0

bruktimportert Cayenne E-Hybrid

spurt 2020-05-18 13:49:23 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Vi skal ha oss ny bil og har derfor sett litt på brukt cayenne e-hybrid, det vil si 2015 modellen av cayenne. Har funnet en som er bruktimportert og lurte litt på om dette kan være en positiv/negativ ting ved bilen, den er også priset lavere enn andre lignende biler. Den har derimot det utstyret vi føler en cayenne må/bør ha. Hvilke ting er det vi bør se etter på en brukt cayenne? Er det noe vi bør være ekstra obs på?

Mvh Kristoffer

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-18 18:04:02 +0200

updated 2020-05-18 18:06:42 +0200

Om bilen ikke selges av Frelsesarmeen eller Julenissen, er det helt sikkert en grunn til at den er priset lavere en nandre biler i markedet! Det innebærer at man må sjekke historikken ekstra grundig, og innhente en fullstendig tilstandsrapport fra en objektiv tredjepart før man i det hele tatt tenker tanken på å så mye som se på en kjøpekontrakt. Dels for å avdekke eventuelle mangler, men også for å verifisere hvor langt bilen faktisk har kjørt....5 år er nok til at f.ex en selger kan ha kjørt bilen mye, mye lenger enn det kilometertelleren viser. Bortsett fra dette med tilstandsrapportne skal man gå over bilen med et kritisk blikk selv: har bilen blitt passet på, når ble siste service tatt, når skal neste store service taes....dette koster fort 20.000 spenn eller mer med en bil som dette...er dekka slitt...er eventuelle vinterdekk som følger med i det hele tatt av en kvalitet som egner seg for en norsk vinter....og ikke minst: rust. Også Porshe ruster, og er bilen ok og det blir kjøp: kjør bilen rett på undersellsbehandling og følg opp med etterbehandling!

The bottom line er at du får mange andre biler som er et bedre alternativ for de fleste for det du betaler for en Porsche som begynner å dra på åra. Se f.ex på Skoda Superb...eller VW Passat, kjedelige som fy for noen, men du og du, så mye nyere bil du får for samme prisen! For ikke å snakke om driftsbudsjettet: det koster å være kar. Porsche er ingen billig bil å eie. Når du ser på en såvidt gammel bil, tenker jeg at totalbudsjettet har betydning. Da er mitt råd å stikke fingeren i jorda og heller se på andre alternativer: du får jo nesten-ny eller ny bil for samme pengene, da har du plutselig garanti og et helt annet driftsbudsjett. Da sover du bedre om natta og slipper de spennende overraskelsene som uvegerlig følger med "spennende" biler! Og om du bare MÅ ha SUV og ikke klarer deg med en vanlig stasjonsvogn med 4WD....finnes det også mer fornuftige alternativer enn en "familieracer". Igjen, kanskje ikke like "spennende"....men med en hel gullrekke av andre fordeler!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-18 19:29:54 +0200

updated 2020-05-18 19:38:18 +0200

Hei Kristoffer Norulf nevner en del her men se spesielt etter eventuelle skader som er utbedret og ikke profesjonelt utført gjerne med tykkelses måling sensor. Sjekk nøye historikk for å finne ut om kilometerstand henger på greip, en Naf test burde vært obligatorisk på import biler. Understells behandling kan være smart men spør Porche om de middlene som brukes der du har tenkt å utføre dette er ok. Hvis det er forhandler du kjøper fra så gir de deg garanti antakeligvis få dette skriftlig med klart definerte linjer hva som dekkes og ikke. Er det fra privat person så vurder forsikring på motor og drivverket.

Men så er vi tilbake på det med følelser og her må nok Norulf ta en runde med seg selv og skille mellom de som ønsker seg et kjøretøy av fornufts grunner og tenker drift og vedlikeholds kostnader og de som ønsker seg følelsen og opplevelsen med å eie en Porche, Det finnes mange av oss og ikke det at jeg har Porche men jeg kjenner igjen følelsen da jeg har blant annet en Land Rover og som jeg pleier å si er den bra nok for den Engelske kongefamilien så er den bra nok for meg også og jeg har aldri tatt meg selv i å tenke på drift eller vedlikeholdskostnader bare at de finnes. 60 prosent av livet mitt består av bil de andre 40 prosent sover jeg. Mitt motto er livet er for kort til å ha en kjedelig bil :-) Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-19 08:40:22 +0200

Som vanlig mange kloke ord fra kamerat K, glemmer ofte å nevne dette med mulige kollisjonskader....som vi vet....det er IKKE uvanlig at kondemnerte biler repareres kjapt og billig, det kan være en forklaring på at en bil plutselig kommer på markedet til "gunstig" pris! Ellers er det en ting med bil og budsjett: det koster å være kar, for de fleste av oss innebærer det at vi må velge hva vi prioriterer: f.ex bolig eller bil.

Siden det er kjipt å sove i bilen, har jeg opp gjennnom årene prioritert bolig og løpende nedbetaling av gjeld. Å "investere" i bil er ikke spesielt smart, den som ser nøkternt realistisk på hva en bil faktisk koster pr år, pr kilometer eller whatever, kommer ofte ned på jorda med et smell. SÅ nei, jeg synes IKKE det er greit å bruke store summer på bil, det vil gå på bekostning av både bolig og ikke minst, hva familien ellers kan tillate seg. Når det er sagt, for meg har bil vært et fremkomstmiddel, der jeg har prioritert å bruke pengene på å holde den bilen jeg har til enhver tid, mest mulig sikker....jeg har mao aldri spart penger på dekk og vedlikehold av bremser, jeg har prioritert understellsbehandling....og så videre. Jeg har også sørget for å passe på bilen løpende, dette med driftsikkerhet er alfa og omega. Relevansen her? Jo....dersom man velger en eldre bil, og reagerer på annonsen med en bil som er "litt biligere", ja da bør man putte fingeren i jorda og heller kjøpe en litt nyere bil...gjerne litt rimeligere...som man faktisk har råd til å holde i god stand. Verken mer eller mindre. Nei, det er ikke riktig like mange som snur seg etter deg når du kjører Skoda, men komforten er grei nok, bruksverdien er antagelig vesentlig høyere.

Og the bottom line....forskjellen i løpende kostnader...som man definitivt bør ha klart for seg FØR kjøp av en såvidt kostbar bil som det dreier seg om her....er med sikkerhet betydelig. Om man kan bære si en hundretusenlapp i året i netto bilkostnader uten at det går ut over andre ting, jolly fine Kan man IKKE det...sett familiens primærbehov i første rekke og kjøp en mer fornuftig bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar