0

Kjøp av ny bil

spurt 2020-05-29 16:41:16 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg vurderer å kjøpe ny bil (hybrid men ikke plug-in) og lurer derfor på om du har noen anbefalinger. Jeg har i utgangspunktet tenkt en SUV bil, men kan også nøye meg med en mellomstor bil typ stasjonsvogn eller sedan. Prisklassen på bilen er mellom 300.000 - 400.000kr. Det viktigste for meg er å få en god bil innen den prisklassen som er driftsikker. Har tittet litt og vært innom både Toyota, Lexus og Hyundai. Hva tenker du :)?

Takk på forhånd. Mvh Aydin Al-Safar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

11 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-30 10:04:47 +0200

Ja, Toyota og Lexus skal være driftsikre biler, gitt at man passer normalt godt på dem. Nå er det jo sånn at Lexus har sin pris, og Toyotas tilbud når det gjelder hybride drivlinjer, er biler av den sorten man liker eller ikke liker...av ting som krever tilvenning kan nevnes en noe spesiell automatkasse, instrumentpanel som gjør at man i enkelte modeller føler seg hensatt til Star-Trek og ikke minst, seter som ikke er helt "der" for oss over 1.70. Enkelte modeller, som C-HR, har et design som gir omtrent like mye utsyn for de i baksetet ville hatt i en varebil uten vinduer. I det hele tatt, vi snakker om biler der grundig prøvekjøring og et par runder i tenkeboksen er fornuftig om du vil være fornøyd en stund....ikke kjøp bare på reklamen....du skal trives med bilen i lang tid!

I ditt sted ville jeg også spandert å ta en tur innom en Skoda-forhandler, om ikke annet, så for å ha en referanse. SKoda har mer konvensjonelle løsninger, men for alle praktiske hensyn, tar du vare på bilen er den minst like pålitelig som en hvilken som helst Toyota. Min favoritt er Octavia, da får passe stor bil med god innvendig plass og mengder av bagasjeplass. Skoda har også andre modeller i det segmentet du er mest interessert i, og hybride drivlinjer kommer på løpende bånd. Ellers vil du med stor sannsynlighet oppleve at du får et hyggeligere service- og driftsbudsjett med en Skoda...det er greie biler...og rimelige deler....dessuten vesentlig enklere å etablere et godt kundeforhold til et autorisert tredjepartsverksted som har en langt lavere timepris enn merkeverksteder....pass bare på at man følger serviceprogrammet for garantiens skyld!

Hyundai ville jeg ikke vurdert i det hele tatt...dels fordi det har vært mye rot mhp den norske importøren, både i forhold til generell drift og garantisaker, i tillegg er det helt klart ikke et merke du vil velge om driftsikkerhet og pålitelighet er viktig for deg.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-31 07:05:01 +0200

Kjenner til Toyota Auris stasjonsvogn da jeg har kjørt den et par ganger men falt ikke helt i smak. Har tenkt tanken på Rav-4 men er noe høyere enn foretrukket prisklasse. Veldig glad du nevnte Skoda da jeg (av en eller annen grunn) er glad i de bilene...har kun kjørt en Skoda bil (stasjonsvogn) for maange år siden og fikk veldig god opplevelse, så den sitter sikkert igjen. Får ta meg en tur til bilforhandleren i nærmeste fremtid og prøvekjørt litt, der det forhåpentligvis ender med en nyinnkjøpt Skoda :)!

Takk så mye for svaret.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-31 10:25:34 +0200

Ja, Skoda kan meget vel vise seg å være et godt alternativ. I det hele tatt: det å se litt rundt og plukke ut aktuelle kandidater, som man i neste omgang prøvekjører, er fornuftig. RAV4 er som du sier, noe dyrere, og for all del, det er en bil som har sine kvaliteter. Men den har ikke et spesielt godt firehjulstrekk, og kjøreegenskapene er ikke i toppklasse. Det er også en bil som kan oppleves som noe trang inni, selv om den er stor utenpå. På pluss-siden er en pålitelig drivlinje...skulle bare mangle...man bruker et konservativt design med en stor bensinmotor med moderat trimmingsgrad. De fremste ankepunktene er at den kan oppleves som noe trang inni, selv om den er stor utenpå, dessuten er det dette med CVT-kassa: det er noe man enten elsker...eller hater. Ja, det er en populær bil blant noen, men det er dine preferanser, dine behov som avgjør. Som sagt, grundig prøvekjøring er en god kur mot dyrekjøpt erfaring gjennom feilkjøp!

Bare så det er sagt: jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Toyota. Men smaken er som baken, dessuten er baken min litt for stor til de små setene som har en tendens til å finne veien inn i Toyotas norske modellutvalg :-) Det Toyota får terninkast 6 for, er suveren service og markedets beste holdning til begrepet "garanti". Ingen over, ingen ved siden! Når det er sagt: så lenge man benytter et autorisert verksted og er påpasselig med at servicene blir utført iht fabrikantens krav....gjelder garantien uansett. Det er et valg man gjør.

For min del kjører jeg VW....jeg tar IKKE service ved merkeverksted og jeg gir blaffen i "longlifte" programmet med service når bilen "sier fra"....i praksis etter 30-40.000 km.....MIN BIL får service og oljeskift hver 15.000 km....maks 20.000 km. Min faste verkstedsforbindelse gjennom mange år vet hva jeg forventer og sørger for at ting blir gjort et par hakk oftere enn "longlifte-programmet" tilsier. Ja, med service dobbelt så ofte koster det vel nesten like mye som service ved "merkeverksted", men jeg liker å ta vare på bilen min...da lever den lenge i landet...jeg kjører mine biler lenge. Da betyr det heller ingen verdens ting for "verditapet" om jeg utfører mine servicer ved merkeverksted eller annetsteds. Om du bytter bil ofte...ha dette med "verditap" i bakhodet.

Jeg bytter bil sjelden, derfor er det første jeg gjør når jeg overtar en bil, å kjøre den direkte til understellsbehandling, med jevnlig oppfølging. Det lønner seg...om du er blant dem som IKKE bytter bil annethvert år! Toyotas understellsbehandlign er like god eller like dårlig som hos VAG, så det samme gjelder der! ET NB: velg en understellsbehandler som KAN sine ting....koster litt mer, men betyr mye i lengda! Bla dette med å demontere alle deksler under bilen FØR man sprøyter ivei osv er kritisk her....de rimeligste leverandørene sprøyter bare noe gugge på uten å demontere deksler og rengjøre. Igjen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-31 21:18:27 +0200

Jeg har hatt to bruktbiler tidligere (Nissan almera 99 modell og Nissan Primera 04 modell) til prisen under månedslønn. Almeraen varte i 4 år, måtte gi tapt mot rust. Primeraen varte i knapt 1,5 år.. Har pendlet sarpsborg - Ås i flere år så trengte derfor pendlerbil. Vedlikeholdet på bilene har vært via en bekjent (og det kun når det var nødvendig/slitedeler sang på siste vers). Nå som jeg har fått jobb nærmere huset så vil jeg koste på meg en splitter ny bil da jeg ikke orker enda en bruktbil. Primeraen fikk begeret til å renne... Så for meg blir den store gleden å ha en ny bil, noe som (muligens) overdøver Viktige detaljer som kjørecomfort, motor/gir, tekniske data, etc... Men det er da veldig greit at du nevner alt dette, det gir meg «is i magen» der jeg forhåpentligvis ikke tar forhastede beslutninger.. så apropos smak og behag så vet jeg ikke helt hva min smak er, det eneste jeg vil er som nevnt en pålitelig bil. Så ut ifra det du har skrevet så er/ kan skoda være like pålitelig som Toyota. Når Skoda i tillegg har gode kjøreegenskaper og comfort så er det bare pluss! Jeg tenker å beholde bilen så lenge som mulig og da vil jeg behandle den på best mulig måte. Alt fra ordentlig understellsbehandling til jevnlig vask og service hos gode verksteder! Så greit at du nevner rimelig driftsbudsjett. Planen er å kjøpe i August/September.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-01 07:43:56 +0200

Jeg har på mange vis hatt et lignende bilhold opp gjennom åra, altså mye pendling og langkjøring, en del yrkeskjøring og en håndfull biler. Når bilen er alfa og omega for å komme til og fra jobb og du kjører 70' i året på det verste, får dette med driftsikkerhet en annen dimensjon :-) Når sant skal sies, de første 20 åra eller deromkring var jeg nokså blakk, da ble jeg en dyktig garasjemekaniker. Men det spiser jo litt tid å gjøre ting sjæl, etterhvert ble det mer lønnsomt å betale andre for å gjøre jobben. Men som jeg alltid sier, en bil består egentlig av en haug løse deler som er enkle å skifte ut. Det som tar rotta på en bil, er rust. Ja, man møter av og til smartinger som sier at de "tar rusta", men det er tull, om rusta først får lov til å utvikle seg, er det rusta som tar bilen din. Derfor har jeg i alle år prioritert understellsbehandling av bilene mine. Bank i bordet, gjennom mer enn 40 år har jeg kjørt bilene mine rundt 4-500' før de har gått videre til neste eier eller blitt vraka, alt ettersom, uten noensinne å ha opplevd fatal mekanisk svikt.

For å ha grei logistikk har jeg i det vesentligste holdt med til to fabrikanter, russiske VAZ pg VW. Et viktig kriterium har vært driftsikkerhet og god tilgang på rimelige deler og verkstedstjenester over hele Europa, når jeg gikk over til VW diesel var norske drivstoffpriser gått til himmels for lengst, dessuten begynte Laddisene å bli noe akterutseilt mhp sikkerhet....jeg kjørte tre av de gamle firkanta på rappen....de ble produsert over samme lest i 40 år...fra 1974. Jeg solgte min siste Laddis rundt -93. Da gjorde jeg noe lurt, Volkeboksene er like greie å eie om man passer på dette med oljeskift og registerreim, og selv om sikkerhetsnivået ikke er helt som hos Volvo, VAG er godt over gjennomsnittet når det gjelder både passiv og aktiv sikkerhet.

Skoda er VW, men i en bedre utgave. Jeg tenker på at finish og kvalitet på bilene ligger et hakk over tilsvarende VW, mens prisen ligger noe under. Spesielt dette med ekstrautstyr er gunstigere priset hos Skoda, det eneste drawbacket er at modellspekteret ligger noe etter VW. F.ex kom MBQ-plattformen rundt et år senere i Octavia vs Golf. Til tider har også leveringstiden vært opp mot et år på bestilte biler - omtrent som for japs. Det er nok den viktigste årsaken til at jeg fortsatt kjører VW....jeg har flere ganger vurdert Skoda, jeg har til og med vært på en av fabrikkene for å se hvordan en Skoda blir til! Helt fantastisk opplevelse, det var Ordnung muss sein over hele fjæla og like rent som i min egen garasje! Ja...jeg er blant de gærne som har flislagt gulv i garasjen :-)

Uavhengig av hva du velger, som nevnt er det egentlig ikke store forskjellen på driftsikkerheten mellom VAG og Toyota i dag, gitt at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-01 10:04:43 +0200

Mine «bilkunnskaper» (ikke at jeg er handy av meg) stopper ved dekkskift, skifte tennplugg, og delvis skifte bremseklosser (takket være min gode nabo som viste meg det mens han fikset på mine tidligere biler).

Da har jeg laget meg en liste som inneholder sjekkpunkter før bilkjøp (blant annet sjekk merkeverksteder/forhandlere, PRØVEKJØR flere biler grundig, så snevre inn utvalget), og etter bilkjøp (jevnlig og god service og stell På bilen).

Så var det selve forhandlingsøyeblikket: leste at det kan være lurt å la forhandlerne vite at man sjekker biler hos andre...i tillegg til at man kan prute ned prisen enten via rabatt eller ved å få gode vinterdekk, ekstrautstyr eller servicepakker med i prisen... hmm her må det vurderes om jeg tar med han far :-)..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-01 13:41:26 +0200

Fair enoough, vi lærer alle litt etter litt, ingen er født som altmulig-eksperter! Det er også sånn at det er deg selv som er eksperten på hva du kan trives med, ha tillitt til deg selv og gi deg selv den tiden du trenger for å finne ut av ting...mas høl i hue på selgeren og prøvekjør gjerne flere ganger. For noen år tilbake opplevde jeg at en kjekk kar hos min merkeforhandler stilte med sin private CC på en lørdag ettermiddag for at jeg skulle kunne prøvekjøre, sånt liker vi :-) Ellers er det kjøpers marked i nybilbransjen for tiden...har visstnok noe med pandeminen å gjøre. Det vil også gjelde pruting, men jeg ville ikke vært for kravstor der, ekstrautstyr og vinterdekk er der man har mest å gå på.....dog er ekstrautstyret på f.ex Octavia relativt lavt prisa fra før. Har forøvrig sett at man har hatt kampanjer på flere modeller i det siste, verdt å spørre om akkurat det. Biler på lager er også noe man gjerne vil bli kvitt, spesielt om det har kommet en "ny" årsmodell....som du sikkert vet...i Norge er det en uskikk med at biler som er registrert etter 1.juli plutselig selges som neste års modell...selv om bilen ofte de facto er identisk med "fjorårets" modell. Om bilen blir kondemnert eller skal byttes inn, blir den av og til forsøkt gjort et år eldre enn den virkelig er....ikke det at det er et problem for oss som beholder bilene våre en stund, men det er greit å ha i bakhodet, spesielt om du handler en bil som har stått i butikken fra si mars i år....og kjøper den i august :-) Da bør du ha et anstendig avslag, si vinterdekk, takboks eller whatever du kan ha lyst på.

Mhp prøvekjøring: sørg for å ha minst en time å spille på, kjør på variert vei, gjerne samme strekning med flere biler...vær spesielt oppmerksom på hvor stabil bilen er under forskjellige forhold. En ting: om man ikke har hybrid-Skoda for prøvekjøring: små benzinere krever DSG for at man ikke skal bli spenna gærn av å gire.....en hybrid med DSG vil oppleves som greiere å kjøre. Det hender faktisk at man kun har manuell kasse på demobilene fremdeles :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-29 10:07:22 +0200

Da ble det en splitter ny Octavia på meg. Nydelig å kjøre, bra med plass :). Har blitt anbefalt lakkbehandling for å unngå riper fra steinsprut og diverse.. Har du noen anbefalinger der evt forslag? Leser på nett at det står noe både om polering, folie og behandlinger med flere års levetid..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-30 07:28:53 +0200

Måtte du fortsatt være fornøyd med din nye, feiende dlotta Octavia i mange år fremover :-) Jeg tenker jo at understellsbehandling er det viktigste, lakken går det stort sett greit med om man passer på steinsprut, vasker bilen sånn passe jevnlig og gir den litt voks et par ganger i året.

Ja, jeg har prøvd en halvbra / halvdyr lakkbehandling, kjøpt av noen som kan sånne ting, men den holdt egentlig ikke så lenge som det ble forespeilt. Det var nok mye min egen feil, det var i de tider da den bilen som fikk dette godstoffet rulla rundt de 40' i året. Etter den første vinteren satt jo saltet like godt som før, jeg tenkte at maskinvask med avfetting var tingen. Det fungerte jo ifht saltet osv, men denne lakkbeskyttelsen forsvant suksessivt. Den gjorde litt nytte for seg to vintre og omtrent like mange kilometer som en gjennomsnittsbilist tilbakelegger på 4-5 år. Helt greit.

Dette er en stund siden, siden dengang skal det ha kommet bla noe som kalles "keramisk" beskyttelse. Jeg så en bil som var behandlet med dette hos min faste understellsbehandler, du og du, det så gildt ut! Den skal holde i inntil 5 år, akkurat det tenker jeg mitt om, vinteren er ennå ikke avskaffet! Uansett, firmaet som selger dette skrøt veldig av det, og bank i bordet, dette er et firma som er oppriktig opptatt av å ha fornøyde kunder. Så jo...det kan ha noe for seg.

Det står på lista over ting jeg skal prøve etterhvert, påføres med maskin og tar noen timer, selv for de som kan det. For et par år siden var prisen rundt 5000. Helt sikkert andre leverandører som driver med dette der ute, men du kan jo sjekke hjemmesiden til det firmaet jeg har brukt noen ganger: når junior kom inn i virksomheten tok han seg tid til å skrive litt om hva de driver med. Han skriver godt, og jeg er rimelig sikker på at det er flere firmaer i samme bransje på et sted nær deg som bruker samme metodikk. HER er nettsiden: https://www.handeland-antirust.no/

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-30 11:08:46 +0200

Tuusen takk :D! Var inne på norsk antirust som virket like seriøst som du etterspør og der hadde de et firma i nærheten av meg som gjør ordentlig understellsbehandling (kampen antirust). Hva gjelder lakkbehandling vurderer jeg en ceramicpro behandling fra carecenter.no. Svimlende summer på mellom 7000-9000kr. Vet ikke om du har no preferanser til produktet/senteret? Ja denne bilen blir bortskjemt med behandlinger 😊

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-05-29 16:41:16 +0200

Sett: 67 ganger

Sist oppdatert: Jul 30