0

chipping av bil

spurt 2020-05-01 15:47:37 +0100

anonym bruker

Anonym

hei. jeg har en 2liters avensis 147hk(108kw)bensin. når effekt blir registrert 1.gang er motor "målt i benk" det som er oppgitt. så i realiteten får jeg mindre etter dynamo /girkasse +++ blir montert. det drar jo ned en del av det motoren egentlig har.
hvordan kan jeg enklest mulig finne det ut ( hvor mye jeg manger) og få det gjort slik at det ikke blir gitt annmerkning på eu kontroll? og hvordan kan man finne ut om automatkassen tåler dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-01 19:44:14 +0100

updated 2020-05-01 21:15:30 +0100

Hei Er ikke helt sikker på hva du mener her, er det kanskje at den Norske stats hk avgift skylder deg disse hestekreftene eller at Toyota gjør det? Alle motor fabrikanter oppgir svinghjuls effekt og det er dette som registreres som motorens effekt og som blir avgift grunnlag. Hvor mye som tapes kan bare nøyaktig måles med en chassis dyno som måler effekt på drivhjul men det er opptil flere variabler her så ville blitt umulig komplisert å forholde seg til. Det du sier at det drar ned det motoren yter medfører således ikke riktighet motoren yter nøyaktig det samme og er helt uvitende om tapene som bilfabrikantene velger å montere etter svinghjulet. Enkleste måten for deg er å bestille time hos en maskin lab som har svinghjuls dyno, demontere motoren og få den montert i denne for test og skulle det vise seg at den mangler et par hk i forhold til ny kan du få et dokument som viser test resultatet. Viser testen fks 137 hk kan du nå med loven i hand kjøpe trimm chipp og trimme til 147 hk men få det stemplet i vognkort for sikkerhet skyld, alt over 147 hk skal det betales avgift for.

Hvis svinghjuls dyno testen før trimming viser fks 149 hk kan du ta det helt med ro du slipper å betale inn denne avgiften til den Norske stat altså en ren bonus til deg.

Eu skal du ikke bry deg med hvis det er stemplet i vognkortet og ikke noe henger løst og dingler under panseret. Men stusser litt da du sier det er en Avensis bensin 2,0 og 147 hk hvis jeg husker rett har den ikke turbo og kan da heller ikke trimmes foruten kanskje i beste fall noen få hk, men hvis du monterer turbo, ny innsugs manifold, ny eksos manifold, ladeluft kjøler, nye injectorer og en ny motor Ecu som gir den nødvendige ekstra bensin mengden den trenger så kanskje.

Det er inngående moment fra motor som automatkassen velges fra ikke effekt. Trimmer du 4-5 hk så tåler automat kassen dette uten problem hvis den ikke er 20 år gammel og er du i tvil så skriv til Toyota Markeds avdeling eller Produksjons avdeling så er du helt sikker. Lykke til Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-02 14:22:10 +0100

Et knakende godt og grundig svar her! Det som kan tilføyes, er at alt som i det hele tatt øker effekten på en motor, også forplanter seg gjennom hele gullrekka fra forbrenningskammerne og like ned til asfalten! Ja, alle motorer kan "trimmes" og "optimaliseres" og gud vet hva kjeltringene som selger kjappe og billige løsninger kaller det, men det har likevel sin pris, uansett om du hiver på 20 ekstra ponnyer eller 200: økt slitasje....i hvert eneste lager, hvert eneste ledd på veien!

Når du teller på fingrene og later som du er supermann og ser inn i motoren, finner du raskt det første kritiske punktet: stempeltopper og kjøling. Dernest kommer du til råder og rådelagre. Avensis har en lei tendens til å trenge ny motor etter skarve 300.000....det sier sitt om hvordan denne motoren er dimensjonert....sier ikke mer. Dernest kommer du til girkassa, en automatkasse som du pøser på med nye ponnier til? En skikkelig høydare! Den er IKKE designet for å tåle spesielt mye høyere effekt enn det Toyota har gitt deg i utgangspunktet! Der har du de to dyrest og mest kritiske punktene i gullrekka...men det fortsetter jo like frem til drivhjula!

Noe kynisk sett: å "trimme" og plukke ut 20-30 hk ekstra er ikke spesielt mye vits i....det koster mer enn det smaker. Å trimme mer genererer kostnader i en helt annen størrelsesorden, som Kviasen sier, det er en god del ting som må byttes uansett om du skal plukke ut 20 hk eller mer! I tillegg må du gjøre gjennomgripende endringer med ovennevnte gullrekke om du vil ha en rimelig grad av sikkerhet for at det skal holde mer enn første turen med litt pådrag. Visste du at selv en Lada 1500 S kan trimmes fra 75 hk til å gi 180 hk målt på bakhjula? Ikke? Det er faktisk mulig, men da er det ikke mye igjen av den originale innmaten i verken motor, girkasse eller tannhjula i kardangen! Om du IKKE gjør noe med de delene som står mellom forbrenningskammerne og hjula? Vel, da får bilen din en kort, men strålende karriere. Så enkelt og brutalt er det! Mitt stalltips er enkelt: putt fingeren i jorda og husk at du bor i Norge....landet med Europas nest laveste gjennomsnittshastighet i veinettet! Ikke kan du kjøre utenlands med det første heller! Vil du likevel ha mer "futt"....kjøp en ennen bil! Det blir billigere i lengden! Lykke til fra meg også!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger