0

Bør jeg bytte bil?

spurt 2020-05-28 23:00:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg er en 19 år gammel gutt med et lite dilemma. Helt siden jeg kjørte opp for ca 1 år siden, har jeg hatt en Volvo v70 2.0D 2008-modell som jeg har vært svært fornøyd med. Den byr på god plass, komfort og den er grei å se til, men den mangler det lille ekstra.

I den siste tiden har jeg begynt å se på en litt mer ungdomslig og sporty bil som ser mye bedre ut, nemlig Bmw 530D. Den jeg har sett for meg er en 2003 modell som har gått 295 000km, og ligger derfor omtrent i samme prisklasse som min volvo.

Spørsmålet mitt til deg er derfor: Bør jeg bytte bil? Jeg ser på meg selv som en fornuftig gutt, og det var derfor jeg kjøpte volvoen, men i det siste har jeg fått mer lyst på noe som kanskje passer meg bedre. Er det noen kjente feil jeg bør passe på, er kilometerstanden noe jeg må tenke på, og hadde det vært et dumt valg å bytte?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-29 05:02:11 +0100

updated 2020-05-29 13:55:40 +0100

Hei Nei du bør absolutt ikke bytte til den, Volvoen du har er en feiende flott og sikker bil. Med 2008 model var den også oppgradert i forbindelse med at Ford eide Volvo så de ble også ganske så greie å kjøre ganske så nære BMW faktisk. Forutsigbarhet er nøkkelord her hvis du ikke fremdeles har det meste av konfirmasjonspengene dine inntakte og onkelen din er Kjell Inge Røkke. Bmw 2003 530D er jo forsåvitt grei å se på hvis det er den nye modelen som kom i 2003 da det var model bytte det året. Alt kan i teorien skje med en 17 år gammel Bil med 300000km og ikke bare BMW. Hvis du må på verksted for alt som må fikses blir det fort fryktelig dyrt for deg, kilometerstand tilsier at alt fra motor, girkasse og ellers alt drivende er tikkende bomber som kan smelle når som helst. Rust, automat kasser og hjul lager er det som først detter ned i hodet samt knekte fjærer og utslitte støt dempere og samtidig at det trolig ikke finnes en eneste 530D i Norge som ikke har montert den største trim chippen som noensinne er produsert til motorstyringen. Mishandling og raske billige løsninger og reprasjoner er også noe å se opp for. Er det slik at du bare må ha den så undersøk og grav i fortiden til den så til og med garvede journalister blir røde i ansiktet av beundring og få med deg alle du kjenner som kan litt om bil til å være med å sjekke den. Skulle ikke forundre meg om Norulf har et og annet å legge til her som jeg eventuelt har glemt av og som får deg tilbake til den fornuftige(i utgangspunktet) 19 åring du høres ut til å være.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-29 11:03:05 +0100

Trampeklapp for et suverent godt svar og fantastisk klokt råd fra Kamerat K her! Å bytte ut en feiende flott Volvo, med alt hva det innebærer av kollisjonsikkerhet, driftsikkerhet, komfort, for ikke å snakke om at løpende kostnader med stor sannsynlighet vil ligge på et behagelig lavt nivå i overskuelig fremtid, med det som meget vel kan bli "bruktbilen fra helvete" kapitlene 1 til 10, er bokstavelig talt en ekstremt uklok tanke. Ikke et vondt ord om BMW generelt og en feiende flott dieselbrenner spesielt, men 17 år på veien er 17 år! Snakker vi flere eiere attpå til, er det en skikkelig høydare...for verkstedet som får gleden av å subbe inn penger på reparasjoner! Om bar EN av de tidligere eierne har vært en overoptmistisk ungdom som har "optmialisert" eller "tuna" bilen, er motoren mer sikkerhet et sorgens kapitell. Og jo eldre bilen er....jo sikrere kan man være at det er grums, rust og andre meget, meget ubehagelige overraskelser under lakken!

Kjørelengda? Om dette hadde vært en tre år gammel taxi, ville jeg sagt at bilen kuinne hatt potensiale, med alle forbehold: også da må man sjekke bilen grundig. Men når bilen er 17 år gammel? Den er ikke kjørt spesielt mye pr år, det igjen tilsier at bilen i liten grad er langkjørt. Med andre ord en betydelig grad av småkjøring der motoren sjelden rekker å bli driftsvarm...en dieselbrenner som dete trenger typisk to-tre mil før olja er gjennomvarm.

THE BOTTOM LINE er at denne BMW'en ikke tilfører noe som helst positivt i forhold til en Volvo V70. Ja, V70 mangler kanskje noe "ekstra", den kan fremstå som "kjedelig", men den som ser på bilen to ganger, gjerne tre og fire også for den sakens skyld, vil se at jøss....her har de som bygget bilen faktisk tenkt mange gode tanker! Legg til at det en av sin tids sikreste biler, den har respektable ytelser, en komfort som med sikkerhet stiller en BMW fra tidlig 2000-tall i forlegenhet....svært gode kjøreegenskaper....både på veier som har et par svinger og An Der Autobahn.....mer enn nok krefter til å holde følge med trafikken også, selv om man skulle driste seg til å ta en tur på den russiske landeveien (virkelig en opplevelse!) .....og en legendarisk driftsikkerhet? For ikke å snakke om at det er en bil som er grei og enkel å eie på alle vis! Om man synes denne er "kjedelig".....vel...en gammel BMW kan nok være SPENNENDE, bokstavelig talt, men IKKE på den måten man setter pris på! Her står egentlig valget i ytterste konsekvens mellom å ha en grei, forutsigbar økonomi sånn at den unge mannen kan sette av penger til det være seg en nyere bil i fremtiden, bolig, utdannelse, whatever.....eller skaffe seg BRUKTBILEN FRA HELVETE som med sikkerhet kommer til å medføre sorger, ergrelse, våkenetter og personlig ruin!

Skal jeg være ærlig, har jeg hatt gørrkjedelige biler hele livet. Det har vært bevisste valg, rett nok har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger