0

Skrur av motoren etter høy belastning

spurt 2020-06-08 10:13:08 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Jeg har lært at man ikke skal skru av motoren rett etter å ha belastet den. Det er mulig dette ikke gjelder for nyere motorer. En hybrid skrur av motoren for å så gå på strøm rett etter lange oppoverbakker som har belastet motoren.

Er dette skadelig for motoren?

Er motorohavari vanligere på hybridbiler enn andre biler?

Mvh Christian

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-08 12:42:47 +0200

Dette gjelder generelt, men med "belastning" mener man her langvarig belastning som har gjort motorblokka og ikke minst topplokket veldig, veldig varmt. Når du slår av motoren, stopper siirkulasjonen av kjølevannet, vips, så kan ting vri seg, spesielt topp-pakmningen er utsatt. Om du lar motoren gå si alt mellom et lite minutt og et par minutter, utgjør det en vesensforskjell. Ja, jeg har opplevd dette en gang, med slep på rundt 800 kilo og en ex-kone som var "ekspert" på å kjøre og blånekta å gire opp....hun kjørte noen mil på andre gir med turtall oppunder redline....fant plutselig ut at hun skulle stoppe og vrengte inn på en bensinstasjon på toppen av en bakke. Hun slo av tenninga, sprang ut av bilen i villsinne og tok med nøkkelen...da røyk topp-pakningen på en motor som vel er blant markedets mest robuste.

Ellers var enkelte dieselmotorer som var meget lett modifiserte versjoner av bensinmotorer sårbare her, typisk snakker vi om VW sin 1.6 D fra -70-tallet og tidlig 80-tall. Der sto det til og med advarsel med feite typer i instruksjonsboka...la motoren gå litt etter kjøring over lengre tid! Ja, dette gjelder til en viss grad fremdeles, men bedre varmehushold i nyere motorer kombinert med gjennomgående færre virkelig harde stigninger langs veiene har redusert problemet i så stor grad at vi knapt nok snakker om det nåtildags. Dessuten....hvor ofte kjører man egentlig langt med slep?

Ja, caravanister og mennesker som sporadisk henter ved eller kjører med biltralle må være klar over denne problemstillingen, men for en bil med normal nyttelast i norske "sommertemperaturer"? Neppe noe problem - spesielt ikke etter at automatgir har blitt mer og mer vanlig...man skal rett og slett gjøre veldig mye galt for å blåse topp-pakningen eller det som verre er i disse tider, det gjelder naturlig nok også for hybride drivlinjer. Teoretisk kan man se for seg at motoren får noe høyere temperatur på motorveier i det store utland der tempoet i trafikken er et helt annet enn her, men man skal ha rimelig høyt tempo for at oljetemperaturen skal stige nevneverdig. Vi snakker om 160+ over meget lang tid, og ja, om man kjører inn på en bensinstasjon langs motorveien etter noen timer i slike hastigheter, lar man motoren gå et minutt eller to, spesielt om det er 30 grader og sommer. Men ellers pleier man jo å komme ut på en "landstrasse" og kjøre i mer moderat tempo før man stopper, da kommer motoren raskt ned i normaltemperatur.

Ja, mange hybrider har en liten bensinzer med relativt høy trimmingsgrad, men Toyota har produsert hybride drivlinjer en stund og bruker i stor grad konservativt konstruerte bensinmotorer med relativt stort slagvolum og moderat trimmingsgrad. Man skal være forsiktig med å spå, men jeg tenker at motorhavari som følge av termisk overbelastning med en Toyota hybrid er meget, meget vanskelig å få til. Man har også tenkt på varmehusholdet "den andre veien", en Toyota hybrid oppnår relativt raskt normal driftstemperatur, samtidig som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-08 14:17:50 +0200

Hei Christian! Det stemmer, eller kanskje rettere sagt – stemte, at en motor hadde godt av å roe seg litt etter hardkjør og høy belastning.

Jeg har selv praktisert dette på noen av de første bilene med Turbo jeg eide. Det som var greia her var at turboen skulle kjøle seg litt ned før man stanset motoren. I motsatt fall kunne oljen, som smurte og kjølte ned turboen koke bort. Slik at turboen skar seg. En turbo kan nemlig bli så varm at den blir helt rødglødende ved høy belastning over tid.

Dette med å kjøle ned turboen var ærlig viktig på de første turbomotorene som kom. Senere har de fått vannkjøling og er mye mindre ømfintlige for dette. Men for eksempel dratt stor campingvogn opp på fjellet eller på annen måte belastet bilen mye, så er det fortsatt ikke noen dum ide å kjøre litt penere før man stopper, eller la bilen gå litt på tomgang for å kjøle seg litt ned. Men ved alminnelig kjøring er ikke dette stort sett ikke noe tema lengre. Verden går framover også på dette området.

Når det gjelder hybriden du spør om så vil jeg tro at dette er helt normalt at elmotoren tar over når belastningen minsker. Bilen overvåker selv motortemperaturen nøye og vil starte elektriske kjølevifter, eller la motoren gå når det er behov for ned kjøling av enten det er topplokk, motorblokk eller turbo.

Du spør også om hybrider lettere får motorhavari enn andre biler. Jeg har ikke noe tall som verken bekrefter eller avkrefter det. Men en hybrid kan jo være så mangt. fra en BMW i8, til en Volvo SUV, via VW Passat og til en Toyota Yaris. Variasjonene i både motorstørrelse, ytelser og bruksområder blir derfor for store til å gi noe entydig svar.

Men det kan jo være naturlig å tenke at fossilmotoren "sliter" litt mindre i en hybrid som får elektrisk hjelp til de største belastningstoppene og slit sett bør ha "enklere dager på jobb" enn en ren fossilmotor og dermed, i alle fall i teorien, bør kunne slites mindre og holde lengre.

Jeg tror nok likevel at service / vedlikehold, kjøremåte og bruksmønster (antall kaldstarter etc.) er vel så viktig faktorer som hybrid, eller ikke.

Håper belyste spørsmålene dine, selv om svaret ikke er veldig konkret.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar