0

Registerkjede, stramme og/eller bytte.

spurt 2020-06-01 14:09:28 +0200

Hei Kviasen. Takk for ditt svar på forrige spørsmål. Vet du i tillegg til det om det er stramme muligheter på kjede? Hva er det som avgjør at kjedet må byttes, og hva må demonteres for å få dette gjort? Hilsen Trandi

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-01 18:50:06 +0200

updated 2020-06-02 06:11:04 +0200

Hei Trandi Nei det går ikke å stramme, når bilen stopper uten grunn er det på motorene som i din bil problem med at kjede blir for langt, det er symptomene som avgjør dette men selvfølgelig kan et Nissan verksted være behjelpelige her. Demontering av et kjede ligner veldig mye på bytte av register reim altså vippearms deksel, reimhjul, et front deksel og kanskje generator samt en del ledninger og antakeligvis noen diesel rør og noen kabel kontakter. Nissan har gjort dette så mange ganger at de kan gi deg en fast pris på deler og jobb, er det en god garasje mekaniker i familien klarer han sikkert det men man må være nøye her. Men som sagt i forrige svar så går man ikke igang med å bytte dette kjedet før andre problemer er utelukket. Jeg nevnte tett diesel filter som en mulig årsak, men man kan også få en til å koble seg opp med en litt avansert feil kode avleser og registrere insprøytnings dysenes utbalansering som skal være ca 1,0 på alle dysene er det betydelig høyere enn 1,0 og kanskje si 1,2 tyder det på dårlig dyse eller dårlig kompresjon i sylinder, verdier under 1,0 er ok da disse dysene må kompensere ved å redusere sin verdi under 1,0 si 0,8 for de som gir mer. Denne avlesningen vil gi grunnlag for videre vei her. En vei å gå som jeg ikke er sikker på brukes så mye på Norske verksteder er ved hjelp av et såkalt picoskop som man kobler til start motoren og leser av kurvene for hver sylinder eller strømtrekket om du vil og dette mates så ut i kurver på en pc og kan gi nøyaktig kompresjon for hver sylinder, disel dysene må kobles fra elektrisk midlertidig under testen for riktige verdier. Norulf som er elektronikk ingeniør kan kanskje forklare mere om dette da jeg mest bare vet at det finnes og brukes mye borte i fks England .

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-02 07:31:51 +0200

Ikke noe hocus-pocus med eet picoscop, det er som Kamerat K sier et instrument som kan måle forskjellige elektriske størrelser. Skjønt, "instrument" er litt diffust her, det dreier seg i dag ofte om en boks som omdanner analoge verdier fra forskjellige målepunkter til et dataformat som man i neste omgang dytter inn i en PC via et passende grensesnitt. Forsåvidt ikke noe nytt, tidligere brukte man analoge instrumenter som til forveksling minnet om et konvensjonelt oscilloscop på samme vis. Men i vår tid er det mer naturlig å bruke det vi kan kalle en "duppeditt" av den sorten jeg nevner over, og la et pc-program tygge informasjonen og presenterer en drøss forskjellige kurver på en skjerm....voila....så har man et bilde av motorens ve og vel foran seg.

A complete different matter er hvordan man avleser og bruker dette til noe fornuftig, jeg tenker jo at en mekaniker med kompetanse på flere områder, er en bedre løsning enn en jævla nerd som ikke kan annet enn å knotte på en pc. Det er så enkelt som at så lenge mekanikk og ikke minst høl.....her innsprøyingsdyser....er en del av gullrekka...er en mekaniker som kan sitt egentlige fag, virkelig gull verdt. Men for all del, et diagnoseverktøy brukt på riktig måte gir som regel en god pekepinn om hva som er galt. Og ja...sånne duppeditter kan man kjøpe i søkk og kav på Ebay, men det følger IKKE med en pille med "mekanikerkunnskap" i esken :-) Det må man tilegne seg sjæl gjennom mange år.....som sagt...en dyktig mekaniker kan ikke verdsettes høyt nok!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar