0

elbil vs dieselbil/bensinbil

spurt 2020-04-29 19:24:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Lurer litt på om det er billigere å eie og kjøre en elbil pga mange deler som ikke kan gå i stykker... feks. turbo, slanger drivstoffilter osv osv ... Elbiler har jo færre deler enn en dieselbil.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-29 22:18:28 +0100

Nei, elbil er ikke gratis over tid....selv om elbilforeningen og andre fanboyz er så heftig begeistret over alle avgiftskronene og bompengene vi andre betaler for dem at de nok føler seg som gratispassasjer. Det er så enkelt som at på de delene du nevner, er knyttet til motoren på en vanlig bil...for de av oss som kjører med vett og passer litt på bilene våre, går ikke "dyre" deler i stykker innenfor en bils normale levetid. Og skulle mot formodning f.ex en turbo gå til Jesus...hva betyr vel 10-20.000 kroner fordelt over 2-300.000 kilometer og x år? Og ja...du må skifte olje og et par filtre, men det utgjør heller ikke allverden pr kilometer....den virkelig stygge ulven på et bilbudsjett er verditap, for de som ikke har opparbeidet topp-bonus vil også forsikring raskt utgjøre mye penger!

Det du ellers har, er hjuloppheng, dekk og bremser. Disse delene er på mange vis for slitasjedeler å regne, og spesielt dette med bremser er en festlig utgiftspost som elbil-eiere ikke liker å snakke om. Dessuten er elbiler normalt sett noen hundre kilo tyngre enn konvensjonelle biler, det må nødvendigvis vise igjen her over tid. Legg til at batteripakka ikke har evig liv....det kan virkelig bli festlig å være elbileier når garantitiden er ute! Hva var det nå batteripakka til en Tesla kosta igjen, var det ikke i trakten av 400.000 tro? Så nei....elbiler er ikke gratis...selv om enkelte tenderer til å tro det. "Drivstoffutgiftene" da? Vel, elbil kan teoretisk sett være rimeligere å kjøre hvis du har mulighet for hjemmelading og har et kjøremønster der du i alt det vesentligste kan lade hjemme. Skal du lade på kommersielle ladetilbud, blir det raskt fryktelig dyrt!

The bottom line er at ja, du sparer betydelige summer i engangsavgift, og enn så lenge har du lavere årsavgift og bruksavgifter. Hvor lenge dette varer, er vanskelig å si noe om, men når Corona-krisen er over, må staten nødvendigvis forsøke å øke inntektene....da vil elbiler være lagelig til for hugg. Ingenting er som en dyr krise for å øke graden av enighet på tinget om avgiftsøkninger! Men bortsett fra dette....elbil er tingen om du har et kjøremønster der du kan leve med det som i realiteten er svært begrenset rekkevidde og de logistikkproblemer dette uvegerlig medfører. Dette med hengerfeste kan du for alle praktiske hensyn også glemme. Ja, du får elbiler med hengerfeste, men det koster flesk....70.000 + på f.ex den nye Tesla Y....og er det noe som får batteriet til å bule inn, er det halvt tonn (eller mer) med slep! I det hele tatt: alt har sin pris, med elbil tenker jeg at det er kult for de som bor i egen enebolig i utkanten av en by og har et kjøremønster med begrenset radius. For alle andre blir det ein utfordrande kvardag!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger