0

Reklamasjon?

spurt 2020-04-29 15:43:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Har en 2010mod Golf som har gått 190.000km Kjøpte bilen i Desember, og har kjørt knappe 2000km etter kjøp og har nå kommet ulyder i motor. Har vært på merkeverksted å fått konstatert skeivt strammehjul til multireim, frihjul på dynamo som står fast og manglende bolter til reimhjul på klima-kompressor. Hvordan stiller dette seg mtp reklamasjon? Forhandler sier at jeg må stå for kostnaden helt selv, noe jeg syns er urimelig siden bilen tross alt kostet 120.000

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-29 18:03:05 +0100

updated 2020-04-30 17:16:35 +0100

Hei Var litt vrien den, du sier at du kjøpte bilen i Desember og regner med at du fikk en eller annen form for garanti gjetter på 3 månder og som du sier har du betalt 120 000 kr for bilen så da kan man kreve litt. Men etter 5 månder og nesten 2000 km er ikke dette nødvendigvis en skjult feil eller mangel som selger burde vist om, feilen oppstår ganske momentant og fører til lett hørbare jamringer fra motoren og ender som regel med at multireim sporer av og da kommer det flere varsel lamper på instrument panel og den slutter å lade. Dette er heller ingen service del som skal byttes ved jevne mellomrom men det viser seg at disse ryker fra tid til annen likevel. Når dynamo clutch setter seg fast så blir det enorm påkjenning på alt som drives av multireimen og som verksted har fortalt deg så har det allerede blitt følgefeil i og med at strammehjul er skjevt og bolter har ramlet ut av ac kompressor. Dynamo clutch kan byttes separat men krever ofte spesial verktøy og noen ganger må dynamo demonteres. Jeg ville igjen tatt kontakt med selger med henvisning til den lave kjørelengden og bedt om hel eller delvis utbedring men kan bli littt overtalings egenskaper hvis garanti er utløpt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-01 15:18:28 +0100

Du har handlet hos forhandler, da kommer forbrukerkjøploven inn i bildet. Om bilen viser seg å være i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, har du krav på utbedring, subsidiært å heve kjøpet om det er alvorlige mangler. Her mener jeg du som et minimum bør kunne kreve at forhandleren splitter regninga, som Kviasen sier, ta en forhåpentligvis hyggelig prat med forhandleren. Rettigheter osv finner du foøvrig HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Det kan tilføyes at 2000 km ikke er stort i denne sammenheng, det indikerer at problemstillingene sannsynligvis har vært kjent for den proffesjonelle part - altså selger - når du kjøpte bilen. Det er forøvrig en klar fordel å ha en form for dokumentasjon for hva som er feil før du tar samtalen med forhandler. Du har forsåvidt en god og grundig beskrivelse over, den kan du gjerne klippe-lime og redigere sånn at den er lett å lese opp fra. Om forhandler fortsatt setter seg på bakbena, bør du vurdere nøye hvordan du går videre: sjekk hva det vil koste å fikse dette, og bruk under ingen omstendighet store summer på advokat....normalt sett vil et autorisert tredjepartsverksted kunne gi deg en grei pris for en jobb som dette....det utgjør ikke mange advokat-timene!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger