0

Liten familiebil

spurt 2020-06-02 08:02:19 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har en Ford fokus 2011 mod. Hvor lenge/antall kjørte km skal en dynamo til denne bilen egentlig vare.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-02 11:09:56 +0200

Ingen fasit her. en dynamo, eller mer korekt, en generator, består i grove trekk av to ting: mekanikk og elektronikk. Det som kan gå i støkker av mekanikk, er først og fremst lagringene. Et dårlig lager, eller et lager som er montert feil under produksjonen, kan ryke i løpet av kun kort tid. Et godt lager, hadde nær sagt SKF, kan holde bilenes levetid og litt til. Mhp elektronikk-biten, er det enkle komponenter, som regel er det en diodebru, og ofte en form for regulator som er "bygget inn" som en del av dynamoen. Dioder kan ryke, i den forstand at de ikke lenger fungerer - omtrent som en lyspære. Ja, det er flere av dem i det vi kaller en "diodebro", men der vi på eldre biler kunne bytte en og en, er det i dag ofte sånn at alle diodene er kapslet inn.....man må bytte hele "klumpen"....ofte er det så fomlete at du blir henvist til å kjøpe ny dynamo, eventuelt en overhalt byttedynamo. Det samme gjelder om regulatoren går til Jesus, det er IKKE sånn at du slipper unna med å bytte smådeler lenger!

Hvor lenge diodebroa og / eller regulatoren holder? Som med et lager...noen ganger holder disse tingene bilens levetid og litt til, andre ganger kun kort tid. Et nøkkelord her er dimensjonering, enkelte fabrikanter leverer bilene med Mikke Mus dynamoer....altså dynamoer som ikke er dimensjonert for f.ex nordiske vinterforhold der vi bruker mer strøm og således belaster dynamoene mer. Det er altså sånn at det er tre forholdsvis enkle ting som normalt sett er det som har potensiale for å ta rotta på en dynamo...og det er IKKE lenger sånn at verkstedet reparerer en dynamo på arbeidsbenken på bakrommet. Ja, det er selvfølgelig et par ting til som kan gå i støkker, men gjennomgående er det disse tre som utgjør "gullrekka". The Bottom Line er at en dynamo kan holde lenger enn bilen, og den kan ryke på noen få tusen kilometer. Jeg har opplevd en dynamo med ødelagte lagre etter 30.000 km, jeg har opplevd et par "mellomting" som har sagt takk for seg etter rundt 3-400.000 km, og jeg har opplevd dynamoer som har fungert som en drøm sånn omtrent dobbelt så langt - rett nok gikk den fra den ene til den andre bilen - hadde samme sort bil tre ganger på rappen. Som sagt: det er ingen fasit. Men det var morsomt å se trynet på en verksmester hos Volkswagen når jeg bemerket at en Lada-generator holdt nettopp 700.000, mens generatoren på min gamle mors Jetta holdt knapt nok rundt 200.000 km :-) Først røyk den originale generatoren...dimensjonert for Europa tydeligvis...dernest røyk regulatoren på den "norske" byttedelen etter kun 120.000 km....og den kunne selvfølgelig IKKE byttes ut separat!

Du skriver ikke noe om hvor langt Focusen din er kjørt, men vær klar over at også år og eldre kan ha betydning her...ikke alle komponenter på en bil som er like ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 22:26:32 +0200

updated 2020-06-03 08:02:48 +0200

Hei Elegant presentert av Norulf her men kanskje den aller viktigste faktoren blir glemt og det er varme. En dynamo eller generator har en vifte i bak kant som trekker til seg omkringluften i motor rommet og blåser den over de såkalte viklingene og diodebroen. Hvis luften blir varm blir også viklingene varme noe som over tid svekker lakken som viklingene er isolert med, virkningen forsterkes stadig da viften samtidig blåser skit og kanskje oljedamp og sot fra annen trafikk over viklingene som da gradvis mister mer og mer av sin evne til å avgi varme. Varmen sprer seg videre til lagerene og svekker disse og resulterer til slutt i havari på lagere eller på den elektriske delen av dynamoen. Levetiden er derfor sterkt avhengig av flere faktorer her blant annet motor rommets utforming og hvordan ingeniørene har tenkt ut dette med kjøle tilgang, noen ganger er det fks koblet til en slange som tar luft fra et kaldt område for å bedre situasjonen men det er også dårlig karma som Norulf ofte nevner for generatoren hvis den er i minste laget og alltid må jobbe overtid. Renault og sikkert andre bilfabrikanter hadde kapslede vannkjølte generatorer for å avhjelpe dette problemet. Men i dag velges generatoren selvfølgelig med hensyn på kostnader og vekt. Du sier du har en Focus 2011 men ikke hvilken motor og ei heller kjørelengde men de tidligere modellene hvis din er den som kom i 2011 hadde generatorer som man kunne regne med varte hele bilens levetid og ihvertfall over 300000 km men sikkert mere også. Hva som har skjedd med din er usikkert eller så er det kanskje bare et spørsmål fordi du vet det er dyrt hvis du må skifte den.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-03 09:08:59 +0200

updated 2020-06-03 09:10:56 +0200

Helt korrekt, denne vifta er en del av leamikken som roterer...og som det så treffende beskrives, denen tar med seg alt som finnes av godstoff gjennom generatoren....noe blir liggende igjen! Som Kamerat K sier, dette problemet er noe flere fabrikanter har vært mer eller mindre oppmerksom på opp gjennom åra, bla plasseringen av generatoren, men også utformingen, har betydning her. På mine kjære SSSR-biler var både generator og startmotor solid dimensjonert, dette var jo før det blie moderne å spare på vekta og konstruere alt så pinglete som mulig. En svær metallklump har imidlertid den bieffekten at det også gir mer stabile termiske forhold. Dette med plass i motorrommet er også en faktor her: opp gjennom tidene har det blitt trangere og trangere i motorrommet, da må det nødvendigvis bli en uendelig rekke kompromosser, i korthet: plutselig er generatoren og andre komponenter veldig mye mer utsatt på alle vis. Sånn er det bare, enkelte ting var faktisk så meget bedre før.

Jeg har likevel i bakhodet et bilde av motorrommet på Ford Focus....dette er neppe "verstingen" i så måte, den enkle måten å si det på er nok at det er flere faktorer med i bildet, og at vår ikke så gode venn MacMurphy til slutt har slått til...sånt skjer i de beste familier, også hos Ford! Bit i det sure eplet og skift med et noe anstrengt smil, det er verre ting enn en generator som kan gå i støkker!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar