilbakemelding da de ønsker fornøyde kunder og at alle skal kjøpe I Pace.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-11 15:59:51 +0100

updated 2020-06-11 20:11:29 +0100

Mistenkelig aktive dette nettselskapet ditt er som har vært ute flere ganger for å undersøke og satt på egen logger bare for at du skal få ladet Jaguar I Pacen din. Norulf nevner av og til at noen fortjener trampeklapp men det har jammen nettlevrandøren din fortjent i dette tilfelle ;-).

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-11 18:51:12 +0100

Helt korrekt, nettselskapet her hvor jeg bor ville gitt en flekisbel f....! Men så har vi også TN-nett, en god grunn til å bo akkurat her! Uten å gå i detaljer, det har flere fordeler, og det er overveiende sannsynlig at hele landet på sikt vil gå over til TN-nett. Dog, ting tar tid, mye som må byttes ut!

Skal man være litt djevelens advokat, er en kraftig oppgradering av nettet absolutt påkrevet om bare en liten andel av bilparken blir elektrisk. Dette er fort gjort å glemme for både politikerne og elbilforeningen, det er veldig høyt opp og langt frem til vi er der vi må være for å kunne realisere denne famøse ambisjonen om salg av kun nullutslippsbiler fra 2025. Om vi ser på den enkleste siden av disse problemstillingene: om bare 1/10 av husstandene i et helt vanlig boligfelt ute i Norge i dag skaffer seg en eller gjerne to elbiler og hiver dem på samtidig når de kommer hjem, blir det litt som julaften der alle slår induksjonsovnene sine på full spiker og dusjer når vi i tillegg har det vanlige forbruket en typisk ettermiddag. Forskjellen er at med 1/10 elbiler blir det fest og julaften hver dag. Da er rett og slett ikke nettet stivt nok....spesielt ikke med IT-nett.

Ja, mange år for sent er det fattet et politisk vedtak om oppgradering av nettet for et tre-sifret antall milliarder. Dette er en god begynnelse, men, det er et stort MEN: Ting Tar Tid. Det er ufattelig mye arbeid, og pengene kommer inn via din og min nettleie....litt etter litt. Det er rett og slett ikke realiserbart før 2025. Og der kommer vi til det neste "tiltaket": hva er da mer naturlig enn å legge om strømtariffene og sørge for at Ola og Kari Hvermannsen sprer forbruket...? Mao gjøre det dyrt å bruke strøm på den tiden der "alle" er våkne og bruker strøm....Gjett hvorfor det var så innmari hastverk å rulle ut disse "intelligente" strøm-målerne :-) Jeg spår at strømprisene i Norge kommer til å gå opp kraftig i årene fremover, og vi skal ikke se bort fra at det kommer egne avgifter og krav om egen måler til strøm til hjemmelading av elbiler.....det ligger i kortene....det er rett og slett ikke mulig å trylle frem tilstrekkelg nett-kapasitet over natta den 31.12.2024!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-24 14:17:07 +0100

updated 2020-06-24 17:37:07 +0100

Da har jeg endelig fått forhandleren på andre tanker!

Jeg har nå fått ny ladekabel. Har også prøvet den på min fritidseiendom og den fungerer etter hensikten.

  • Det ble en god løsning til slutt og uten mer-kostnader.
rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-24 20:23:09 +0100

updated 2020-06-24 20:26:42 +0100

Hei Morten Kjempe bra for deg at det løste seg og samtidig er tilbakemeldinger veldig verdifulle ang om rådene som gis virker for eierene av bilene. En honnør til Jaguar også som tok deg på alvor og at de snudde saken i din favør.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger