0

Lekkasje frontrute

spurt 2020-05-07 09:09:42 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har en case med min Lexus CT200H, 2012. Jeg har fått vanninntrenging i skjøtet mellom karosseri og frontruten. Dette har ført til vannskader på store deler av det elektriske anlegget i bilen. Rep.kostnad ble på 118.000kr. Altså rundt det bilen er verdt idag. Kjøpte bilen privat for under 2år siden. Forsikringselskaper dekker som kjent ikke denne type feil/hendelser. Jeg har sjekket med samtlige forsikringselskap den har ligget under, men den har aldri fått byttet rute gjennom disse. Så mest sannsynlig så er frontruten fra bilen var ny.

Det skal også sies at bilen var til en grundig NAF-test før jeg kjøpte bilen. De avdekket ikke feilen der, kun noen ubetydelige steinsprut. De vil altså si at de sjekker frontruten, men ikke skjøten..

Har også hørt noe om at det var et problem med kvaliteten på frontrutelim i perioden 2011-2013. Her har blant annet Volvo, for kort tid siden fikset disse bilene uten kostnad for eier. Bilen har kun godt 60.000km, og har ellers vært strålende fornøyd med den.

Har også hatt en lengre dialog med Lexus Oslo, som ikke har ført frem. De vil ikke besvare mine konkrete spørmål, men avviser kun dette med at de ikke har noe ansvar siden jeg ikke har kjøpt bilen av de. Ikke enkelt å ta slike ting med forrige private eier, da eier sier at han ikke kjenner til dette.

Kan jo lage advokatmat av dette, men dette trekker som kjent ut, og bilen forblir ureparert og faller i verdi.

Kjenner du til noen at dette har vært et problem for Lexus fra denne perioden, eventuelt andre biler?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-07 10:21:20 +0200

updated 2020-05-07 10:24:38 +0200

Du har flere problemer her: den virkelig store flaskehalsen for å gå videre her, ligger i begrepet dokumentasjon. Å dokumentere at dette er en fabrikasjonsfeil, er i praksis umulig dersom du ikke kan grave frem et antall tilsvarende tilfeller, der fabrikanten har innrømmet ansvar. Når skaden nå er repararert, har du enda mindre mulighet til å påvise at dette "må være" en fabrikasjonsfeil. Det er også et problem at bilen er 8 år gammel: det motparten vil møte deg med, er at det kan skje mye på 12 år. Det samme vil være tilfelle om du tenker tanken på å benytte deg av reklamasjonsretten i forhold til selger.

At dette ikke ble avdekket ved en NAF-test, er ikke forunderlig, det kan ha oppstått i ettertid....og det er på ingen måte enkelt å avdekke en bitteliten lekkasje. Men som du har oppdaget, liten lekkasje kan gjøre ufattelig mye skade. Ja, du kan endelig prøve på både reklamasjon overfor selger og produsent, du finner en grei oppskrift på alt dette hos forbrukerrådet, men før jeg hadde lagt ned for mye tid, penger og krefter på dette: hva kan du eventuelt dokumenterere....hvor sterk bevisverdi har i såfall den dokumentajsonen du har? En rask telefon til NAF vil avdekke det siste...dette bør de kunne et nogenlunde svar på uansett om du er medlem eller ikke. Kan du dokumentere med en viss grad av sannsynlighet at feilen må ha vært der når du kjøpte bilen, kan du reklamere overfor selger. Kan du påvise dårlig lim....hvilket er veeeeeeeeeeeeeeldig svevende etter 8 år....kan du klø deg på importøren.

Men i begge tilfeller: hva kan du egentlig vinne? Vs selger kan du muligens få ut litt om du har en form for dokumentasjon. Men det vil ta tid....antagelig vil ikke selger hoste opp si halve regninga sånn uten videre her! Du må som et minimum antagelig innom forliksrådet, og du er på ingen måte garantert å vinne frem her....var bilen egentlig i dårligere stand enn du kunne forvente? Nei, en bil skal ikke lekke, men da må du kunne påvise med mer enn 50 % sannsynlighet ovenstående: dette var en lekkasje som har vært der en tid....gjerne også at det lukta så ille at selger visste om det. Kan du ikke slå i bordet med dokumenterte forhold har du et problem.

Om du skal klø deg på importøren? En runde i forliksrådet koster raskt si 30.000 spenn....må du i retten, flyr det minst 100-200.000, for en runde. Taper du, blir du med stor sannsynlighet idømt å dekke motpartens saksomkostninger, du er den "lille mann" her...."de andre" er større og sterkere enn deg....da blir du gjennomgående straffet dobbelt opp! Og "vinner" du, vær du sikker på at motparten anker. Da blir plutselig den prosessuelle risikoen fryktelig stor: en runde i lagmannsrett setter virkelig fart på taksameteret! Sånn er det bare, en hundretusenlapp er ikke nok til å forsvare en eller flere rettsrunder her - igjen - dersom du ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-07 13:22:18 +0200

Hei Kommer bare med innspill fra sidelinjen her. Hvis det er rust i karosseriets anleggsflate som har ført til at limet har sluppet og dernest ført til lekkasje så har du en sak mot Lexus, men de kan kontre med å si at jobben ikke ble gjort etter deres retnings linjer og eventuellt ikke gjennom de. Er ruten fra orginalt av eller gjort via Lexus som det kan tyde på siden du ikke finner noe her i forsikringer og lignende så har du faktisk en god sak såfremt andre vilkår er oppfylt fks service og rustkontroller. Men hele saksgangen skulle vært handtert av Lexus så hvis du har brukt verkstedet på hjørnet og de skal hente inn all info som Lexus antakelig krever så sitter du nok fint i det som Norulf nevner her.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-07 17:09:48 +0200

Takk for deres betraktninger! Bilen er jo ikke reparert enda. Men skal få et annet verksted til å fikse, til en brøkdel av prisen. Så får jeg om selger vil møte meg på halvveien. Men har ikke store forventninger. Regner denne bilen som tapt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-07 18:09:33 +0200

Ikke fikset ennå....? Da har du jo opptil flere muligheter....den ene er å forsøke å få dokumentert hva som er den underliggende årsaken og få til en dialog med importøren subsidiært selger. Et tredje alternativ er å utføre reparasjonen i Litauen eller et annet land med lavere timepriser enn det vi har herhjemme....det kan funke om du bruker litt tid på å finne et velrenommert verksted. Tyskland er forøvrig noe dyrere, men tryggere. ..med over 100.000 ville jeg nok tenkt i den retningen. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar