Det er neppe belegg for å hevde at det er mer problemer med DSG enn andre automatkasser bygget over tilnærmet samme prinsipp. En ting gjelder imidlertid: olja SKAL skiftes til faststatt intervall...normalt sett 60.000 km. Noen sverger til flushing, mens andre tenker at det er tilstrekkelig å skifte til intervallet...på DSG-kassa hos VAG får man så alikevel skiftet ut mesteparten av olja. ved normal prosesyre. Ellers er det forskjellige varianter av disse kassene, jeg opplever 7-trinnskassa som om den er mykere og gir mer følelse av presisjon enn 6-trinnsvarianten....det er da også to forskjellige kasser på flere måter enn antallet gir.
Ja, noen har problemer med clutchen i sin DSG-kasse, men jeg tenderer til å tenke at dette har mer med kjørestil å gjøre enn girkassa. Likeledes er chiptuning en skikkelig høydare når det gjelder å gi seg selv problemer med girkasser generelt og DSG-clutchen spesielt. Merkelig nok sitter disse smartingene og skylder på girkassa, ofte nevner de at garasje-sjappa som orda med "tuningen" har sagt at det holder....så da så! Men som de fleste burde vite....enhver økning av effekt og moment øker belastning og derved slitasje på hele gullrekka, fra turboen og forbrenningskamrene og like ned til asfalten. Derfor er det en ting som gjelder om du skal handle bil...ikke bare VAG-biler: aldri, aldri chip-tuning....og aldri....aldri kjøpe en bil der du har den minste mistanke om at den har vært tunet eller "optmialisert" som enkelte ynder å kalle det. Om du ser på en spengskisse av en moderne motor og drivlinjen, forstår du intiutivt at dette er dårlig karma.
Om du vil ha mer effekt? Kjøp heller en bil med mer effekt fra fabrikk...det lønner seg på sikt, og det sparer deg for å lære på den harde måten.
Legg til at dobbeltmassesvinghjulet har gitt problemer på enkelte motorserier, dette er imildertid helt kurrant å skifte, omtrent like enkelt som å skifte clutch. Dyrt på merkeverksted, men som du nok vet, et autorisert tredjepartsverksted gjør like godt arbeide og opererer med både lavere timepris og rimeligere deler. Det er såvidt greie biler at du nok også kan gjøre det der hjemme i garasjen, med et forbehold: du skal være litt over middels dyktig garasjemekaniker for å gi deg i kast med en sånn jobb....om du IKKE har skiftet f.ex en clutch før....lønner det seg heller å jobbe litt ekstra i den jobben du har til daglig om du har anledning, og heller betale verkstedet for å gjøre det.
Ellers er det primært 1.2 / 1.4 TSI frem til 2013 som knan beskrives som problematiske. Da tok man grep og bytta registerkjedet og den problematiske strammeren med en reim med lang levetid, se DENNE atrtikkelen: https://www.tv2.no/a/11197739/
Andre motorer er gjennomgående det jeg vil kalle "greie", spesielt 1.9 TDI er en milsluker av rang. Men igjen: unngå chiptuning, unngå biler som kan ha vært utsatt for slikt...det er ofte en ... (more)