Jeg fylles med undring når vi snakker om relativt ny bil og ditto batteri....når bilen står og venter på bedre tider, skal det ikke gå mye strøm....er normalt sett ikke mer enn en klokke som tikker og går. Men strømmens veier er uransakelige, kanhende Ford har ting som spiser strøm når bilen står, og det kan hende at du har krypstrøm et eller annet sted der det ikke skal være krypstrøm. Legio mulighet. Uansett, når batteriet er frakoblet skal det ikke gå nevneverdig strøm, det skal kunne stå i månedsvis og fremdeles ha mer enn nok strøm til å fyre opp bilen når du kommer tilbake.
Uavhengig av dette, et batteri har ikke godt av å bli fullstendig utladet og stå sånn i månedsvis. Om du kobler fra kobler fra plusspolen og setter opp en eller annen form for lader, er du jo sikker....vedlikeholdslading skader ikke. Nå har Biltema minst tre ladere som iallefall på papiret leverer tilstrekkelig spenning, og man har en enkel laderegulator som sørger for å koble ladingen ut og inn ettersom spenningen på batteriet varierer. Det er formodentlig den boksen du tenker på når du nevner "overspenningsvern".....jolly fine....om den fungerer....ikke alt fra Biltema som gjør det. Jeg ville nok testet den før jeg gikk fra bilen og satset på at det var god sort....kjenn spesielt etter om det blir varmgang i noen av duppedittene og ha gjerne med et multimeter sånn at du kan måle underveis. Tipper det DENNE du har kjøpt: https://www.biltema.no/bil---mc/elekt...
Som vanlig sier ikke Biltema noe som helst om kvisleis duppeditten er konstruert, tipper det dreier seg om et par dioder og en form for inn og utkobling av et relee....kjapp og billig løsning. Det gode er at den tilsynelatende er påtenkt å brukes sammen med Biltemas solcellepaneler....med litt flaks virker den også! Billig og kanhende god nok! Mhp solcellene er jeg noe mer skeptisk, det er på ingen måte gitt at rimelige solcellepaneler av denne sorten er spenstige nok til å klare å drive strøm i en krets der det er et batteri i den andre enden. Den beste måten er - igjen - å koble opp utstyret og prøve....husk å ha et multimeter tilgjengelig! Uansett, jeg ville som et minimum kjøpt det "mellomstore" panelet, altså det som teoretisk kan levere 6W / 350-410 mA, dog....siden jeg er pensjonert elektronikkingeniør ville jeg nok aller helst satset på den med størst kapasitet av de tre som synes å være aktuelle her: DENNE: https://www.biltema.no/bil---mc/elekt...
The bootom line er at heller ikke den "største" har spesielt mye strømstyrke, jeg tenker imidlertid at det er den eneste som har noe som er i nærheten av evne til å levere en strømstyrke som minner om det er utgangspunktet for konvensjonelle batterliadere når de går i det man kaller "vedlikeholdslading". Noen går i fullt alvor rundt og hevder at det er bare spenning som betyr noe, men det er på ... (more)
Har typebetegnelse og tekniske data på solcellepanelet og overspenningsvernet hvis nødvendig