0

Hellakkering

spurt 2020-05-10 22:38:49 +0100

Hei! Jeg eier en 2017 BMW 530e som har hatt nedfallskader på lakken som har medført hellakkering av bilen. Bilen har vært hos merkeverksted og de har hatt bilen mer eller mindre i 6 måneder pga feil og mangler ved jobben. Etter siste forsøk har lakktykkelsen blitt målt og den er nå fra rundt 400 my og opp mot 650-700 my flere steder (Venstre side og panser blant annet). Bilen bærer i tillegg preg av mye lakk rundt kanter etc. Tipper det nå er 4-5-6 lag. Maks tykkelse som anbefales av forskjellige instanser jeg har vært i kontakt med er 250-300 my, blant annet fra NAF. Ved for tykk lakk forringes lakkens fysiske egenskaper og det er stor fare for senskader som krakelering, krater etter steinsprut og delaminering/sprekker i lakken. Merkeverkstedet nekter for at lakktykkelse har noen betydning og kan, i følge dem, være hvor tykk som helst til tross for uttalelse fra NAF. Er rådvill pga forskjellige svar. Er det BMW verkstedet sier korrekt, eller prøver de å lure seg unna en fagmessig feil utført jobb for å slippe en stor jobb med å slipe ned og lakkere på nytt? BMW verkstedet avviser min reklamasjon blankt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-11 05:56:26 +0100

Hei Espen Det var da voldsomt uheldig du har vært her, 6 månder med reprasjoner må snart være ny rekord. Beklager å måtte si det men det som Bww sier er riktig her. Naf og andre institusjoner som du sier kan sikkert komme med innspill, tommelfinger regler osv. men det blir nok mer på urimeligheten med antall forsøk og hvor lenge de har hatt bilen.. Bmw som er bilfabrikant har sine rettningslinjer ang lakk og reprasjoner av lakk skader prosedyrer for omlakkering osv men husk at det er fabrikantens anbefalinger og ikke hvert enkelt lokalt Bmw verksted som vurderer dette etter sitt skjønn. Men du sier at lakken bærer preg av at det danner seg innsjøer med lakk rundt kantene og da snakker vi om en annen sak nemmelig utseende. og tvilsom kvalitet på arbeidet som er utført og da er det ikke så uvanlig å hente inn en tredje part for å vurdere da man lett bokstavelig lakker seg inn i et hjørne her mellom verksted og kunde. Partene blir enige om at en en 3 part tar avgjørelse og begge parter enes om at utfallet av dette blir videre vei å gå. Merk at denne tredje part fks kan være Naf, jeg hadde selv et tilfelle men da var det at lakk tykkelsen var for liten så underlaget skjinte igjennom lakken men det er en helt annen sak og her tok en itredje part avgjørelse for videre vei og ved tykkelses måling ble det avdekt for lite lakk i henhold til spesifikasjoner fra bilfabrikanten og ble sendt til opplakkering.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-11 08:16:57 +0100

Hei! Takk for lynraskt svar!! Jeg var litt uklar i formuleringen min angående lakkering og hvem som har foretatt vurderingen. Det er det lokale lakkeringsverkstedet BMW verkstedet har benyttet som har kommet med dette, ikke BMW. Jeg har bedt om dokumentasjon fra lakkprodusenten, men det ønsker de ikke/kan de ikke fremlegge. Antar at dette er essensielt for en lakkprodusent å ha dette tydelig dokumentert slik at det enkelte lakkeringsverkstedet skal ha tydelige retningslinjer å forholde seg til? Jeg har funnet og vist dem et slikt dokument fra produsenten BASF og der står det tydelig at det skal slipes ned om reparasjonen overstiger 250-300 my, men dette var ikke av betydning mente lakkerer/BMW. Så i dette tilfellet er det altså lakkerer sin udokumenterte uttalelse som er grunnlaget. Jeg har også forsøkt få BMW Norge i tale, men de avviser meg bare uten å svare noe som helst. Frustrerende situasjon når BMW verkstedet ikke vil/klarer/ønsker å fremskaffe dokumentasjonen jeg ber om slik at jeg kan være trygg på at reparasjonen er fagmessig korrekt utført og som kan slå tilbake på meg om jeg feks selger bilen om et par år. Burde BMW legge frem skikkelig dokumentasjon på dette, eller er det noe jeg bare kan glemme? Jeg tror egentlig ikke det er mange biler med så tykk lakk som jeg har nå, og dermed litt ukjent farvann for verkstedet som jeg har inntrykk av ikke har svar.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-11 12:06:14 +0100

Ja Espen er ikke så rart de sier det begynner å bli ukjent territorium når bilen snart har like mye lakk som en hotrod. Jag ville tenkt at orginal lakk pluss et par omlakkeringer ville vært ok altså maks 300-350 my men over dette ville jeg nok kontaktet faglig assistanse. Bmw selv har kanskje ikke variabler nok i sine rettningslinjer for omlakkering her til å ta vare på ditt spesifikke problem og da må man lene seg på fabrikanten av lakken og i dette tilfellet Basf og i bunn og grunn er det også dette verkstedet som utfører jobben må forholde seg til. Merk at når det måles my blir det målt helt til stålet så hvis bilens del som er reparert fks er belagt med flytesparkel så er dette med i målingen og må trekkes bort da det ikke er en del av lakksystemet og dette kan utgjøre faktisk flere hundre my alene.

Vel som du ser Espen så blir det nok en kamp for å innhente nødvendi info ser ikke ut til at hverken Bmw eller Basf står på pinne for deg her. Det med lakk som du sier når bilen selges er ikke så stort problem, det de fleste er redde for er kollisjons skader og da aller helst dårlige reprasjoner eller skjuling av rustanngrep. Er bilen lakket opp profesjonellt så har det lite eller ingen innvirkning så lenge årsaken er klar og jobben er dokumentert. Kanskje det er en lakk spesialist innpå forumether som kan kommentere litt her.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger