De metodene du nevner her, og et par til, fungerer som en drøm gitt to forutsetninger: at arbeidet utføres av en leverandør som setter sin ære i gjøre en best mulig jobb og ikke minst: jevnlig etterbehandling.. Her får man ofte det man betaler for: de billigste leverandørene slurver i vei, og driter i rengjøring, de driter i å demontere deksler....og spruter bare på altfor tykke lag både her og der....en dårlig jobb gjør mer skade enn nytte! Mens en GOD jobb....som koster litt mer....innebærer at samtlige deksler under bilen demonteres...grundig rengjøring....tørking...eventuelt sandblåsing og sinkbehandling om det er overflaterust...dernest påføring av rustbeskyttelse på KORREKT VIS, både under bilen og i hulrommene. Tro meg...det er verdt sin vekt i gull! Ingen nye biler i markedet som har tilstrekkelig beskyttelse for norske vintere og oversalta veier, jeg har selv kjørt mine nye biler direkte til understellsbehandling. Og ja....jeg driter i "rustgarantien" fra importør, garantien jeg får ved en godt utført jobb hos min faste leverandør av understellsbehanlding er mye bedre!
KVALITETEN PÅ JOBBEN har vesentlig større betydning enn hva som påføres. Ja, lanolin og oljebehandling trenger angivelig bedre inn, men samtidig slites det fortere...det vaskes rett og slett bort. Min svigerfar sprøyta bilen sin med olje hvert år....han hadde samme bil i 40 år....rustfri når han døde...men bilen sto med få unntak i garasjen hele vinteren. Og jo, lanolin fungerer det, men det gjør tectyl og mercasol også! Min leverandør bruker det siste, når jeg teller på fingrene har jeg brukt den sorten understellsbehandling i omtrent 40 år. Det har gjort nytta, også i de åra jeg var oppe i 70.000 km i året. HER finner du en peker til en far-og-sønn bedrift som kan anbefales på det aller varmeste, mannen har kunder fra hele Sør-Norge! https://www.handeland-antirust.no/
Og er det for langt og fomlete, bruk tid på å finn en annen, velrenommert leverandør! Som sagt....verdt sin vekt i gull! Jeg må tilføye at jeg ikke har bilene mine riktig like lenge som min avdøde svigerfar, men jeg har hatt for vane å kjøre bilene mine rundt 500' før de går videre til neste lykkelige eier eller blir kondemnert av andre årsaker!