0

Trygt å dra på norgesferie?

spurt 2020-06-02 09:45:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! På høsten i fjor gikk vi til innkjøp av en brukt Discovery 3. Kort tid etter kjøpet dukket det opp en haug med feil og mangler, og vi har nå en sak gående hos Forbrukertvistutvalget. Lang historie kort; Selger lot oss tro at bilen var "i perfekt stand uten feil og mangler" (annonsetekst) men det viste seg at bilen har feil og mangler for over 100.000 kroner. Det er snakk om hjuloppheng, styrestag, foringer og mye annet jeg egentlig ikke har så god greie på. Pga korona er behandlingstiden hos Forbrukertvistutvalget ca ett år (dvs oktober for vår del), så mitt spørsmål er da om det er forsvarlig for oss å dra på norgesferie med bilen? Hvis sydenferien går i vasken har vi tenkt å kjøre fra vestlandet til Alvdal, Trondheim og Oslo. Bilen går greit i det daglige, men foringer har begynt å hyle, luftfjæringen er stiv og har ikke samme nivå på alle 4 hjul, og fra tid til annen får vi "Engine system fault" i displayet og bilen går da i haltemodus..

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

10 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-02 10:47:12 +0200

updated 2020-06-02 11:18:03 +0200

Hei Oida her har du nok ikke gjort hjemmeleksa di som Norulf ville sagt, kjøper du LR Discovery 3 så sjekker man både lenge og vel og så sjekker man enda en gang for sikkerhet skyld og er det da den minste tvil så tar men enda en ny runde, jeg har selv en LR Discovery 3 2005 model så kan litt om dette. Det må jo ha vært noe annet enn billig drift og vedlikeholds budsjett som fikk deg til å kjøpe en slik da disse er en ren forundringspakke på tenkelige og utenkelige problemer du kan få med en slik. Når jeg kjøpte var det først og fremst lidenskap og ha begjær som styrte men jeg har hele garasjen stappfull med verktøy og tilnærmet uendelig med pågangsmot og middler til å takle alt denne bilen kaster på meg av oppgaver. Jeg bestiller deler enten via finn torget eller fra Ebay i England så jeg kan leve fint med en slik bil men har opplevd alt du nevner samt en god del til men blir for mye å skrive om her da dette er et forum og ikke en bokutgivelse men likevel elsker jeg bilen. Alle som selger bil lyver og det er bare sånn ellers var det vel ingen som ville kjøpt en bruktbil når hele sannheten var skrevet i annonsen. Først og fremst kan jeg begynne med feilene dine. Hjuloppheng her er det snakk om foringer som begynner å bli slitene og bør byttes, styrestag kan ha litt slakk i de innerste kulene og må byttes samt at slitene foringer som er en gjenganger bør byttes ingen av disse feilene er veldig alvorlige men det med styrestag er uansett hvor mye slakk er det og er det mye så kan du få nedslag på EU eller til og med kjøreforbud. Foringer som hyler vet jeg ikke helt om dette er i humper eller når bilen ruller hvis det er når den ruller så er det ikke foringer men kanskje hjul lager og bremser. Det med at luft fjæring er stiv kan jo tyde på at bilen er senket ned mot de mekaniske stoppene altså støt dempere helt inntrykket da blir bilen stiv og ukomfortabel, hvis bilen er skjev i og med at en demper ikke fylles med luft kan det bli slik. Så vel foruten at du trolig får en ubehagelig tur ville jeg nok funnet ut hva den engine malfunction alarmen var for den er urovekkende og jeg sier da la bilen stå hjemme til pynt på gårdsplassen mens dere hygger dere i en leiebil. Ps: Få bilen på en løft de ruster fælt i rammen spesielt der drivaksler bak går gjennom rammen samt i bakre del av kanaler på begge sider av karroseriet samt i stort sett hele bakre guvet under bilen. Hvis ikke bremserør er byttet er de trolig så rustne at de knekker like lett som Soletti saltstenger bare man tar borti de.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 11:15:12 +0200

Takk for svar Kviasen! Den ble kjøpt av forhandler, så vi har heldigvis litt mer rettigheter enn hvis det hadde vært privat. Grunnen til at vi kjøpte akkurat denne, var at alt så ut til å stemme med annonseteksten. 0 bemerkninger på kontrollseddelen, den var gått mindre enn tilsvarende biler, og var priset litt høyere (som fikk oss til å tro på selger)... Når vi hadde bilen inne kunne han hos NAF kommentere at "denne skulle da vel ikke vært godkjent..?" og det samme sa han med LR-peiling hos Vegvesenet da han hadde bilen oppe på løft. En tredje LR-ekspert på uavhengig verksted lurte på hvem selger hadde betalt/sugd for å få null anmerkninger på EU-kontrollen.. Så det her var tydeligvis en ekstra fjasete selger. Luftfjæringen er ikke like stiv som ved "access height" men ikke langt unna heller. Av og til føles bilen helt fantastisk (sikkert slik den er ment å være) men i de fleste tilfeller får jeg "Suspension error, Normal height only" etter noen minutter. Når det gjelder Engine fault har jeg enda ikke funnet ut av det. Har en kamerat med diagnoseverktøy men finner ingen problemer relatert til meldingen.. Har du tips her?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 11:40:56 +0200

Det enkle svaret er et rungende "nei"....jeg ville nok satset på å byttelånt bil med en god venn som bare ligger langs dørene i sommer om det var mulig. Eventuelt tatt toget! Men MÅ du bare reise på ferie med en engelsk bil av beste sort...skaff deg NAF-medlemskap med veihjelp og dobbeltsjekk at du har redningsforsikring, ha forsikringselskapets app på telefon, sjekk at du har leiebildekning og sørg for å ha nødlader med strøm til mobiltelefonen.

Om jeg forstår deg rett, har du en hel gullrekke med feil som IKKE er utbedret, med potensiale for å gi en brutal driftstans. Å legge i vei med dette, innebærer risiko for to ting: sammenbrudd av kritiske deler og følgefeil, samt en bergingsregning som koster mer enn du vil sette pris på. Om det går ræva-ræva, dekker NAF hhv redningsforsikringen normalt sett slep til nærmeste verksted. Ja, om du ikke hadde visst om dette kunne du påberopt deg ditt og datt og fått transportert bilen hjem på egen regning og videresendt regninga til selger. Men her er du strengt tatt ikke i "god tro"....du har mer enn nok å stri med som det er....jeg tenker på den verserende saken i forbrukertvistutvalget. Summa summarum: jeg ville IKKE satset på å ødelegge feriekosen med denne bilen. Men for all del: dere kan jo få en spennende ferie...husk bare å pakke lett så dere kan reise videre med tog!

Ja, jeg har kjørt til både Spania gjennom hele Europa og til den russiske føderasjon med biler som nok kan hevdes å være både eldre og kjørt lenger enn arvesynden, men jeg har aldri noensinne hatt så himmla mange problemer som det du ramser opp her! Nesten så man ikke tør si det høyt: den skjebnen du har blitt til del er dessverre ikke helt uvanlig med engelske biler generelt, og det edle merket du nevner...? Vel....det er mange gode grunner til at jeg ALDRI har dristet meg til å kjøpe engelske biler! Hatten av for entusiaster som deg som likevel våger! Men tenkt deg om før du drar avsted med familien her! Dette går også på sikkerhet, i og med at du ikke helt har oversikten over alt som er galt...alt du ikke har greie på og kan ta inn over deg....det er flere sikkerhetskriitske momenter blant det du nevner.....tenk "tog", "leiebil" eller lånebil her! Det koster litt, men blir langt billigere enn å stå med skjegget i postkassa og bilen i veikanten et eller annet sted i sommer!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 11:48:53 +0200

Oi, her kom det mange svar samtidig med enda flere kloke ord! Ellers kan man jo tilføye FØRSTE BUD ved kjøp av bruktbl...iuansett om det er engelske kvalitetsbiler eller whatever: STOL ALDRI PÅ EN BRUKTBILSELGER! Historikk, tilstandsrapport fra en objektiv tredjepart er mandatory, likeledes grundig "egensjekk" og prøvekjøring. Har man begrenset med kunnskap selv, tar man med en god venn....det er det hyggeligste av verden å ta med kameraten på et bilkjøp! Dette med RUST er en skål for seg....som Kamerat K forsåvidt er inne på....er det mange feil ellers, kan det også være kritisk rust på vei....så ops-ops!

The bottom line er likevel: kjøp ALDRI bil på fagre løfter, fin lakk og glattsleika selger som forsøker å gi inntrykk "verdens beste bil" som blir solgt i ettermiddag om du ikke kjøper NÅ! Det er da du går HJEM og sover på det....og er det den MINSTE grunn til å lukte ugler i måsan....gå videre, det er ikek rasjonering på biler! Rett nok er det langt mellom GODE eksemplarer av engelske biler...men det er bedre å lete litt lenger enn å bruke tiden i forbrukertvistutvalget osv i ettertid!

For ikke å snakke om å få ferien ødelagt. Så mye uflaks på en gang, måtte du få løst saken etterhvert og ha en best mulig ferie likevel!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 11:54:39 +0200

Et kort ord om dette med "0" og "kontrollseddel":.....vær klar over at en EU-kontroll ikke er noen tilstandsrapport. Med en bil som dette ville det vært en deal-breaker om bilen ikke ble forevist meg med en NAF-rapport eller tilsvarende....mer komplisert er det egentlig ikke.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 12:01:16 +0200

Takk Norulf! Ikke særlig høy i hatten her nå nei.. Har heller ikke vært det siden høstferien.. Får satse på at enten Polen åpner for ferien vi har bestilt, eller at noen vil låne/leie oss en grei bil å feriere i :)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 13:10:22 +0200

updated 2020-06-03 12:05:16 +0200

Hei Ja det med avsuging kan man jo undres på en gang i blant men må man så må man jo :-) Null feil på EU kontrollseddelen på Discovery 3 allerede der ville jeg hoppet i stolen(sitat Norulf) og ant ugler i mosen. Min bil hadde bremserør som var så rustne at det var bare molekylene som holdt sammen av gammel vane samt alle foringer utslitt og en del andre feil men var nylig Eu godkjent hm ? kan dette bli et problem fremover. Som du sier når de av og til virker så er de jo veldig bra disse bilene så vi er jo enige der og takk vår skaper for at finnes noen av oss der ute, smør og brød bil kan andre kjøpe. Jeg har som mål å ha eid alle biler som er laget så skal ihvertfall ikke dette være ugjort når jeg vandrer. Så tilbake til alvor igjen, engine malfunction betyr feil med en primær sensor og skal jeg gjette så er det egr eller den elektriske turbo regulerings ventilen. Turbo vanes eller spjeldet blir så igjenkokset at den elektriske stillingsmotoren ikke klarer å gå til den posisjon som Ecu styringen ønsker og setter da en alarm, begge disse er vanlige problemer. Min hadde ikke kompresjon så når jeg startet på morgenen rømte alle naboene mine inn i husene sine for å komme i dekning for den uforbrendte dieselskyen som bredte seg i nabolaget. Måtte ha kranbil for å løfte av karrosseriet og gjyve løs på motoren med bytte av stempler og hele pakken samt mye mere da de også har svakhet med oljepumpen som knekker av en bit og fører til motorhavari. LR Discovery 3 er ikke for de som har lett for å besvime og helst skal de ikke ikke ha svakt hjerte heller. Langturer tror jeg er over som Norulf nevner og passer nok best til små turer til snarkjøpet på hjørnet og ellers mest til å sitte å se på ute på gårdsplassen men husk at du aldri slipper opp for noe å snakke med naboer og bekjente om da det med været blir kjedelig i lengden.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Fantastisk lesning dette, Kviasen. Herlige formuleringer, takk for latteren!

ronnyponny gravatarbilderonnyponny ( 2020-06-02 19:11:47 +0200 )rediger
0

besvart 2020-06-03 09:49:56 +0200

En stor takk for en fantastisk flott beskrivelse om gledene ved å eie en feiende flott engelsk bil her, det ER helt klart sant at de som har engelsk bil....er SANNE ENTUSIASTER! Ja, jeg setter virkelig pris på engelse biler, likedan engelske motorsykler, men man skal kjenne sine begrensninger, enkelte ting er det bedre å se på hos andre enn å eie sjæl :-) Får skylde på at alt verktøyet i min ellers rikholde verktøykiste på hjul er millimeterverktøy....jeg har ikke tommeverktøy :-)))))

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-03 11:21:54 +0200

updated 2020-06-03 11:24:06 +0200

Jeg bøyer meg i hatten Norulf, ja det er riktig men Engelskmannen har skiftet til all metric på min Discovery så ble reddet av Eu der kan man si som tvingte England over i metric systemet på 1980 tallet en gang tror jeg det var. Verre er det med gamle Engelske klassikere men må først samle på meg en drabelig mengde med mot først, men har ikke kommet helt dit enda da jeg må bygge en garasje til for tommeverktøy når nå min nåværende garasje er så full av verktøy at det ramler ut av porten når jeg åpner den, sånn måtte det bli når jeg satset på en Discovery 3 fra 2005 he he :-) Konas bil har aldri sett innsiden av garasjen vår men pleier å si at så snart jeg er ferdig med prosjektet jeg holder på med så får vi se (ja særlig) tror du ikke hun har hørt den noen ganger opp igennom årene ;-). Ja entusiasme kan ikke måles det er bare noe man har iboende men har vært bensindamp hode helt siden jeg var 12 år og har fortsatt hele livet og bruker mye av min dag i våken tilstand på dette og gir stor glede og mestringsfølelse når man kan løse nesten utenkelige problemer knyttet til bil.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-03 16:51:18 +0200

Akkurat det med tommer vs metric glemte jeg i farta, broder sin FrreogBevare hadde jo faktisk metric! Ellers ligger vel min avdøde bror og banker i kistelokket bare man sier ordet "Landrrover" på kjerkegården, han fikk sin porsjon og vel så det når han kjøpte en feiende flott ny Freelander en gang i tiden...den gang Volvo Norge hadde noe kokkelimonkle og solgte slike biler. Bortsett fra en hel gullrekke med feil fordi de som utførte "service" ved merkeverkstdet ikke gadd å lese serviceinstruksen, om de i det hele tatt gjorde noe mer enn å skrive faktura, er det noe med nevnte importør og begrepet "garanti"....hele bilen er pr definisjon en eneste stor slitasjedel! Derved ble det ekstraordinære kostnader på langt over 100.000 på null komma null, og broder daua på seg før han fikk nøsta opp saken....han var så fortvile at han bytta Landroveren med en Mittibuski.

At broder lot seg forlede til å kjøpe en sånn bil, hadde nok med at han en stund eide en -55 Landrover. Den var både grei å skru på og grei å eie, omtrent like lite komfortabel som en Japse-SUV var den også.....som jeg alltid sa når jeg innimellom kjørte Nissan XTrail på jobben: det er en bil som virkelig føles som å kjøre nevnte Landrover....fra 1955 :-) Og 55'en var altså tommer :-)

Nei, kos dere med de engelsk-engelske bilene deres, for all del, vi har alle være gleder! Jeg har blitt så feit og doven at jeg knapt nok gidder å skru lenger, men som nevnt i andre sammenhenger, jeg sjekker jenvlig bilen min sjæl, og har en god dialog med min faste verkstedsforbindelse som vet hva jeg forventer. Det er bokstavelig talt min sikkerhet det dreier seg om, legg til at jeg med jevne mellomrom kjører på tur til den russiske føderasjon...man vil IKKE bli stående ute i skauen i Karelia!

Derav også rådet om leibil / tog til kameraten som har vært maks uheldig. Bank i bordet, jeg har aldri opplevd det sjæl, men jeg kjenner mange som har gjort det. Når jeg hadde litt mer spennende biler tidligere, skremte jeg bilen med en 50-kilos verktøykasse ( i tillegg til det verkstøyet som fulgte med bilen, med Lada innebærer det VELDIG mye) og en eske med diverse deler. Fikk vel aldri bruk for det, den ene gangen viftereima røyk kjørte jeg hjem på en strømpe som jeg snurra rundt og kjøynt sammen. Det er litt verre med en svær SUV, for ikke å snakke om at det neppe nytter å skremme en engelsk bil med noe så banalt som en verktøykasse!

Alle gode ønsker, trampeklapp for at alle SANNE ENTUSIASTER!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar