0

9 3 aero ttid 09 mod

spurt 2020-06-01 21:08:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Bilen min soter ved start,men gir seg ganske umiddelbart. Under kjøring er det ingen soting. Lukter diesel og koks. Er det en mulighet å få på noe motorrens?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-01 21:41:39 +0100

updated 2020-06-02 06:04:55 +0100

Hei Vet ikke helt hvordan koks lukter men noen sier de hadde koksfyring i gamledager Men uansett så vet jeg hvordan diesel og diesel sot lukter da jeg mer enn en gang har lagt bak gamle lastebiler i oppoverbakker og siden gulpet opp dette i flere timer etterpå nesten sånn som å spise en boks makrell i tomat på brødskiva. Nei motor rens er rett og slett noe lurium og hjelper bare de som produserer stoffet, her er det skiftenøkkel og oljete hender som gjelder. Disel lukt betyr uforbrent diesel og da dyse feil eller som alle dieselmotorer må ha nemelig masse kompresjon. At det bedrer seg når du kjører til vanlig og en stund etter start er fordi at økende turtall og driftstemperatur på motor bedrer dieselens evne til å ville antenne og ser da tilsynelatende bedre ut. Glødepluggene er det første jeg ville byttet men samtidig fks gløde rele hvis det ved kald motor ikke måles spenning helt ut til glødepluggen. Dette kan sjekkes ved at en ny glødeplugg kobles til kontakten og jordes og skal da på noen tiendeler eller kanskje et sekund bli rødglødende på spissen, sjekk alle i tur og orden. Uansett er dette det første som bør prøves før man fortsetter kampen man må liksom starte i riktig ende.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 07:21:14 +0100

Enighet er en fryd, mer eller mindre overprisa løsemidler på små plastflasker i vår del av verden renser først og fremt lommepungen. Beskrivelsen mer enn antyder at glødepluggene er roten til problemet her. Om dette mot formodning ikke skulle hjelpe, kan det være slitne dyser. Da er et dieselelektrisk verksted neste nummer i rekka. Dog er ikke dette noe vanlig fenomen....det oppstår primært om man bruker feil tilsetningstoff....dette med løsemidler på små plastflasker kan faktisk være dårlig karma for dieseldyser....men igjen...dette hører til sjeldeenhetene.

En tredje, men enda sjeldnere mulighet er en eller flere ventiler som ikke lukker skikkelig. Det er et spennende problem, som varierer ettersom det er mer eller mindre sot i forbrenningskammeret og ventilsetene. Det gir imidlertid også merkbart mindre trekk-kraft. Ja, jeg har hatt en bil med et slikt problem...en skarve eksosventil var utett. Siden bilen var mer enn godt innkjørt, fant jeg en enkel kur som virket en stund før koksa samla seg igjen: parafin hhv tennvæske har høyere forbrenningstemperatur.....det svei vekk koksa så det bare sang etter! Rett nok lukter det som om noen griller når du kjører på tennvæske av og til, men du og du, som det hjalp! Anbefales dog IKKE med annet enn gamle sugedieseler som knapt nok er verdt skarp-panten! I dag er det også sporstoff i parafin, mao får man lengre straff enn Treholdt om spanserne oppdager det!

Mer relevant er det at jeg i denne prosessen også prøvde diverse godstoff....inkludert ting som IKKE finnes i norske butikker sånn uten videre....kjørte jo bla på russisk fyringsolje med jevne mellomrom med denne bilen...da lukter det skikkelig asfalt av eksosen.....og siden dette drivstoffet er som det er, hiver man på litt nafta og andrer godsaker. Dette hjelper bla på koksdannelse. Men det måtte altså drivstoff av en helt annen sort til for å svi av tilstrekkelig koks til at den ene eksosventilen som ikke ville spille med på laget skulle fungerer sånn nogenlunde. Mhp en SAAB vil jeg dog ikke anbefale verken "lurium" eller parafin, svidde ventiler er enda sjeldnere enn slitte dyser.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar