0

Fare for motorskade ved regenerering av DPF?

spurt 2020-05-28 08:02:47 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, En kollega av meg har fått dieselpartikkelfilteret regenerert hos merkeforhandler, etter at varsellys kom på. Verksted kom tilbake med melding om at regenereringen ikke løste problemet, og at filteret måtte byttes. Dette ble gjort (26000,-), men etter at han fikk bilen igjen, var det en ulyd i motor. Ny runde til samme forhandler, hvor de mente at lyden kom fra et rådelager. Alle lagerskåler ble byttet, men lyden forsvant ikke. Etter dette kom forhandler tilbake og sa at de hadde målt avvik på kompresjon på sylinder 2 og 3, og at dette kunne bety skeive eksosventiler. Mitt spørsmål er da, kan regenereringen av DPF forårsake motorskade? Skeive ventiler oppstår vel ikke plutselig helt av seg selv, og i hvert fall ikke på 2 sylindre samtidig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-28 10:05:56 +0200

updated 2020-05-28 10:08:43 +0200

Hei Vet ikke hvor gode de Mazda mekanikerene er som han bruker men problemet med motorene fra de første årsmodellene 2012-2013 var herding som var for dårlig i kamaksel som fører til at metallspon tetter oljesilen og at det under regenerering ble for mye olje/diesel blanding i sumpen som kunne skade motoren når regenerering av partikkelfilteret ikke fikk kjørt gjennom hele regenererings prosessen noe som var problem med mye småkjøring. Dette førte til at oljesilen i sumpen tettet seg og fikk således ikke smøring til turbo, vacumpumpe eller kamaksler og førte til motorhavari. lyd fra motor og havari fra vacum pumpen er som regel første tegnene gjerne med dårligere bremse effekt som symptomer. Verkstedet har trolig begynt i feil ende med å bytte rådelager da problemet trolig ligger i toppen og da som nevnt kamakslene. dårlig kompressjon og ulyd tyder på dette da ikke motoren får dratt inn nok luft til at det kan avleses en fornuftig verdi på kompresjonstesten samt at avstand mellom kamaksel lobene og ventilene blir for stor og fører til knakkelyder. Mener at det er syl 2 og 3 som er mest utsatt her da de ligger lengst vekk fra smøretilførsel railen men er litt usikker. Lekkasje fra en av innsprøytningsdysene har også vært en gjenganger og kan føre til at lekkasje fra kompresjonen lekker rett inn i smøreoljen som blir forkullet og tetter også oljesilen. Skal ikke ta verkstedet mer enn en time å fjerne toppdeksel for å undersøke kamakselen. Håper for all del at ikke noe av det jeg skriver har rammet din kollegas bil da det er fryktelig dyrt å ordne opp i kanskje 60000 kr.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-28 21:20:14 +0200

Takk for svar! Jeg skal sende dette til ham. Han har dessverre fått de vanlige svarene fra to ulike Mazda forhandlere i Stavangerområdet at dette har de aldri vært borti før..... Partikkelfilter byttet de for 26000,-, og det de vil skifte nå er anslått til 66000,- Så vidt jeg vet ble turbo, kamaksler og vakumpumpe byttet på reklamasjon når bilen var 1 år gammel. Han hadde da ikke havari, men fikk noen varsellamper. Jeg har lik bil, vi kjøpte samtidig, men jeg har ikke hatt noe av dette.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar