0

Er det slik at høytrikkspumpe kan havarere hvis drivstoff inneholder for mye vann ihht.bransjsta

spurt 2020-05-22 14:52:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, eier en audi 2010,2.0 tdi etter bilen som jeg aldri hadde problemer med. etter driftstoffpåfylling på 33,61 liter og tanken var full (65liter) så likke etter bilen stopet under kjøring. på verkstedet fant de ut at de får iike trykk i system, kommer ikke diesel frem motorrom. Matepumpe får stræm og summer. Dieseltank er full,dieael ser forurenset u? Er grumsete og luktet maling i dieselanalyse er funnet høyt vanninnhold 6 ganger høyere( 1232ppm )oghøyt over krav ihht norsk bransjestandard EN590 krav om max 200 ppm/0,02%

Et teknisk spørsmål vedrørende en skadesak på bil i det slik at høytrykkpumpe kan havarere hvis drivstoff inneholder for mye vann ihht. Norsk Bransjestandard ? (6 ganger så mye vann)

Kan drivstoffkvaliteten også ha noe med et slikt havari ? drivstoff virket grumsete og forurenset ut og luktet maling og at bilen stoper likke etter påfylling.

Kan havariet skje øyeblikkelig etter fylling ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-22 17:10:43 +0100

updated 2020-05-22 19:17:31 +0100

Hei Hvor fyllte du tanken din og på hvilken besin stasjon Yx, circle k, esso ? og på hvilket tidspunkt på døgnet. Hvis det er som du sier så må jo trolig tankbilen som fraktet det til bensin stasjonen ikke blitt skikkelig rengjort etter forrige oppdrag ja som da selvfølgelig kan ha vært malings tynner men at den samtidig inneholdt masse vann må jo tyde på at denne tankbilen i såfall ble rengjort med fks vann steamer. Om høytrykkspumpe kan havarere er svaret ja det er mulig den er designet for å pumpe diesel og ikke vann eller for den saks skyld forurenset diesel. Filteret i motoren skal filtrere vekk ureinheter og vann før det kommer til høytrykkspumpen så trolig derfor det ikke kom diesel frem til motor hvis filteret var tett og mettet med vann. Kravet ditt blir uansett mot bensinstasjonen og det vil trolig være flere enn deg med det samme problemet. Det vanligste problemet er å fylle feil drivstoff og det har ikke stasjonen noe ansvar for. Vet ikke hvordan prøven ble tatt så du kan gi mer info her. Vann samler seg helt i bunnen av tanken og dieselen ligger over som et lag over, pumpen suger skjelden helt på bunnen og diesel og vann tar noen tid før det legger seg slik lagvis ved hjelp av tyngdekraften så kan tyde på at hvis du startet å kjøre med en gang du hadde fylt at pumpen fremdeles sugde til seg den dieselen og i dette tilfellet 33 liter som allerede var i tanken fra før. Uansett er du sikker i din sak så kontakt advokat hvis du ikke kommer noen vei med oljeselskapet og aktuelle stasjon.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-22 17:16:51 +0100

Tre ting som gjelder her: Sikre bevis....kontakte NAF hhv advokat med rett kompeanse....og ta det derfra. Svaret på spørsmålet er et rungende "ja", vann i dieselen er noe dritt. Detn enkle forklaringen er at vann smører helle rdårlig. Dette med dieselpumper som havarerer og innsprøytingsystemer som konker er relativt vanlig i land der enkelte bensinstasjonskjeder til tider har hatt null kvalitetskontroll på det som kommer ut av pumpa...det være seg diesel eller bensin.

Ja, havariet kan skje relativt kjapt etter fylling, dersom det er tilstrekkelige vannmengder. Normalt vil dieselfilteret stoppe et par vannperler, men blir det nok, tetter filteret delvis. Det som da skjer er at undertrykket øker, vips, så suges mer og mer vann gjennom til dieselpumpa og innsprøytingsystemet. Om du ikke har en krystallkule og ser hva som er i ferd med å skje sånn at du kan stoppe motoren umiddelbart, går det veldig, veldig galt. Vær ops på at det også er en klar fordel å kunne dokumentere skifte av dieselfilteret her. Derfor dette med NAF / advokat: det er flere ledd i beviskjeden her...det dreier seg om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge.

Hvorvidt det er siste fylling som har forårsaket skaden, eller et forhold der du har fått "litt" vann på tanken flere ganger, er vanskelig å si. Men er du som oss andre fyller du ofte på samme sted. Da kan det være et forhold som har utviklet seg over tid. Ellers skal tankene på stasjonene normalt sjekkes og jevnlig påfylles "godstoff" som forhindrer vann og dieseldyr....det at du referer til grums og atypisk lukt kan antyde to ting: vann og dieseldyr....sistnevnte er en sort alger som koser seg i vannet på en dieseltank. Da ser dieselen grumsete ut.....dette skal være kurrant å påvise. Derav dette med å "sikre bevis"....innholdet på tanken din og dieselfilteret ditt er av stor betydning her.

Dersom du har en utvidet kasko som dekker, har du en mulighet til: ta skaden på forsikringen og la selskapet gå til regress mot de som har solgt deg drivstoffet. Det er heller ikke umulig at rettshjelpsdekningen kommer til anvendelse her. Nei, jeg har ikke vært like uheldig selv noen gang, men jeg har hatt problemer med tett dieselfilteret et par-tre ganger, dels selvforskyldt, dels pga at en større norsk leverandør "glemte" et kritisk tilsetningstoff. Når jeg har kjørt i Øst-Europa, har jeg rett nok i tidligere år kjørt mye på fyringsolje, men jeg har vært nøye med hvor jeg fyller, i øst vet vi stort sett hvilke kjeder som har gode rutiner for dette med vann på lagringstankene. Her hjemme er det heldigvis sjelden slikt skjer, du har hatt maks uflaks. For hva det måtte være verdt: lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-22 17:26:05 +0100

Her har jeg og kamerat K tenkt mange gode tanker samtidig, nå har du hele gullrekka :-) Jeg heller dog til at det er i lagringstankene problemet ligger, om dette skulle ha skjedd i forsyningskjeden, vil det være et svært omfattende problem der flere stasjoner har solgt same shit.

Ellers er det sånn at vann under gitte forutsetninger ikke samler seg i tanken...det perler seg og følger med drivstoff-flyten frem til dieselfitleret. Der skjer det jeg antyder, og vannperlene...de henger på videre i hele kjeden, i verste fall er det mer enn dieselpumpa som er berørt. Dette med vann og perling osv er årsaken til at "kondensfjerner" ikke er det smarteste man kan hive på tanken om man har en bil med innsprøyting....hvilket er de fleste biler i dag. Dette stoffet, som oftest isopropanol eller K-sprit, fjerner ikke vannet...det får det til å perle seg. Nettopp derfor er det kritisk at bensinstasjonen har styring på tankene sine...det er den hyppigste kilden til problemer.

Som jeg nevnte, det har også hendt at leverandørene, altså de som distribuerer drivstoffet til bensinstasjonene, slarver. I Norge er dette heldigvis sjelden....bank i bordet! Årsaken er at det berører mange....man vil helst unngå mega-søksmål! Og det er selvfølgelig som Kamerat K sier, det er i første rekke bensinstasjonen som er ansvarlig her. Men dette er i utgangspunktet en så kostbar skade at dette lukter mer enn bare dårlig diesel: det lukter advokatmat.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-22 18:21:07 +0100

Hei Nja Norulfs gullrekke er nesten komplett men velger å gå en runde til før jeg kaster inn håndkledet, først det med diesel dyr de formerer seg og livnærer seg av vann så betyr først og fremst at dieselen må ha innhold av vann, dette er noen ufyselige organismer som har potensiale til å tette alt på sin veg gjennom systemet og da spesiellt filtere, de ser ut som en gul slimaktig og delvis gjennomsiktig masse slik som ordentlig tykk vinter snørr like før du blir frisk av en kraftig forkjølelse. Har man fått et slik angrep må alt renses og behandles med biocide for å kverke organismen. Når det kommer til såkalt settling av diesel og vann er det ikke egne tanker jeg bruker det er fysiske lover som griper inn her. Rører du sammen diesel og vann i en klar plast bøtte så vil du se i løpet av fks et døgn at diesel og vann ligger lagvis i bøtten, det er den spesifikke gravititeten ( vektforskjellen ) mellom disse 2 stoffene som blandes sammen som gjør dette, Vann = 1 liter er 1 kg mens diesel er= 1 liter er 0,87 kg og står disse lenge nok er de helt adskilt fra hverandre og da selvfølgelig vann nederst og i dette tilfellet nederst i diesel tanken på vår uheldige bensinstasjon kundes bil. Vann kan også være hardt bundet til dieselen men heter da emulsjon og blir seende litt melkeaktig ut men står det bare lenge nok vil tyngdekraften tilslutt også bryte denne midlertidige forbindelsen. Det er denne emulsjonen som Norulf snakker om når han sier at kondensfjærner ikke bør benyttes fordi man lurer filteret til å tro det er ren diesel som vil passere nå og blir sluppet igjennom men går så videre til pumpe og dyser som ikke er bra.

Vel uansett det var dagens fysikk time men så tilbake til problemet og ja samle bevis og ta vare på det gamle filteret for obduksjon er viktig som Norulf sier og kontakt eventuellt advokat som nevnt hvis du ikke får gehør fra stasjonen din der du fyllte.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-22 18:56:19 +0100

Feiende flott oppsummering av dette med diesldyr og andre relevante forhold, terningkast 6!

Ellers er det korrekt beskrivelse av dieseldyr slik det normalt set ur når det har ligget og godgjort seg i en tank, men jeg brukte tappeslange på et 200 liters, ugjennomsiktig fat og slo av hjernen for anledningen....jeg tappa FORNUFTIG med slangen opp fra bunnen, men MÅTTE BARE ha med slumpen i bånn! Minst 50 liter....MYE VIL HA MER! Siden jeg har overrarmer som Scharzenegger, hva var mer naturlig enn å sette trakten i et par kanner i rask rekkefølge og stå og HELLE UT resten? Da ble det jo godt "rista", jeg så jo at det var litt "grumsete" diesel, men det var det derre med slå på hjernen! Glemt var dette etterhvert som jeg heiiv kannene på bilen, den gikk jo helt greit på dette en god stund.....men når jeg kom til de siste 40-50 literne og fylte på dem skjedde det som naturlig nok skjer: dieselfilteret gikk tett.

Nå var dette en eldre 1.9 TDI som jeg kjørte på litt av hvert, så jeg løste problemet med å skifte dieselfitleret ASAP, fylle på "godstoff" av den sorten jeg brukte når jeg kjørte på russisk fyringsolje, ba en bønn og kjørte 20-30.000 kilometer til før jeg igjen bytta dieslelfilter. POENGET HER er at man kan gjøre mye ustraffet med eldre biler, men jo nyere bilen er....jo mer går i støkker når man får det være seg vann og/eller dieseldyr på tanken. Er det vann med i bildet, følger dieseldyr ofte med på kjøpet helt gratis, derved blir det uansett en større affære om du har fått dette på tanken...igjen...du har en nyere bil....det er a complete different matter vs en eldre dieselbrenner!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-22 19:34:43 +0100

updated 2020-05-22 19:46:09 +0100

Hei Jeg spurte trådstarter om hvordan prøven ble tatt og dette er svært viktig, hvis du fks har tappet ut diesel fra det gamle filteret gjennom fks dreneringen i bunnen eller helte det ut fra innløpet på filteret vil du ha problem med det du nevner nemelig vann og skit da dreneringen på filteret har nettop dette formålet, er prøven derimot sugd opp fra tanken ca 5 cm over tankbunnen og ikke helt i bunnen av tanken der vann og skit kan forekomme er saken litt bedre for deg så altså et svært kritisk spørsmål dette hvordan ble prøven tatt ??? Og hvilket olje labratorium gjorde testen, det skal være en rekke svar på denne testen ikke bare vann innhold. Hvis du ikke kan forklare dette riktig for advokaten er det bortkastet energi og kanskje store utlegg da advokater skjelden er utsendte fra frelsesarmeen eller har adresse Nordpolen som Norulf pleier å si.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-23 08:53:20 +0100

updated 2020-05-23 11:36:51 +0100

JA, det dreier seg om å gjøre de RETTE tingene i rett rekkefølge! Her bør man mao unngå å tømme tanken og dieselfilteret til man har tatt prøver på foreskrevet vis....ref pkt 1 et støkke oppe her...sikre bevis. Som Kamerat K sier, hvordan prøven blir tatt er EKSTREMT viktig. Derav de to øvrige punktene i gullrekka nevnt innledningsvis: NAF og advokat....NAF bør kunne gi adekvate råd...og ikke minst, kunne rute deg til en advokat med rett kompetanse. Her snakker vi om både kunnskak om erstatningsrett generelt og motorskader spesielt. Er du NAF-medlem, hjelper det godt på, men i en sak som dette vil du sannsynligvis møte en viss grad av velvilje uansett. Dette med eventuell rettshjelpdsekning i din forsikring vil også en advokat kunne svare på, ellers er rundt en advokat-time inkludert i et NAF-medlemskap....høres ikke mye ut, men om du forbereder deg godt får du det du trenger for å vite om du har en sak eller ikke på den timen. Ellers har både KNA og MA tilsvarende rådgivning, men har som vi vet, et atskillig mer begrenset fagmiljø å støtte seg til.

Mye NAF-reklame her, jeg har mine meninger om NAF, men et medlemskap uten veihjelp koster ikke stort, og denne "medlemsfordelen" med rask tilgang til løpende oppdatert informasjon om hvilke advokater som har spisskompetanse på dette med trafikk og erstatningsrett, er gull verdt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger