Jeg har konstatert samme problemstillingen på min tyske kvalititetsbil....må være noe som går. For meg er jo ikke noen stor greie, jeg har ikke verken sjampingvogn eller behov for å lade batterier via tilhengerkoblingen, men det er som du sier, dette er ikke gangbar ladespenning. Det er minst to måter å løse dette på, den ene er å trekke en kabel med tilstrekkelig kvadrat fra motorrommet til hengerkontakten. Denne må ha en egen sikring, den bør ha en spenningsvakt sånn at du ikke tapper batteriet på bilen for mye, og den bør ha en strømbegrensning.....om batteriet på hengeren skulle være flatt og trekke for mye strøm er det dårlig karma på flere vis.
En alternativ fremgangsmåte om du bare trenger begrenset ladestrøm eller vedlikeholdslading, er å koble inn en DC-DC-konverter som løfter spenningen tilstrekkelig til å lade batteriet i den andre enden. Også da bør du ha en spenningsvakt og strømbegrensning, og har du bare en henger med behov for lading, kan du egentlig like gjerne plassere den ekstra elektronikken i tilhengeren. Det er en smakssak. Et bilelektrisk firma, eventuelt Bilradiospesialisten, vil kunne gjøre dette for deg på en god og proffesjonell måte, uten at det koster skjorta. Ja, du kan sikkert finne delene på nett eller hos bilrekvisita-forretninger også, men du bør vite litt om elektronikk og montasje for at det skal være en god opplevelse å gjøre jobben selv. Jeg tenker jo at alternativ to er det beste her, å trekke kabler gjennom hele bilen er ikke noe man gjør i tide og utide. Lykke til!