0

harkr@online.no

spurt 2020-06-03 06:29:01 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg har en Mercedes Benz E 200 2017 mod. (Reg. Mai 2016) Har understelsbehandlet med den såkalte saueolja. Men bytta til Mercansol. Var det dumt? Følte at saueolja ble vasket bort ved regnvær og underspyling ved bilvask. Var det dumt å i hele tatt å foreta understellsbehandling?
Hilsen Harald Bærby (AA 67913)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-03 10:03:35 +0200

Nei til begge deler....saueolja blir som du sier, vaska vekk rimelig kjapt, det er en behandling som krever relativt hyppig etterbehandling. Med andre remedier snakker vi om etterbehandling annethvert år, om du kjører lite og på kun asfaltvei uten strøing med grov grus om vinteren kan du muligens strekke det til tre år....men NB NB NB, mekaniske skader i understellsbehandlingen gir som regel lekkasje og mulighet for rustdannelse....en god regel er derfor annethvert år. Koster noen få tusenlapper, men dersom du tar sikte på å beholde en bil mer enn to år, er dettte med understellsbehandling noe av det smarteste du kan gjøre. For, alle biler produsert etter si 2000' ruster som bare fy, jo nyere bilene er, jo dårlgiere er rustbeskyttelsen fra fabrikk. Ja, man dypper bånnplata i diverse godstoff, men så monterer man diverse deler....hjuloppheng og så videre...det er kun "beskyttet" med et tynt lag med lakk eller gruning....en ventende katastrofe så lenge vinteren og saltinga på norske veier ikke er avskaffet. For ikke å snakke om at vi ennå har grusveier...

Du er rett og slett en klok mann som tar vare bilen din her....men velg din levernadør av understellsbehandling med omhu....et finnes dem som ikke gidder å demontere deklsene under bilen og slarver med rengjøringen....for ikke å snakke om hulromsbeskytttelsen.....det er LITT billigere.....men her betaler man lett det lille ekstra for å få en best mulig jobb!

Se litt på bilen din: de delene folk flest fokuserer på, er motor og drivlinje....oi....så dyrt sier mange! Javel...dette er legoklosser....å skifte deler er enkelt og relativt rimelig, også på en Mercedes. Men å sveise rust? Det finnes biler som er nyere enn 10 år som har fatale rustskader i bærende konstruksjoner....ref NAF.....du får IKKE sveisa mye rust for en titusenlapp! Ja, man har en "rustgaranti" fra produsenten, men hos VAG er denne "garantien" like mye verdt som papiret den er skrevet på....tipper Mercedes har like mange forbehold som VAG. Summa summarum, jeg kjørte våre nye VW direkte til understellsbehanlding når jeg kjøpte dem, bedre å slippe rust enn å krange om en verdiløs "rustgaranti" noen år frem i tid! Som sagt, svaret er NEI til begge spørsmålene, og JA....du har gjort noe lurt i begge tifeller! Lanolin er helt greit det...men jeg heller til den oppfatning at de mer robuste alternativene....her relativt tyntflytende midler, som likevel er mer robuste, er et bedre altenativ om man ikke vil kjøre innom Lanolinsjappa hver høst! Måtte du en god tid med bilen din i årene fremover!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar