0

Lexus200 .. rustskader ?

spurt 2020-04-29 07:57:56 +0200

anonym bruker

Anonym

Kjøpte en Lexus ct200 -12 model, for litt under et år siden. Hadde den på "EU kuntroll . nå rett før Påske , og fikk mangellapp I min enfoldighet truddde eg at alle biler var tektylbehandla. men det har visst denn bilen ikkje vært . Der er Rust på bremseskiver foran / rust / slitte bremseklosser bak / rust på påfyllingsrør til bensintanken / kondens i begge indre baklykter / tåkelys feil innstilt ( for lave) / og mye rust under bilen . Men det som gjorde at den ikkje blei godkjent nå , var mest pga alvorlig skade på dekk,bak ( vinterdekk). Og desse dekka har også vist seg å være veldig gamle. faktisk eldre enn bilen , så de må jo ha vært på en annen bil... Kan jeg forlange at selger , som er prof. bilforhandler , retter opp feilene ? Forbrukerkjøpsloven sier vel noe om dette ... Må innrømme at da jeg kjøpte den ble " heilt betatt " av bilen og hadde den på prøvetur og bestemte meg etter det , for kjøp.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-29 10:20:50 +0200

Heisann! Lexus er både fine og gode biler. CT er ikke noe unntak i så måte. Om det du forteller om her er garanti eller ikke, sier kontrakten din og den eventuelle bruktbilgarantien noe om.

Men jeg tviler litt. Du har kjøpt en åtte år gammel bruktbil som du snart har hatt i ett år. Det er fortsatt ikke slik at biler er evigvarende. Biler eldes og slites. Også Lexus.

Dessuten har du som bilkjøper også en undersøkelsesplikt. Er man ikke bilkyndig selv, er det smart å få tett en NAF-test før kjøp. Det kan spare deg for ubehagelige overraskelser.

Om jeg forsår deg rett, så var dekket det enste du fikk mangel på? Det er jo ikke noen stor greie på en aldrende bil. Men om du faktisk har fått "feil" hjul, er jo det uansett noe de bør få en tilbakemelding på - om ikke annet. Så får du se hva de sier til det.

De andre tingene, som du ikke fikk mangel på, tviler jeg på at de kommer til å gjøre noe med. Det er jo elde og normal slitasje.

Beklager at det sikkert ikke var det svaret du ønsker deg, men jeg er litt redd for at du har i overkant høye forventninger til hva som dekkes å en åtte år gammel bruktbil. Men kos deg med bilen. Dette både var og er fortsatt fine biler!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

hei Benny ! takk for svar. klart det er ingen ny bil...og dekka, er slett ikke det verste. Men mye rust under bilen , og rustskader på bremser / påfyllingsrør bensin ,ER verre,og mangel og beskjed om utbedring fikk jeg seff. på alt som er nevnt i mitt 1.innlegg Blir NAFtest,så får vi se.:(

Dame 53 gravatarbildeDame 53 ( 2020-04-29 22:13:45 +0200 )rediger
0

besvart 2020-04-29 10:58:56 +0200

Første hovedsetning gjelder fortsatt....dersom man blir betatt av en bil....eller for den sakens skyld, damer...er det en ting som gjelder: pakke seg vekk og sove på det en eller flere netter! Dernest kjøper man ALDRI bil uten å ha med seg en god venn som kan dette med bil (om man ikke er en oppegående garasjemekaniker selv) , og en såvidt ny og dyr bil som her? NAF-kontroll eller annen, utfyllende tilstandsrapport er obligatorisk! Om forhandleren ikke kan legge frem dette eller hiver frem en "tilstandsrapport" som minner om en vaskeri-seddel, finn en annen forhandler og en annen bil, det er IKKE rasjonering på biler i kongeriket! Den gullrekka du nevner her, tilsier at bilen er nærmest verdiløs, vi snakker om betydelige påkostninger for å få bilen i den stand en 2012-modell Lexus normalt skal være i!

Ellers er dette med rust en klassiker på nyere biler, det er første bud når man ser på en bruktbil som er eldre enn to måneder: er det rustdannelse? Og kjøper man ny bil...det første man gjør...helst FØR bilen blir levert...er å få bilen understellsbehandlet og ta vare på den med jevnlig ettterbehandlig. Sånn er det bare...nå vet du litt mer om hva du skal gjøre NESTE GANG! DENNE GANG sitter du imidlertid med et ganske så stort problem, og som du sier, forbrukerkjøpsloven sier faktisk ganske mye om dette, og en proffesjonell part kan ikke på noen måte unndra seg her! Du finner en grei oppskrift HER, klikk deg inn på de relevante postene: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Ellers er det greit å være medlem av NAF...husk at du kan være medlem uten veihjelp også....bare så det er nevnt. Har selv bokstavelig talt "spart" flere hundre tusen takket være NAF i en annen form for tvistesak, anbefales på det varmeste! Avslutningsvis vil jeg bare anbefale at du får kontroll over hvor store kostnader det dreier seg om her...hvor mye betalte du for bilen...? Det avgjør hvor mye penger du kan bruke på å nå frem med et krav overfor forhandler. Prøv med dialog og det gode først...men nytter ikke det...husk at du ALLTID bør vurdere den prosessuelle risikoen før du engasjerer advokat! Du kan få et begrenset råd og en anbefaling fra NAF uten å være medlem også, og en god måte å dokumentere manglene på bilen på, er ut over EU-kontrollen, å ta et ord med din lokale NAF-test-stasjon...mener en "bruktbilsjekk" koster typisk et par tusen. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for gode råd ! Ja, det blir nok å ta NAFtest nå. Litt sent, men verdt et forsøk.

Dame 53 gravatarbildeDame 53 ( 2020-04-29 23:19:33 +0200 )rediger
0

besvart 2020-04-29 11:34:06 +0200

Benny har forsåvidt rett, bilen er ikke helt ny, og noe av gullrekka kan bortforklares med "slitasje og elde". Men ikke riktig alt...en bil bør kunne forventes å ha en levetid betydelig ut over 8 år. Det er forhandler som er den proffesjonelle parten her, forhandler har en opplysningsplikt som langt overstiger din underøkelsesplikt...selv om det som nevnt over, er noe henimot høl i hue å IKKE sørge for at bilen blir undersøkt FØR kjøpet...les: en tilstrekkelig opplysende tilstandsrapport.

Sørg for å skaffe deg oversikt over bilens faktiske tilstand, f.ex vha din lokale NAF teststasjon, og ta det derfra...når du skriver det magiske ordet "rust" opptil flere steder....min subjektive oppfatning er at denne bilen synes å være i en "dårligere stand enn du som kjøper kunne forvente". Jeg har hatt biler som har vært både 15 og 20 år som sklir rett gjennom EU-kontrollen med 0 feil, og fremstår som rustfrie...selv om det på mine biler aldri har stått "Lexus" i grillen :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 12:28:48 +0200

Hei Bare for å nevne det så er dekkene nødt til å være eldre enn bilen hvis det var de som fulgte med orginalt. Rust på bremseskiver er normalt ved lite bruk og parkering utendørs. Og så var det det med rust under da, for all del ikke se under en bil når den er løftet opp fks i forbindelse med Eu kontroll nakkehårene vil reise seg av det du ser hvis den ikke var Tectyl behandlet som ny(anbefales) Det som er nevnt over er ikke Lexus sin feil de lager fenomenale biler og bremseskiver men eier må selv rustbehandle de, mulig Lexus gjør dette på nye biler nå det har jeg ikke spurt om. Men ta det med ro det er stort sett overflate rust og det er ikke slik at bilen når som helst bryter sammen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 19:06:25 +0200

Glemte egentlig å nevne det men jeg hadde en Outlander MK 2 som kom i 2007 før Mitsubishi tok til vettet og Tectyl behandlet alle bilene sine på kaien i Drammen før de ble levert ut til forhandlerene. I forbindelse med dekkskift vår og høst spylte jeg skikkelig under i alle kriker og kroker jeg kom til samt i hjulhus og under. Salt blir svært aggresivt da økende tempraturer virker som en katalysator(forsterker) på den nedbrytende effekten den har på stål sammen med fuktighet, hvis man får spylt dette bort før temperaturene stiger for mye på våren så er mye gjort og det samme på høsten med å spyle bort skitt som saltet kan gjemme seg i og koke bort stålet i løpet av vinteren. Vi hadde denne Outlanderen i 6 år og det var svært pent under bilen, en forhandler bemerket dette når vi skulle kvitte bilen og sammenlignet med andre med tilsvarende årsmodell var den bemerkelsesverdig fin. Ble en slags fattigmanns understells behandling dette og virket, men tror ikke man skal satse på at bileiere følger min strategi da jeg kanskje er litt over normalen opptatt av bil så da blir det Tectyl som må anbefales til alle andre.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-30 07:59:36 +0200

Mange kloke ord etterhvert her....nyere biler ruster.....ingen tvil om det...og en bil eldes og slites og alt det derre....men summa summarum: skreller vi av et par lag her, sitter vi igjen med at selger med stor grad av sannsynlighet har solgt en bil som ikke har vært i den stand kjøperen hadde grunn til å forvente. Jeg forutsetter da at bilen ikke er solgt som "renavasjonsobjekt" til en latterlig lav pris....slik jeg leser det opprinnelige innlegget, er det en stakkars mann som har fallt for en bil med blank lakk og feiende flott merke, og antagelig betalt ganske godt for dette...hvorpå han ved første korsvei der "noen" kommer til å titte nærmere på bilen...oppdager forhold som neppe har dukket opp på noen få måneder! Sånn skal det ikke være, forbrukerkjøpsloven gir en enkel ramme her: om bilen er i dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å forvente....ja da trer lovens øvrige kriterier i kraft! Dette vil forhåpentligvis fremstå klarere etter f.ex en NAF-kontroll. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar