0

Antistøy behandling av understell

spurt 2020-06-01 20:02:48 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg har nettop leste din artikler om rustbehandling av biler. Jeg fikk min rustbehandlet før overtakelse så regner med at alt er godkjent. Nå har det gått 3 år og jeg må ta en oppfølging av behandling, men har fått tilbud om støyisolering i tillegg. Er støy isolering effektiv? Jeg finner ikke noe test eller data om denne støy behandling. Hilsen HM

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-01 20:32:44 +0200

updated 2020-06-01 20:44:14 +0200

Hei HM Dette er ikke en støyisolering det er et stoff som legges på som har en støydempende effekt. Stoffet inneholder gjerne bitumen og kan legges på i rikelig tykkelse så det får en som sagt støydempende effekt. Stoffet demper den såkalte blikktromme eller klang effekten og er ganske så effektivt hvis de som gjør dette gjør en ordentlig jobb, innerskjermer må fjernes og alle varmeskjold under bilen må bort for å komme til samt at tykkelsen må være riktig. Lønner seg også å få sprøytet stoffet på innsiden av plast innerskjermer eller stiftet fast støydempende matter på de. Du finner nok ingen test data på dette men de som får det gjort sier det hjelper og er klart merkbart. Nå vet jo ikke jeg om det er metoden de skal bruke det har du jo ikke sagt noe om her, en annen metode er jo å fjerne innredningen og legge asfalt plater på strategiske steder samt støydempene matter men når du nevner at de som etterbehandler bilen også oppgrader rustbehandlingen din så tror jeg det er første metode som brukes.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 08:01:31 +0200

Helt korrekt som Kamerat K sier, men som han påpeker her: det er en krevende jobb....grundig rengjøring og alt som hører til er alfa og omega...om mulig enda viktigere enn ved en konvensjonell understellsbehandling. Det er så enkelt som at tykke lag med "godstoff" under bilen er noe dritt, dersom det slipper uten å sprekk får man hulrom der det kan samle seg kondens....altså vann. Har du god erfaring med det aktuelle firmaet, tut og kjør, du kan nok oppleve en viss reduksjon i støy med en slik behandling, men the bottom line er at du bør være meget, meget nøye med å sørge for etterbehandling til fastsatte intervaller...nettopp fordi bare LITT tykkere lag....som det nødvendigvis blir her...er en vesentlig mer krevende øvelse.

At det virker? Garantert. Det som er et åpent spørsmål, er hvor mye støyreduksjon det egentlig gir. Det vil varierere fra bil til bil, og som Kamerat K sier, det er andre tiltak som kan være et godt supplement. Om det har noen mening med en såvidt ny bil, vil jeg ikke ha noen formening om, jeg forsøkte en gang i tiden å lydisolere en Moskwitch 412. Det hjalp jo rent subjektivt, men når jeg målte med et kalibrert instrument var egentlig ikke noen synlig reduksjon....det er på ingen måte enkelt å måle lydtrykk i et så dynamisk måleobjekt som en bil!

Her støyer vel ikke bilen din spesielt mye, jeg tenker at det primært er dekkstøy som kan være problematisk på den sorten bil. Da kan den behandlingen du nevner definitivt ha noe for seg, gitt at man bla dekker innerskjermene med godstoff som Kamerat K sier. Kjøper du i tillegg støysvake dekk, det være seg Nokian eller Michelin, ved neste korsvei, kommer du helt klart til å oppleve mindre støy. A complete different matter er det om du opplever motorlyden som sjenerende, du har jo en noe spesiell girkasse. Om målet er å dempe den støyen, ville jeg tatt det opp med de som gjør jobben....mulig de kan påføre "godstoff" under panseret, eventuelt gi deg et råd ifht om du kan feste støydempende materiale under panseret eller på innsiden av torpedoveggen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar