0

TIPS - Ad dagens artikkel om rustbeskyttelse osv

spurt 2020-06-01 16:03:31 +0200

Jeg hoppet litt i stolen når jeg leste ovenfornevnte artikkel der temaet var understellsbehandling, rustgaranti etc, med utgangspunkt i Tesla. Først og fremst: sist jeg kasta et par blikk på en Tesla, var det egentlig som på andre biler opptil flere deler under bilen som helt klart IKKE var i aluminum. Det er også sånn at en Tesla - som alle andre biler- har hulrom i søkk og kav. Dessuten: det er forsåvidt korrekt at alumunium ikke ruster, men det skjer ting med aluminium også når det eksponeres for salt i rikelige mengder. Det vil alle som har et ben innafor offshoreindustrien kunne bekrefte. Og sist jeg sjekka, var verken vinteren generelt eller saltinga av norske veier avskaffa.

At Tesla har en form for "rustgaranti" er vel og bra, men som vi vet...langt de fleste som stiller slik garanti har både en og to sider med liten skrift som gjør at denne "garantien" ofte er verdt omtrent like mye som papiret den er skrevet på. Ja....det finnes lim, det finnes lakk og eksisterende understellsbehandling som ikke tåler riktig alle løsemidler som kan finnes i understellsbehandling, men himmel og hav....en normalt oppegående leverandør av understellsbehandling vet veldig godt hva som kan brukes hvor. Likeledes er det normalt sett problemfritt å unngå konflikter med bilens elektronikk og mekanikk som vindusheiser etc....på de aller fleste biler er elektronikk og koblingspunkter beskyttet mot inntregning av både fukt og andre væsker. Og igjen: en seriøs leverandør vet hva han gjør....å IKKE kunne rustbeskytte bilens hulrom i et land som Norge tilsier at den aktuelle bilen rett og slett ikke er egnet for norske forhold.

Ja, det kan potensielt være et problem knyttet opp mot batteriene og batterirommet. Men da bør Tesla sørge for å distribuere informasjon om hvordan dette skal håndteres, ikke sette seg på sin høye hest og ta enkleste utvei. Eller er det slik at kundene egentlig ikke skal kunne forvente at en Tesla holder stort mer enn 10-12 år? Det kan man jo nesten tro når man ser på lakken :-)

Poenget? Så lenge vinteren IKKE er avskaffet bør forbrukerne rett og slett la være å kjøpe biler av importører som vegrer seg som i krampe mot etterbehandling! Som vi vet, flere har prøvd seg på en slik holdning, men ettersom rusta har boblet frem har man resignert. VW og Skoda var blant dem som prøvde seg på en slik policy....for de av oss som mener at en god bil skal holde lenge, er det ikke noe alternativ å stole på en verdiløs rustgaranti...vi finner en leverandør av understellsbehandling som vet hva han gjør, og gir beng i hele "rustgarantien"! Men gud forby at jeg noensinne kjøper Tesla, en nybil som ikke tåler rustbeskyttelse i Norge burde vært stoppa på grensa!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-01 20:20:28 +0200

updated 2020-06-02 09:30:23 +0200

Ja mye bra skrevet av Norulf her men legger likevel til et par synspunkter her. Først og fremst er de produktene som brukes til understellsbehandling utviklet med tanke på at bilens karroseri er i stål så derfor hvordan virker de egentlig på aluminium ?. Aluminium er et galvanisk ustabilt materiale som lett lar seg ofre i kontakt med fks stål og påvirkes kraftig av krypstrømmer som Norulf har nevnt og rammer spesielt de som har sitt arbeid offshore, sprøyter man da et god stoff over et område som absolutt ikke må komme i galvanisk kontakt med hverandre og stoffet ikke da er absolutt og 100% garantert ikke ledende og her snakker jeg ikke bare om selve stoffet men også rengjøring av utstyr som skal brukes til formålet da enhver forurensning kan lede til galvaniske krypstrømmer. Dernest er det verkstedene som utfører dette og har de erfaring med dette nei neppe så da er problemstillingen plutselig blitt ganske kompleks. Bennys svar var også helt riktig her hvis du har rustbehandlet bilen din og sprøytet inn god stoff i dørene og det viser seg senere at de blir halfulle av vann som skvalper inni der på grunn av at dreneringshullene går tett og ødelegger elektronikken og kanskje heise mekanismen var det da så lurt og gjøre det og hvem tar ansvaret ?. Så til dette med å borre huller for å sprøyte inn godstoffet vet virkelig de som gjør dette at det ikke finnes kabler eller el bokser, sensorer osv bak der hvor det borres og gud måtte forby det fks et batteri ?????. Sikker på at Tesla ville gått med på dette hvis de viste nøyaktig hvilke stoffer som ble brukt samt hvor på bilen og at de som utførte dette måtte gjennomgå en form for opplæring for å bli godkjent for å behandle Tesla. Var bare en tanke dette men om den er riktig hva vet jeg?.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 08:14:46 +0200

Nja....helt korrekt og svært utfyllende fra Kamerat K her...The Bottom Line er likevel at den norske vinteren ikke er avskaffet....ei heller saltinga av veiene. Det er overveiende sannsynlig at en produsent som bla har en tendens til å være veldig god til å påføre så tynne lag med lakk som overhode mulig, også kan ha en lei tendens til å slarve med andre ting: vi kan nevne i fleng: tetninger, drensplugger, lufting av hulrom, hulromsbehandling....i det hele tatt: legio muligheter for at det kan bli meget spennende å være Tesla-eier når gledesrusen over ny bil begynner å legge seg! Legg til at det nok også er stål i bærende konstruksjoner...aluminium er som kjent ikke spesielt godt egnet om man vil ha maksimal styrke i en konstruksjon. Og ja, det er en komplisert bil, der produsenten holder kortene uvanlig tett til brystet og ikke for noen pris vil dele adekvat informasjon om bilen med f.ex tredjepartsverksteder....jeg tenker uvegerlig at Tesla og vår alles ukjære Apple har mye til felles her....man inngår nærmest et ekteskap når man kjøper Tesla!

Så ja, Kamerat K har helt rett, en opplæring av de som eventuelt kunne tenke seg å tilby understellsbehandling av Tesla ville absolutt vært på sin plass! Men det vil altså ikke Tesla, derved sitter kundene igjen med et potensielt problem: hvor mange norske vintere vil bilene egentlig tåle før det oppstår kritisk rustdannelse? Kan man egentlig regne med at en Tesla holder like lenge som garantitiden på batteriene? Eller sitter man med en veritabel Svarteper etter få år, der man har kritisk rustdannelse og aber pløtzlich en bruktverdi som er nedskrevet til kroner 0?

Min subjektive oppfatning er at Tesla har en jobb å gjøre her: det er ikke verre enn å forholde seg til det faktum at norske forhold krever en helt annen "værtetning", en helt annen rustbeskyttelse, enn det man har behov for i Teslas "kjerneområde" i California og omegn.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar