Hei Christian!
Det stemmer, eller kanskje rettere sagt – stemte, at en motor hadde godt av å roe seg litt etter hardkjør og høy belastning.
Jeg har selv praktisert dette på noen av de første bilene med Turbo jeg eide. Det som var greia her var at turboen skulle kjøle seg litt ned før man stanset motoren. I motsatt fall kunne oljen, som smurte og kjølte ned turboen koke bort. Slik at turboen skar seg. En turbo kan nemlig bli så varm at den blir helt rødglødende ved høy belastning over tid.
Dette med å kjøle ned turboen var ærlig viktig på de første turbomotorene som kom. Senere har de fått vannkjøling og er mye mindre ømfintlige for dette. Men for eksempel dratt stor campingvogn opp på fjellet eller på annen måte belastet bilen mye, så er det fortsatt ikke noen dum ide å kjøre litt penere før man stopper, eller la bilen gå litt på tomgang for å kjøle seg litt ned. Men ved alminnelig kjøring er ikke dette stort sett ikke noe tema lengre. Verden går framover også på dette området.
Når det gjelder hybriden du spør om så vil jeg tro at dette er helt normalt at elmotoren tar over når belastningen minsker. Bilen overvåker selv motortemperaturen nøye og vil starte elektriske kjølevifter, eller la motoren gå når det er behov for ned kjøling av enten det er topplokk, motorblokk eller turbo.
Du spør også om hybrider lettere får motorhavari enn andre biler. Jeg har ikke noe tall som verken bekrefter eller avkrefter det. Men en hybrid kan jo være så mangt. fra en BMW i8, til en Volvo SUV, via VW Passat og til en Toyota Yaris. Variasjonene i både motorstørrelse, ytelser og bruksområder blir derfor for store til å gi noe entydig svar.
Men det kan jo være naturlig å tenke at fossilmotoren "sliter" litt mindre i en hybrid som får elektrisk hjelp til de største belastningstoppene og slit sett bør ha "enklere dager på jobb" enn en ren fossilmotor og dermed, i alle fall i teorien, bør kunne slites mindre og holde lengre.
Jeg tror nok likevel at service / vedlikehold, kjøremåte og bruksmønster (antall kaldstarter etc.) er vel så viktig faktorer som hybrid, eller ikke.
Håper belyste spørsmålene dine, selv om svaret ikke er veldig konkret.