0

Mest lønnsomme bilvalg?

spurt 2020-06-05 10:28:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, valgets kvaler! Hva ville du valgt ved litt over snittet kjøring? Elsker å kjøre bil. Dvs. ca 18.000-20.000km pr. år. Uten daglig pendling i bomring. Hva vil du regne som det mest lønnsomme bilvalget. Tenk at man har rundt 50.000 kr på konto. Mistenker at leasing av ny bil blir mindre lønnsomt da km sørger for lavere restverdi og høyre mnd. beløp.

Hva lønner seg?, Verdsetter OK plass(2-3 voksne), langtkurskomfort og lave driftsutgifter, ønsker ikke elbil.

  • Kjøp av billigbil,ca. 50.000 kr og ta kostnader som kommer og holde billkostnader lavest mulig og satse på at den lever i 5 år. (risiko for større kostnader)

  • Lease ny bil (høyre mnd.kostnader liten risiko)

  • Kjøp av nyere bil typ 2-4 år gammel med finans ((risiko for større kostnader))

  • Kjøp av ny bil(høyre mnd.kostnader liten risiko)

Hva ville en bilkyndig veteran gjort! :-) Takk for svar på forhånd!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-05 15:06:33 +0200

Mange momenter her...det enkle svaret er at en relativt rimelig bil gir deg uslåelig økonomi på alle målbare måter. Det forutsetter imdidertid at man finner en bil som ikke er totalt knekjørt, det kan være krevende, og man skal vite hva man gjør. Litt lotto blir det uansett, men eldre Octavia, Golf, Corolla og et par til som er passa godt på kan være gode kjøp her.

Ikke for gammel bør uansett være et stikkord. Lang kjørelengde er normalt sett ikke problematisk, men mange år på veien = økt risiko for både kritisk rust og mekaniske problemer. Velg en bil som ikke er blant de mest etterspurte...da får du mer for pengene. Dog...hvorfor ikke litt nyere?

Med mine preferanser der sikkerhet, pålitelighet, komfort og totaløkonomi stpår på toppen av lista, ville Skoda Octavia av den generasjonen som kom rundt 2013 vært en klar vinner her. Gjerne en sedan, "ingen" vil jo ha sedan i Norge...selv om det er gullgjeve biler! Jeg ville ikke vært redd for å lagt litt mer i en slik bil. Om du sørger for å undderstellsbehandling bilen jevnlig, kan du enten kjøre den ut og beholde den i både 10 og 15 år fremover, årskostnaden blir latterlig lav, eller du kan selge den som X år og få en grei pris for den. Det eneste du skal passe deg for er de små benzinerne, altså 1.2 hhv 1.4 TSI fra si før 2013...de har en potensiell svakhet i kamkjedestrammeren. Ellers er benziner, liten eller stor, eller ditto TDI en smakssak, men vær ops på at euro6 motorene er en klar fordel når vi snakker TDI. Små benzinere eller 1.6 TDI krever DSG-kasse, for det som kjører litt er det uansett en klar fordel med automat. Mange Octavia har også adaptiv cruisekontroll, da blir det en glede og fryd å kjøre hver eneste dag. Jeg ville nok gått for 2.0 TDI, men smaken er som baken...også 2.0 benziner er en god motor.

Og ja, bare så det er sagt, det finnes mange andre greie biler der ute, jeg bruker Skoda som eksempel fordi jeg har kjørt mange, mange kilometer med de gode fetterne fra VW.

Om du har stabil økonomi, fast jobb osv....lån pengene hos din faste bankforbindelse....betal ned lånet over 3-5 år så blir dette plutselig ikke avskrekkende dyrt. Men, IKKE slarve med "forarbeidet": grundig sjekk av bilens historikk, forlang en normalt grundig tilstandsrapport utført av en objektiv tredjepart, sjekk bilen normalt godt selv og foreta en prøvekjøring på si typisk en time. Motor har gode sjekklister på sine hjemmesider for begge deler, og er du ikke trygg, få med deg en god venn som kan mer enn deg.

Ny bil kan være et alternativ, men da snakker vi plutselig mye, mye større lån og derav følgende høyere løpende kostnader. Veridtapet de første 3-4 årene er også formidabelt, jeg tenker at med de kriteriene som synes å være viktige for deg, vil ny bil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar