0

Hvor gammel bør bilen være?

spurt 2020-06-05 10:50:44 +0100

anonym bruker

Anonym

hvilken type og hvor gammel bør en volvo være før man får en grei bil som ikke koster all verden å veldikeholde? Tenker da før elektronikken tok helt over. Virker som de da blke et skille på hvor enkelt det var å fikse feilene. Går det greit med 940 og 850, eller bør man enda lenger tilbake?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-05 11:12:42 +0100

Heisann. Interessant spørsmål. Her kommer det helt an på hvor mye man kan selv. I prinsippet jo eldre jo enklere.

Men jeg vil vel påstå at om du er tilbake på Volvo med bakhjulsdrift, så er ting ganske enkelt for de fleste hobby-mekanikere.

Fra 850 og nyere så ble det en del mer avansert leamikk som kan være oppleves som komplisert for mange.

Så som generelt svar vil jeg altså si; Volvo med bakhjulsdrift!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-05 11:21:55 +0100

Det avhenger av hvor du legger lista, vil du ha en bil som er helt skrella for begrepet "elektronikk" i den forstand at vi snakker om halvlederteknikk, må du tilbake til den gang en transistor kosta en månedslønn. Det innebærer i praksis 50-tallet, til nød tidlig 60-tall.

Om du da ikke glemmer Volvo og velger deg en Moskwitch isteden: min Moskwitch 412 fra 1974 hadde trådvikla sikringer, en regulator som var bygget opp av releer, og ellers ikke antydning til så mye som en transistor. Dengang jeg var nyutdannet elekonikkingeniør og kjørte Moskwitch litt på trass, tenkte jeg litt som deg: en Moskwtich er grei å fikse der hjemme. Dessuten, den overlever en atomkrig, det finnes ikke elektronikk som blir svidd av den elektromagnetiske pulsen som genereres av en slik bombe. Greit å ha i bakhue om man er litt "prepper"!

Saken er den at Volvo alltid har ligget langt fremme, du finner både elektronisk tenning og enkle halvlederkretser svært tidlig, også i de bilene du nevner. Om det er et problem? Nada, dette er enkelt og robust, og konker det ut, ja da går du til hoggern' og får en "black box" fra en annen bil som du smokker inn....voila...så holder det i 20 år til. Noe forenklet sagt, elektronikken i disse bilene består av noen få halvvledere, kall det gjerne transistorer. Etterhvert som vi fikk mer og mer av det vi kaller VLSI-teknikk, altså integrerte kretser med en dullion komponenter i hvert, ble det som du som du sier, alt annet enn enkelt å fikse feil. Da må man bytte "heille massan", ofte en meget, meget dyr komponent: ta f.ex displayet i dashbordet på Nissans elbil: det kosta runundt 90.000 spenn som reservedel til forrige modell.....får verkstedet skrev sin faktura for arbeidet med å skifte det ut og konfigurere dritten! Legg til at batteripakka på en Tesla S koster et sted mellom 4 og 500.000 å skifte....også det er et komplisert stykke ingeniørkunst....jeg tenker jo at vi er på fullstendig ville veier, en bruk-og-kast mentalitet som ikke henger på greip!

Greit nok, om vi ser litt generelt på det, kompleks elektronikk, i den forstand at bilene fikk mer og mer kompleks styringselektronikk, med en hel drøss duppeditter som egentlig kan beskrives som en drøss pc'er som står og jabber i kjeften på hverandre på en databuss som går over hele bilen og styrer hver minste filleting, kom ikke før vi begynte å se 2000-tallet blinke foran oss.. Sagt på en enkel måte: det var først på slutten av 2000-tallet at vi kunne si at elektronikken "tok over". Ikke fordi denne måten å gjøre ting på nødvendigvis er bedre og mer pålitelig, men det er billigere = mer profitt for bilbransjen. Jeg ville ikke vært redd for å gi meg i kast med elektronikken i en bil fra før år 2000, men etter den tid? A complete differet matter, med noen få, hederlige unntak.

De Volvoene du nevner er ettter mitt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-05 11:40:44 +0100

updated 2020-06-05 14:11:32 +0100

Hei Innspill etter Benny er som å hoppe etter Wirkola og greit nok han har rett at de gamle Volvoene med bakhjuls drift var enklere men samtidig var det disse man også kunne se i hver og hverannen parkeringslomme med motorstans. Bilene blir mer og mer avansert men samtidig mer og mer driftsikre, man må huske på at under det fine plast dekselet med logo når man åpner panseret er en motor akkurat som i gamle dager og alt det andre som skal til for å kjøre den ja du blir kanskje overasket men alt er der, eksos anlegg, fjærer, støt dempere, generator, startmotor osv. Uansett hvem man snakker med er gjenngangeren at nåtildags er bilene blitt så avanserte at man ikke kan gjøre noe selv men hva med bremseskiver og bremserør og lignende komponenter som nevnt ovenfor tror du de bare har forsvunnet?. Motorplaten er bare et signal fra bilfabrikanten at hit men ikke lengre og markerer at under her er det bare bil mekanikere som bør besøke. Mitt svar er at kan man bruke en feilkode avleser så gir den deg svar på hva som er galt med bilen på sekunder der man før kanskje klødde seg i hodet i flere timer bare for å finne ut hvor man skulle begynne. Begge svar er riktig her men du må komme over terskelen og redselen for å bruke en obd avleser og kanskje være villig til å bruke google for å finne ut hva koden betyr eller legg ut et spørsmål om det her på spør Benny. Men for all del husk å skrive inn koden som står på obd avleseren og opplys om alt det viktige, er ikke så lett å gi svar når noen skriver: Hei Benny Har en Toyota Corolla fra forrige tiår en gang hva tror du kan være feil med den? ;-) . Tror til og med Lilly Bendris i åndenes makt hadde slitt med å gi svar på den he he altså for mye info er best. Samtidig er tilbakemeldinger viktige så man eventuellt ser om rådene som blir gitt i det hele tatt har virket.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-05 14:28:11 +0100

Mange kloke ord her, generelt er "elektronikk"....det være seg en liten boks med en transistor og en kondensator i....som var "kjernen" i de første elektroniske tenningsystemene....eller styringsenheten i en Tesla....relativt sett pålitelige systemer. Men, det er et stort men....jo flere egg man legger i samme kørja....jo festligere blir det når MacMurphy kommer innom! Tro meg, det gjør han, når det passer som dårligst! Dette med dårlig værtetning / kapsling, slarv med connectorene i bilens ledningsnett (som jo etterhvert også består av en drøss dataforbindelser) er den fremste årsaken til at MacMurhy fortsatt lever lykkellig. Dernest har vi dette med sårbarhet for overspenning: det å forsøke å koble til en startkabel uten "gnistfanger"....også kalt "elektronikkbeskyttelse" av de som liker å overprise startkablene sine....eller en mekaniker som aldri har hørt om statisk elektrisitet....begge deler er en skikkelig høydare her!

Når det er sagt: en OBD-leser er helt grei å bruke, du risikerer normalt sett ikke å gjøre noe gæli. Kamerat K har helt rett, det er mange GODE ting med nyere biler også , men jeg tenker at det går an å finne kompromisser. Om en eldre Volvo er tingen for deg, vet du best selv. Jeg tenker at en V70 kan være et vel så bra kompromiss her. Da får du det beste av to verdener, en 850 eller eldre ville jeg først og fremst hatt som hobbybil. Samtidig er jeg blant dem som ikke ville eid en ny V90 med dette fantastiske displayet i midten av dashbordet, alt dreier seg om finne en god balanse.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger