0

problem med bilen

spurt 2020-05-22 16:09:01 +0200

anonym bruker

Anonym

hei, jeg er en 17 år gammel gutt, med lappen rett rundt hjørnet, derfor øvelseskjører jeg mye med en passat high-line 2010 modell, idag så merket jeg at bilen brått mistet motorkraft, og slet med å komme opp i hastighet. vi har nylig kjøpt bilen brukt fra en bilforhandler, vi har bare hatt bilen i litt over en måned, bilen har en km stand på 130 600km. har du meninger om hva feilen kan være?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-22 17:15:22 +0200

Hei Regner med at det er diesel bil? Sprekk i turbo slange eller utett turbo dumpe ventil eller egr ventil. Diesel filter er også mulig at kan være tett. Gir det motor lampe må man avlese for å finne feil her ellers blir det mye gjetting.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-22 18:40:52 +0200

Håp i hengende snøre, dieselfilteret er det billigste alternativet her :-) Men det er på ingen måte enkelt å feilsøke på symptomet alene her. Ja, ved turboproblemer vil styringselektronikken normalt sett gå i nødprogram, da får ikke bilen normal kraft igjen før man har stoppet...slått av tenninga og bedt en bønn....og startet igjen. Dog er det en "regel" med mange unntak. Et tett dieselfilter arter seg slik at man mister kraft fordi motoren ikke får tilstrekkelig med diesel, når man slakker av på gassen vil man igjen få tilnærmet "normal" kraft til man igjen gir på.

Og er dieselfilteret tett, ja da skifter man det ASAP....et tett dieselfilter vil i verste fall kunne medføre at vann og annen drift som måtte befinne seg i dieselfilteret blir sugd videre og tar rotta på både det ene og andre! 60.000 km er normalt skiftintervall her...sjekk gjerne bilens historikk i helga (kjøp aldri bruktbil uten å få med full utskrift av bilens historikk). Og ja...et filter kan selvfølgelig også gå tett som følge av dårlig diesel osv, men det vanligste er at eieren har slarvet...alternativt at verkstedet som tar betalt for "full service" har "glemt" å skifte dieselfilteret....eller for den sakens skyld ikke gjort annet enn å skrive ut faktura med gaffel for jobben man ikke har gjort, legio muligheter! Konsekvensen er den samme: neste eier må alltid passe litt ekstra på den første tiden.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar