0

Hjelp! «Ny» familiebil

spurt 2020-05-27 10:20:35 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Vi planlegger å gå til innkjøp av ny familiebil og har dermed sett på litt forskjellig. Budsjettet vårt er på pluss/minus 300 000kr i innkjøp, men vi har råd til uforutsette utgifter og kan dermed gå til innkjøp av noe litt mer «premium». Bilene vi har sett på er blant annet a6 allroad, passat alltrack, volvo xc70, porsche cayenne 2. gen, m klasse og bmw 5 serie. Vi vil gjerne ha 4-hjulsstrekk, litt motor, automat, 5 seter og god plass. Samtidig er det slik at vi har sett at model s ligger innenfor samme prisområde, men da med bakhjulsstrekk eller firehjulstrekk og korteste rekkevidde. Hvilke av disse bilene vil du anbefale? Hvilken er det «smarteste»/beste valget?
Håper på svar. Ove

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-27 11:26:43 +0200

Hei Ove En bil som bør være i gullrekka di som Norulf pleier å si er Lexus RX 450 og for ditt budsjett får du noen feiende flotte eksemplarer disse funker trolig et stykke inn i neste istid på jorden. Passat alltrack og XC70 er ikke helt der altså fullblods premium men for den som tenker fornuftsvalg er begge disse bra og som vanlig nyest er best, regner med at Norulf ville plusset på Skoda Superb her også. Porche, Mercedes, Tesla og Bmw er alle bra men noen har hatt litt Tesla problemer av ymse slag så undersøk for all del nøye og få gode garantier. Vil du ha M klasse velg den med luftfjæring da de stort sett kjører bedre men ta den på rustsjekk beroende på årsmodellen du velger.. Bmw 5 serie fra 2011 er stort sett bra men her er også nyest er best pga av at de har slitt litt med regkjedene på diesel motorene sine noe de selv mener er kurert fra og med 2011 modellen men det gjenstår å se. En litt glemt modell er Bmw X6 som er en feiende flott bil hvis den passer dine behov. Mitt valg 1. Bmw x6 (lidenskap) 2. Lexus Rx 450( kassaskap kvalitet) 3. Volvo XC 70 (hund,kone og 3 barn)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-27 11:45:39 +0200

Ja, mange gode kandidater her, jeg vil bare minne om at prøvekjøring, prøvekjøring og atter prøvekjøring er alfa og omega om man vil være fornøyd en stund. Dernest kjøper man IKKE bil i denne prisklassen uten komplett historikk og tilstandsrapport. Gitt et relativt moderat budsjett ville jeg også holdt meg til den delen av gullrekka som går fra Lexus til Skoda, da får man en relativt ny bil med de fordeller dette innebærer....som Kamerat K sier....nyest er best! Da får man også som regel en langt sikrere bil, om det smeller setter man virkelig pris på akkurat det!

De øvrige, mer eller mindre premium-kandidatene, er såvidt kostbare som nybiler at man plutselig beveger seg ubehagelig nær biler på 8-10 år og det som verre er. Det har bokstavelig talt sin pris, legg til at verken Porche eller Mercedes er spesielt billige å reparere, enn si eie. Tesla står i en klasse for seg, impotøren klarer ikke å holde styr på verken logistikken med reservedeler eller evnen til å levere verkstedstjenester...Tesla "S" til 300.000 kan meget vel vise seg å bli et formidabelt tapsluk. Den eneste kandidaten i Premiumdelen av gullrekka som man kan leve med, er BMW, men det koster å være kar, og valget mellom en si 3 år eldre BMW og det være seg en Passat eller Volvo av den sorten som er nevnt over, burde være enkelt.

Jeg ville nok anbefale at familien setter seg ned og tenker nøye gjennom hva bilen skal brukes til...stikkord "kjøremønster"....og hvilke egenskaper som betyr noe. At man har "råd til" ekstrakostnader, er så sin sak, men man bør ha en klar formening om hvor smertegrensen går. For min del ville jeg aldri kjøpt en bil om det fantes den minste antydning til mulighet for ekstraordinære kostnader i 5-siffret størrelssorden....det er så enkelt som at dette også innebærer at bilen sannsynligvis ikke er kjørbar i lengre tid. Driftsikkerhet er alfa og omega for et lykkelig bilhold, der er samtlige kandidater i den første delen av gullrekka det klart beste valget.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-27 22:44:58 +0200

Hei! Tusen takk for svar, hadde helt glemt av RX450h rett og slett. Den er jo en kjempegod bil, men samtidig mangler den generasjonen det lille ekstra som de andre bilene jeg har sett på har. Blant annet mangler den noe viktig utstyr som adaptiv cruisekontroll og lignende. Kona liker XC70 og XC60 veldig godt, hun kjører selv volvo så kanskje ikke så rart. Den dag i dag leaser vi en nesten helt ny Toyota Rav4, men føler ikke denne tilfredsstiller helt det vi vil at bilen skal gjøre og det er derfor vi har sett på andre biler brukt. Ser at XC70 og XC60 innenfor vårt budsjett enten er noen år gamle biler med liten km stand eller en nokså ny bil, men med høy km stand. Har dette noe å si eller tåler volvo å bli kjørt langt?

Mvh Ove

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-28 11:28:09 +0200

Generelt er biler som er kjørt langt, kjørt av proffesjonelle brukere. Det innebærer at bilen er mer enn et fremkomstmiddel, den er en viktig del av det man trenger for å få mat på bordet, da tar man langt bedre vare på den enn en privatperson som i praksis kun bedriver det man kan kalle "småkjøring". Sistnevnte innebærer også mange kaldstarter og en skremmende andel av kjøringen med kald motor...det sliter. Jeg har selv hatt flere biler som har vært kjørt både 2 og 300.000 når jeg overtok dem, det har vært helt problemfritt. Dog legger også jeg vekt på å passe bedre på bilene mine enn gjennomsnittet...bla er "longlife" service helt utenkelig, for meg er f.ex oljeskift med filterbytte hver 15.000, maks hver 20.000, obligatorisk. Jeg sjekker jevnlig bilen min selv, og har en åpen dialog med verksmesteren som har ansvar for service og vedlikehold på bilen min. Han vet hva jeg forventer, og sørger for at skiftintervaller aldri overskrides. Ja, det koster litt, men med et autorisert tredjepartsverksted gir lavere timepris og bedre priser på deler og rekvisita en totalkostnad som er helt grei - de facto vesentlig billigere enn merkeverkstedet. Men igjen: en god dialog og tillitt er en betingelse her...det går på min og familiens sikkerhet.

Som med alle andre bilkjøp, man sjekker historikken nøye, og er ikke tilstandsrapporten god nok, ja da innhenter man en til fra noen som gidder å levere en tilstrekkelig grundig rapport. Ellers er det enkle sjekkpunkter som sladrer mye om både bilens stand og forhandlerens evne og vilje til å levere biler som er i en stand som samsvarer med prisen: man setter seg inn og lukter...sjekker innteriøret for bortgjemt støv og skitt....finner du rester fra siste fest....dropp kjøpet.

Dernest åpner man motorrommet....om bilen "nettopp har vært på service" og man ikke bare ser en gørr bedriten motor, men også ser at en idiot har skvalpa motorolje over hele motorrommet...og dette ikke er vaska vekk...vel....det er da man sier HØYT og tydelig: dette hadde jeg ikke forventet meg av en .......unevnelig-fire-bokstavers-merk..............forhandler! Ja, jeg har gjot akkurat det noen ganger. Og uansett om man har vaska aldri så mye: det er steder det er vanskelig å få vasket skikkelig....er det tykke lag med olje og skitt slike steder....da er det en deal-breker.

Dernest sjekker man dekka.....to sett dekk koster si opp mot 10 % av en god bruktbils budsjett. Jeg har - igjen - opplevd at tilstandsrapporten sier "gode" dekk.....når jeg sjekker, ligger begge dekksetta på minimum eller under minimum mønsterdybde.....da vet man hvor mye "tilstandsrapporten" er verdt.....dessverre skjer sånt i de beste familier!

Hos samme forhandler som nevnt over har jeg også opplevd mye moro under bilen...man sjekker ALLTID under bilen...gjerne på bukk! Vel....igjen ingen merknader i tilstandsrapporten. Under bilen var det preg av at en idiot hadde kjørt over en midtrabatt, alvorlig skade på tanken, en av kanalene og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar