0

hvordan er det med WLTP og diesel med ADblue

spurt 2020-05-12 14:07:32 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg har en City Van bobil, Peaugot Tourne 2l. 163 hk med ADblue. 2019 modell. Hvordan er det med målinger og forurensning fra disse motorene.

Jeg har hørt at utslippet er bare vann og nitrogen, stemmer dette?

Dette var noe jeg spesielt så etter ved kjøp av ny bobil / kontor Jeg er sikkerhetsrådgiver og farter derfor mye rundt i det ganske land.

Mvh Tor Stenerud

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-12 19:16:02 +0200

Hei Tor Svaret er nei, Adblue er et tilsettnings stoff som blandes i dieselen for å senke forbrennings temperaturen på sotpartiklene som samles opp i partikkelfilteret. Adblue har ingen andre egenskaper enn dette..

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-13 14:31:07 +0200

Nja....bortsett fra dette med temperaturen, berukes adblue sammen med det som på fint kalles en SCR-katalystor. Adblue består i store trekk av demineralisert urea og vann, noe forenklet sett kan vi si at det er en del av en prosess som omdanner nitogenoksider i eksosen til nitrogen og damp. Hva som ellers kommer ut, vil naturlig nok variere noe, bla vil man kunne ha både DPF og flere renseprosesser før eksosen slipper ut i den andre enden. Uavhengig av dette, en moderne dieselmotor med allslags leamikk har så lave utslipp at vi som kjører diesel egentlig burde belønnes med avgiftsfritt drivstoff og diplom for hederlig innsats for miljøets skyld....kfr det faktum at en mellomtung Mercedes dieselbrenner faktisk kan kjøre rundt 600.000 km før utslippene matcher utslippene kun fra produksjonen av en Tesla X.

Det ingen snakker høyt om, er at utslippene av nitrogenoksider fløy rett til himmels etter diverse "nyvinninger" for bla å få ned CO2-utslippene. Et av virkemidlene var å innføre innsprøytingsystemer med høyt trykk. Joda, fine greier, men dette med ekstremt fine dråper som sprøytes inn har en bakdel: det genererer høyere NOx-utslipp. Dette skjer uavhengig av om motren går på diesel eller bensin...tro om det kommer Adblue på bensinbiler snart :-) ? Det har opp gjennom årene også vært andre tilsetningstoffer som reduserer Nox-utslippene, egentlig en bieffekt...disse stoffene var tiltenkt å redusere problematikken med dieseldyr. Hammerdown er et av dem...men dette er altså et stoff som primært brukes i skipsfarten. Skipsfarten har som kjent groteske utslipp, 66.000 store skip som farter frem og tilbake over verdenshavene med mer eller mindre nyttige varer har utslipp som virkemlg monner sammenlignet med biltrafikken!

Men tilbake til spørsmålet: kjøp gjerne en dieselbrenner til tjenestereisene dine, men vær klar over at en 2 liter motor med 163 hk ikke er noen høydare om bobilen veier noe særlig over 2 tonn. Kan være at du burde gå for en motor med større slagvolom: en liten motor som jobber hardt er ikke nødvendigvis en god ting for miljøet...om det er det du tenker på mhp adblue!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar