Det avhenger av hvor du legger lista, vil du ha en bil som er helt skrella for begrepet "elektronikk" i den forstand at vi snakker om halvlederteknikk, må du tilbake til den gang en transistor kosta en månedslønn. Det innebærer i praksis 50-tallet, til nød tidlig 60-tall.
Om du da ikke glemmer Volvo og velger deg en Moskwitch isteden: min Moskwitch 412 fra 1974 hadde trådvikla sikringer, en regulator som var bygget opp av releer, og ellers ikke antydning til så mye som en transistor. Dengang jeg var nyutdannet elekonikkingeniør og kjørte Moskwitch litt på trass, tenkte jeg litt som deg: en Moskwtich er grei å fikse der hjemme. Dessuten, den overlever en atomkrig, det finnes ikke elektronikk som blir svidd av den elektromagnetiske pulsen som genereres av en slik bombe. Greit å ha i bakhue om man er litt "prepper"!
Saken er den at Volvo alltid har ligget langt fremme, du finner både elektronisk tenning og enkle halvlederkretser svært tidlig, også i de bilene du nevner. Om det er et problem? Nada, dette er enkelt og robust, og konker det ut, ja da går du til hoggern' og får en "black box" fra en annen bil som du smokker inn....voila...så holder det i 20 år til. Noe forenklet sagt, elektronikken i disse bilene består av noen få halvvledere, kall det gjerne transistorer. Etterhvert som vi fikk mer og mer av det vi kaller VLSI-teknikk, altså integrerte kretser med en dullion komponenter i hvert, ble det som du som du sier, alt annet enn enkelt å fikse feil. Da må man bytte "heille massan", ofte en meget, meget dyr komponent: ta f.ex displayet i dashbordet på Nissans elbil: det kosta runundt 90.000 spenn som reservedel til forrige modell.....får verkstedet skrev sin faktura for arbeidet med å skifte det ut og konfigurere dritten! Legg til at batteripakka på en Tesla S koster et sted mellom 4 og 500.000 å skifte....også det er et komplisert stykke ingeniørkunst....jeg tenker jo at vi er på fullstendig ville veier, en bruk-og-kast mentalitet som ikke henger på greip!
Greit nok, om vi ser litt generelt på det, kompleks elektronikk, i den forstand at bilene fikk mer og mer kompleks styringselektronikk, med en hel drøss duppeditter som egentlig kan beskrives som en drøss pc'er som står og jabber i kjeften på hverandre på en databuss som går over hele bilen og styrer hver minste filleting, kom ikke før vi begynte å se 2000-tallet blinke foran oss.. Sagt på en enkel måte: det var først på slutten av 2000-tallet at vi kunne si at elektronikken "tok over". Ikke fordi denne måten å gjøre ting på nødvendigvis er bedre og mer pålitelig, men det er billigere = mer profitt for bilbransjen. Jeg ville ikke vært redd for å gi meg i kast med elektronikken i en bil fra før år 2000, men etter den tid? A complete differet matter, med noen få, hederlige unntak.
De Volvoene du nevner er ettter mitt ... (more)