0

Problemer med lading med original ladekabel (boks) med 230V stikkontakt / Schuko-kontakt

spurt 2020-06-10 19:50:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Jeg kjøpte ny Jaguar I-Pace i september 2019 og fikk installert såkalt stikkontakt / Schuko-kontakt på min fritidseiendom. Jeg har problemer med å få ladet bilen med den originale ladekabel (boks) som fulgte med bilen. Jeg har fått installatøren til å gå gjennom anlegget og utbedret jordingen (fått etablert jordspyd) men det fungerer fortsatt ikke. Jeg har reklamert til bilforhandleren og fått lånt med meg en annen ladekabel av et annet merke men det fungerer fortsatt ikke. Jeg har også kontaktet nettselskapet og de har feilsøkt i området over flere dager og finner ingen feil hverken hos meg eller mine naboer. Etter litt research har jeg funnet ut at ladekabelen som fulgte med bilen ikke takler IT-nett som er det nettet som forsyner min fritidsbolig med strøm. Det finnes både IT-nett og TN-nett i strømnettet i Norge. 82-prosent av Norges husholdninger har IT-nett og da forventer jeg at ladekabelen som importør og forhandler sender med i en ny bil fungerer. Selv om andelen av IT-nett har minsket de siste årene er det fortsatt slik at IT-nett er mest utbredt i Norge.

Forhandleren sier at de kan skaffe meg en ladekabel som takler IT-nett men da må jeg punge ut med flere tusen kroner. Mitt spørsmål er da: Er ikke dette en reklamasjonssak når ladekabelen som følger med bilen kun takler TN-nett og ikke IT-nett som jeg har behov for?

Forhandleren opplyste ikke om denne problematikken hverken under salgsprosessen eller ved utlevering av bilen.

Jeg mener dette er en mangel og får dette svar fra forhandler: - Jeg forstår det slik at du mener dette burde vært opplyst, men dette har aldri vært et tema og heller ikke et problem - heldigvis. Skal det reklameres på en org vare som faktisk virker, så må du nesten ta det med importøren for Jaguar i Norge. Vi kan faktisk ikke se at vi må dekke dette.

Hva er ditt synspunkt.

Ser frem til å høre fra deg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-17 10:36:37 +0100

Jeg har ikke noe problem med å forstå at dette er både frustrerende og irriterende. Ikke minst med den prosessen med feilsøking og de ulike tiltakene du har gjort for å komme til buss i dette. Det er absolutt lov å bli litt oppgitt.

Jeg har så vidt hørt om dette tidligere også. Så du er ikke helt alene om ha opplevd dette, men noen vanlig problemstilling er det ikke. Det overrasker meg litt at en elektriker ikke fanget opp dette med TN- og IT-nett. Det må jo være en del av hverdagen for dem.

Akkurat når det gjelder jussen rundt dette med en ny ladekabel og krav, rettigheter og forpliktelser rundt dette er jeg usikker. Husk at du spør en bilmekaniker – og ikke en jurist.

Men jeg tenker at om forhandler / importør har lyst til å beholde deg som kunde, så kommer dere fram til en løsning som begge parter kan leve med. De må jo kunne gi deg en skikkelig "gutte-pris" på dette? Du har jo allerede hatt en del utlegg rundt dette. Og gjort de oppmerksomme på en problemstilling som flere av kundene kan komme ut for. Jeg synes derfor det er litt ufint av dem å bare "stenge døra" helt.

På den annen side må det jo også det å kunne lade bilen også på fritidseiendommen være viktig for deg – slik at om dere deler på kostnaden så vil jo det uansett være bare en brøkdel av hva bilen din i utgangspunktet koster.

Mulig jeg er litt naiv, men en løsnings-orientert dialog er det jeg har mest tro på her. Det har jeg alltid hatt som utgangspunkt når jeg har jobbet med kunder hos ulike bilforhandlere. Det skal mye til om det ikke funker. Selv om det ikke blir full hjemmeseier.

Som nevnt jussen rundt dette er jeg ikke god nok på. Ønsker deg uansett lykke til med både Jaguar og lading!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger