0

Tredje gir på bilen virker ikke

spurt 2020-05-13 09:53:36 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en Kia Sportage 2012 modell som har gått 81.000. Plutselig en dag når jeg kjørte så opplevde jeg at når jeg setter bilen i tredje gir, er det akkurat som om den står i fri. Det er ikke noe problem å få bilen i gir, men det er liksom ikke "kontakt" med girkassen. Alle de andre girene virker helt fint, og jeg har ikke hatt noe trøbbel med bilen/girkassen i forkant. Hva kan være årsaken til dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-13 10:33:43 +0200

updated 2020-05-13 10:40:45 +0200

Hei Du sier at girspaken går som normalt i gir men har ikke kontakt med girkassen så da er problemet selve tannhjulet til 3 giret som trolig har sprukket og ligger nedi bunn av girkassen, Kassen må ut og det billigste er trolig byttekasse fra en bilopphugger. Du burde kjøre til et verksted å tappe ut oljen og hvis det er spon og metallbiter så bytt kasse så snart det går. Hvis tannhjulsbiter plutselig legger seg i drivende aksler kan det bli bråstopp og er ikke så sundt for resten av drivverket hvis du kjører på motorvei i 110 -120 km, kan bli trafikk farlig faktisk da det kommer brått og uventet. Mitt råd ikke bruk bilen i annet enn lav fart til verksted til du får sjekket dette.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-13 11:22:42 +0200

Takk for svar. Betyr det at jeg må skifte hele girkassen, eller vil det holde å skifte tannhjulet?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-13 13:26:47 +0200

Hei Først må du på verksted å konstantere skaden, så må det taes derifra feil kan også ligge i velgemekanismen men tror ikke helt det da jeg regner med at det ville vært problem med flere gir. Joda går fint å skifte tannhjulet men kan ha forårsaket følgeskader. Det tar mange flere timer å undersøke og skaffe reserve enn å skifte kasse, for en hobby mekaniker hjemme i garasjen går dette fint men skal du ha mekanikere til å skru på den i masse timer for 1200 kr timen så snakker vi om kanskje like godt å selge bilen og ta tapet. Normalt er det best å finne en brukt kasse fra en opphogger som gir garanti på delen. Verksted bruker ca 1 dag på jobben og brukt kasse koster ca 5-6000 kr Setter de inn ny clutch så er vel totalpakke på drøye 20000 kr. Er du litt kreativ kan kostnaden kanskje bli mindre også. Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar