0

Varebilavgifter

spurt 2020-06-05 10:19:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Hvordan henger det sammen at man ikke skal få kunne ha f.eks 5seter i en varebil? Er ikke avgiftsletten basert på at man får med seg europall i en viss høyde ? Miljømessig er det bedre jo flere man får plass til? Har noen spurt regjeringen om dette, evt kan du gjøre det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-05 10:38:34 +0100

Heisann - du har rett. Varebil baseres på at man få plass til "statskassa". Altså en kasse med gitte mål i varerommet. Men det defineres også som personbil om det er flere enn tre sitteplasser ombord. Jeg ser absolutt poenget ditt, men det er nok "frykten" for at vi skal kjøpe oss billige varebiler og bruke de utenom næring og som familiebiler, uten å betale avgifter som er drivkraften bak at dette er slik. Tror det er et svært langt lerret å bleke å få gjort noe med dette. Dessverre.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-05 11:35:06 +0100

Helt korrekt som Benny sier, frykten for at den gemene hop skal kunne skaffe seg biler der man kan få med seg familien uten å betale blodige avgifter er det bærende elementet i måten avgiftreglene er utformet på. Litt grønnfarge er det også med i bildet, jevnfør at ved en av "innskjerpelsene" av dette med varebiler og avgifter, ble det brukt som argument at en amerikansk pickup...forøvrig Chevrolet El Camino....var "for pen" til å kunne innføres som varebil...dette måtte vi ha slutt på!

Siden hadde vi dette med "kombinertbiler", hvem husker vel ikke Toyota Lite-Ace? En ikke altfor stor bil som kunne fås som både to-seter og 5-seter, sistnevnte smøg akkurat såvidt inn som kombinertbil....politikerne brukte standardargumentet med "milliarder" i tapte avgifter! Deretter fikk man etterhvert like vondt i maven av biler som VW Caravelle og Toyota Hi-Ace som kom inn som kombinertbiler og 5-setere....for å ende opp med det idiot-regelverket vi har i dag, der familier som av ulike grunner har behov for det være seg litt ekstra plass eller 7-setere, må betale fulle personbilavgifter. Rene varebiler, her biler som kan fortolles og registeres som varebiler, forblir varebiler til de ender opp som spiker. Konsekvensen er som du antyder, at den som vil ha med seg flere, underforstått ha et par ekstra seter, må betale blodig med avgifter for å få det.

Det medfører også flere eldre biler langs veiene, det er jo ikke sånn at folk flest får bedre råd av avgiftsøkninger, tvert om. Noe kynisk sett, vi andre som IKKE bor sånn til at vi kan klare oss med avgiftsfrie elbiler, det være seg til nyttekjøring eller privat, betaler skyhøye avgifter for at "noen" skal kunne kjøre avgiftsfritt...altså elbiler. Forstå det den som kan, vi får bare tilpasse oss som best vi kan, min løsning er en nokså ny dieselbrenner, til og med en personbil! Kunne faktisk klart meg med en varevogn med grønne skilter til meg og kona, om jeg er så uheldig at jeg må bytte bil igjen blir det nok en varekasse eller pickup, om ikke annet, så for å spare avgifter! Elbil kjøper jeg ikke om det så snør i h*lvete, jeg kjører jevnlig på småturer på sånn omtrent rekkevidden av en dieseltank :-) I det hele tatt: nyt gleden over å kjøre bil mens vi kan, i morgen kan det være forbudt! Iallefall om du er så uheldig at du bor i Oslo! Ha en fortreffelig dag!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger