0

Turtallsfall kald motor

spurt 2020-04-28 15:50:17 +0100

Hei, har nylig kjøpt en Mercedes-Benz E220 CDI 2005 mod. med 149000 km på telleren. Bilen har automatgir. I det siste har jeg oppdaget at det «lugger» litt på turtallet når jeg starter bilen om morgenen, og varer til jeg har kjørt rundt 1-2 km. Dette skjer helst i lave hastigheter med lavt turtall (ca. 1200-1800 omdreininger). Turtallet faller med omtrent 100-300 omdreininger. Når motoren er varm er det derimot ingen lugging, og girer da kjempefint.

Kan dette ha noe med converteren i kassa, eller har dere noen andre tips til hva det kan skyldes?

Mvh. Andreas

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-28 20:34:22 +0100

updated 2020-04-28 21:34:25 +0100

Hei Andreas Ja du kan være inne på noe der, motor styring og styring til automat kasse samarbeider ved å redusere turtall og moment rett før et gir skift eller lock up av converter for å få rykkfrie overganger, det du da kan merke er at motoren reduserer turtall men kassen utfører ikke den komandoen den har fått og således vil du kunne se turtallsfall, noe som ellers ville vært umerkelig.. Inni kassen sitter også en rekke solenoid ventiler som er kalibrert for de ulike funksjonene de skal utføre i kassen disse kan svekkes over tid og har normalt et lite filter påmontert ventilen for å hindre forurensninger, hvis ventil er svekket eller filter begynner å tettes kan det påvirke måten ventilen oppererer på spesielt ved temperatur påvirkninger. Du sier kjørelengde er 149000 km for en 2005 mercedes E klasse? ville snarere forventet 5-600000 km for disse årsmodellene. Uansett så høres det ut som at kassen når den er kald ikke får tak i olje ordentlig til å kunne utføre funksjonene sine, filter er en kjapp tanke jeg har eller at noen har byttet olje på den med feil kvalitet, her er det ikke bare å hente en kanne i garasjen og fylle på med tanke om at bestefar brukte dette på traktoren sin og den gikk jo alltid. Nesten alle kasser har sin egen spesielle olje. Få tak i ny og korrekt olje og filter og bytt oljen det er som regel greit på en bakhjuls drevet bil men det skal følges en del prosedyrer her som du kan få hjelp med på Youtube

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 06:01:15 +0100

Tusen takk for kjapt og utfyllende svar! Har kvitteringer fra tidligere eier at det ble gjort service på kassen i februar 2018 med totalskift av olje på girkassen (6 liter olje, filter og pakning). Dette ble gjort på verksted, men det er ikke opplyst hvilken olje. Vet du hva slags olje som skal på disse kassene?

Mvh. Andreas

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 07:32:47 +0100

updated 2020-04-29 12:32:28 +0100

Hei Andreas MB 236.14 og husk for all del filter og kjøp helst orginalt MB Går med ca 6 liter Hvis de har byttet olje på verksted så skulle det vært gjort 2 ganger Tapp av og fyll på ny olje til riktig nivå, start bilen og kjør gjenneom alle girene. Stopp motor og tapp av oljen og fjern bunnpanne, skift filter og rengjør olje sump og magnetene i oljesumpen. Smør o ring til filter med ltt grease eller motorolje og skift sump pakning. Monter sump og fyll på olje til nivå start motor og kjør gjennom alle girene og etterfyll til riktig nivå, kjør bilen til driftstemp og ta en tredje kontroll på nivå.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 10:22:40 +0100

Trampeklapp for et av de beste og grundigste svarene jeg har sett her!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar