0

Lavprofildekk til SUV

spurt 2020-04-27 17:00:59 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Synes at det er vanskelig å lese seg frem til hva man skal velge av dekk, når man har en relativt stor SUV med 22" dekk. Vil gjerne vite hva som er det beste dekket for tørr asfalt, lite støy, og som nummer 3 ; greie egenskaper på våt asfalt selvsagt Har du noen gode råd?

Virker som de man spør, stort sett anbefaler det de forhandler eller tjener mest på - kanskje forståelig nok, men jeg vil altså vite hva som er de beste typene, uavhengig av pris.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

10 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-27 20:13:08 +0100

Hei Du spør egentlig om hva som er det beste kompromiss dekket. Du ønsker et dekk som er bra på tørr asfalt, har lav støy og god på våt asfalt., du har egentlig spurt de rette folkene nemelig dekk handlerene. Det er slett ikke sikkert at de gir deg svar fordi de selger det eller tjener mest på det de gir deg nemlig råd etter de ønsker du har. Det blir en umulig oppgave å si at det eller det dekket er best men kan anbefale premium merkene da de bortigmot alltid kommer best ut i tester.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 09:09:57 +0100

Kviasen. -Jeg spør ikke etter noe kompromissdekk! Det finnes dekk som har gode egenskaper på tørr asfalt, og som har gode støyegenskaper (jeg har kjørt mange gode biler med gode dekk tidligere), og så må det være greit å ha preferanser for nesten egenskap på listen, som er egenskaper på våt asfalt. Det er nok av tester som viser at man har en god egenskap, og så er man elendig på noen andre. det gjelder ikke alle. Men tester for de dimensjonene jeg leter etter, det finner jeg ikke. Forhandleren som jeg sist søte råd om, anbefalte YOKOHAMA, og den før det anbefalte Good Year. dette er fordi de ikke har forhandleravtaler på f.eks. Continental, så at du sier at man skal stole på en dekkforhandler, uten å være kritisk til motivet - det stemmer ikke. Men nå er jeg ute etter noen som kan gi råd for de beste dekkene til en slik stor bil, i slike relativt stor dimensjon. Ikke synsing som alle kan gjøre like bra. Det oppleves som en jungel, og skal man høre på 3 forskjellige, så sitter man med en testvinner og to midt-på-trèet -dekk. Men alle testet da i mer 'vanlige' dimensjoner.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 10:16:53 +0100

For alt hva det måtte være verdt.....det var en interessant test av nettopp "SUV-dekk" i Motor forleden. Denne finnes sikkert også på Motors nettsider. Jeg registerer forøvrig at du de facto ser etter et kompromiss, der du vektlegger egenskapene på tørr asfalt mer enn på våt asfalt. Høl i hue prioritering med en såvidt tung bil spør du meg, men vi har vel alle forskjellige preferanser...kanhende du bor og kjører i Norges tørreste kommune?!? At du ønsker deg støysvake dekk når du er så uheldig at du har en bil som ruller på lavprofildekk, er mer forståelig, men akk og ve, så vanskelig å få til!

Det enkle rådet her er å gå for Michelin eller Nokian, da får du dekk som kan gi deg et greit kompromiss, de fleste andre alternativer vil gi deg en eller flere spennende egenskaper du neppe vil sette pris på. Disse produsentene er på toppen av pallen fordi de gjør en grundig jobb under utviklingsprosessen. Men helt fornøyd blir du kanhende ikke, du ser egentlig etter et Kinder-egg som ikke finnes: kfr dette med lavprofil og støy. For min del er dette med å velge felger og en kurrant dekkdimensjon en av de tingene jeg legger vekt på når jeg kjøper bil. Med "kurrant" tenker jeg på at lavprofil er både unødig dyrt, tilgangen på alternativer kan være dårlig og ikke minst: komfort og støynivå er uforenlig med mitt kjøremønster og mine krav. Dette er viktigere enn "moderne design" og hva som ellers blir brukt som argument for å velge lavprofildekk. Jeg tenker jo at du kanskje bør gjøre det lettere for deg selv og tenke gjennom dette, før du velger bil neste gang: hvorfor kjøpe SUV om du priooriterer tørr asfalt og lavprofilldekk...? Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-29 11:36:31 +0100

updated 2020-04-29 11:39:40 +0100

Puh hadde malt meg inn i et hjørne her men reddet av Norulf, som har rett i at du får simpelthen ikke Kinderegg dekk du må velge hva du setter mest pris på jeg har selv en masse biler og deriblant en Discovery 2005 jeg setter mest pris på lav støy da jeg liker komfort, dernest liker jeg egenskaper på våt vei så det er her jeg velger mine dekk og helt riktig når bilen ikke noensinne engang har sett en blåbærbusk ute i naturen så er vel ikke fks terreng egenskaper så viktig. Bare så det er nevnt så er Yokohama og Good Year premium dekk og fks Yokohama er veldig bra på støy.. Helt enig at noen ganger er det synsing og ønsker at en dekk mann av og til er innpå her og kommenterer men det er isåfall yterst skjelden jeg ser da det egentlig er en del spørsmål om det her inne på Spør Benny.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-30 15:12:34 +0100

Jeg tenker jo at dette med "SUV" og da spesielt den sorten som faktisk er konstruert for å virkelig kunne ta seg frem.....blir helt feil når de havner hos kunder som prioriterer egenskaper på tørr asfalt. Da har man egentlig satset på feil hest. Ellers har jeg like sterk allergi mot asiatiske dekk som asiatiske biler, sånn er det bare....forskjellen merker du som regel best når du virkelig trenger gode dekk. Jeg lærte forskjellen på den harde måten når jeg kjørte MC i rundt ti år engang i tiden, dengang var japsedekk totalt ubrukelige, og sånt som korea-dekk? Cheng-Ching er vel den eneste produsent som noensinne har klart å lage dekk som slipper banen selv i moderate hastigheter! Ikke bare en gang...men i år etter år etter år! Helt fantastisk! De siste par åra kjørte jeg forøvrig på Michelin med gummiblanding for racing, du og du som de dekka limte seg fast på både vått og tørt!

Mhp bil: som mer eller mindre yrkesjåfør og langpendler har jeg prøvd det meste i dekkveien, bla fordi mine respektive arbeidsgivere hadde den uvanen å kjøpe der det var billigst. Ovenfornevnte dekk skiller seg klart ut fra "de andre" med mitt kjøremønster. Conti kan gå til nød, men dels støyer de vesentlig mer enn mine favoritter i dekkenes verden. Mhp Goodyear har man dekk som holder en stund...det går på bekostning av andre egenskaper, så takk, men nei takk. At det er annerlees i dag? Nada, den eneste forskjellen er vel at om mulig har avstanden mellom møkkadekk og gode dekk blitt enda større. Jeg mener med fullt alvor at enkelte dekk burde vært forbudt importert!

Generelt har du dog rett, premium-dekk, eller de dekka som normalt sett koster litt mer, har også de beste egenskapene. Gode dekk er en billig livsforsikring, og en av de tinga jeg aldri inngår kompromisser med....hender jo jeg kjører på steder der det ikke er 60-skilter for hver kilometer!

Ha en fortreffelig, jeg merker meg med glede at du har solid erfaring og en sjarmerende måte å beskrive ting på! Fortsett som du stevner, jeg klapper i hendene hver gang jeg leser dine svar!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-30 16:58:34 +0100

Ærbødigest Norulf Måtte du ha bortigmot evig liv :-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-04 19:07:31 +0100

Kjære Norulf og Kviasen, Takker for alle tanker og innspill! -I fare for å gjenta meg selv; Jeg søker ikke verken kinderegg eller umulige kompromiss, men et dekk som gjør seg i den relativt store lavprofildimensjonen, på en relativt stor bil, på tørr asfalt. Og så er det slik at gode tørrasfaltdekk kan være OK, greie, eller mer ubrukelige på våt asfalt og mht støy. derfor valg 2 og 3. At jeg velger en stor SUV, og lavprofildekk, blir tøvete å diskutere, men til informasjon så har jeg kjørt relativt mange store tyskere, og nye/nyere, og dekk er viktig. Både av hensyn til utseende og kjørestil -og som en konsekvens av dette, kvaliteten enda viktigere. Jeg kjører ca. 40 tusen i året, og bor vel mer i Norges våteste kommune, enn tørreste, men med 40 tusen så beveger jeg meg også utenfor bygrensen, og landegrensen -med 3 lange europaturer i fjor (dog med annen bil). Jeg MÅ ikke kjøre SUV'en hver gang, men når det er vått så kjører jeg meget forsiktigere enn på tørre fine veier. Og til det tøvete utsagnet om at bilen er bygget for bushen; Jeg har kjørt heftige BMW'er og Porsche, men dette er noe av det bedre PÅ VEIEN. At jeg kommer meg greit frem på traktorvei, og hyttevei, er ingen ulempe -men denne bilen, med sportslig design, er IKKE bygget for terreng (selv om den av tradisjonelle hensyn også har elementer fra sine søsken, som gjør den fremragende også fro dette. men da velger man neppe en 'penbil', og heller en Discovery vil jeg tro..

Fortsatt på jakt etter gode dekk. Snakket med importøren i dag, og de anbefalte både Yokohama, og et merke jeg aldri har hørt om, og Pirelli til 9.900 per dekk (!!!), så like klok, men sånn sett er Yoko mest aktuelle av dem.

Ha en fin dag, og hold diskusjonsnivået glødende.

RRS

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Går for disse; Michelin Pilot Sport 4 SUV 275/40 R22. I motsetning til hva dere skriver, så scorer disse med full pott, i alle punkt på både tørr og våt asfalt! Derimot så scorer de noe svakere på støy, men en grundigere undersøkelse, viser at forskjellene er marginale. god bil veier opp mye.

Bilkjører'n gravatarbildeBilkjører'n ( 2020-05-05 09:33:08 +0100 )rediger
0

besvart 2020-05-05 16:16:27 +0100

Smaken er som baken, jeg tenker jo at med 40' i året, der det vesentligste er asfaltkjøring, attpå til med mye våt vei, ville du hatt en vesentlig greiere og mer behagelig tilværelse med en mer konvensjonell bil, gjerne en stor sedan fra en fabrikant med stjerne på panseret og like konvensjonelle dekk. Da hadde du hatt ja takk, begge deler: både standsmessig bil og en bil osm passet bedre til ditt kjøremønster. Men for all del, er du fornøyd...så er du fornøyd. Dog...denne grei med dekka understreker jo egentlig at du ikke er helt fornøyd.

Mhp Yokohama er det japsedekk blir det helt feil dersom du legger vekt på hvordan bilen oppfører seg på veien, for ikke å snakke om sikkerhet. Pirelli er bedre-alt, men som du har oppdaget, prisen for gode dekk i i det som de facto er en sær dimensjon kan være spennende. Det koster å være kar, det koster å gjøre valg som er alt annet enn vanlige. Merker meg forøvrig at det har meldt seg på en til over her som tenker som meg: Michelin. Koster ofte flesk, men jeg tenker jo at dekka er den minste posten i ditt bilbudsjett. Jeg tenker på dekk som en billig livsforsikring, dog gjør jeg stikk motsatt av det du gjør: dels gjør jeg en grundig vurdering når jeg kjøper bil: bilen skal passe mitt kjøremønster....og jeg ser på dekk og felger: jeg velger konsekvent en "grei" standard-dimensjon som gir meg god komfort, gode egenskaper i forhold til mitt kjøremønster, og ikke minst: jeg får vel nesten 8 Nokian-dekk - 2 sett - for det du må regne med å betale for 1 - et dekk :-) I ditt sted vlle jeg som et minimum sett meg om etter felger som gjorde det mulig å benytte en mer kurrant dimensjon, og heller brukt pengene på kvalitetsdekk.....som Michelin. Lykke til, måtte du finne et dekk som gjør deg fornøyd!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-07 17:15:44 +0100

Norulf. Du deler flere av dine tanker - takk for det. den kommentaren med Michelin var fra meg, og dekkene jeg har valgt. -Neppe mange som gjør grundigere (dog rask) vurdering ved bilkjøp enn meg, men jeg har helt andre preferanser enn deg. For meg er bil en nytelse på veien og en nytelse å se på. Det samme gjelder nok valg av felger, for om det visuelle ikke var avgjørende, spå hadde nok mindre (og rimeligere) dekk/felger vært fornuftig. Det samme med utstyrsgrad på bil, og kanskje også bilmodell. Som du sier; Smaken er som baken. Takk og lov! Jeg er fersk på RR, etter ca. 20 Bayern-biler, og har kjørt det meste - også luksus-sedaner, men liker variasjon, og når man har behov for å få med seg en del -og ikke ønsker stasjonsvogn varebil- så finner man et kompromiss som er til å leve med :) Stjernebil har aldri, og er imidlertid ikke noe alternativ...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-07 18:17:45 +0100

Ja, vi har alle våre preferanser, og jeg tar hatten av for alle som er entusiaster nok til å kjøre engelsk! Jeg tenker jo at 40 lapper for dekk som holder si 40.000 km ikke bare er en pølse i slaktetiden her, dekk er liksom en av de tingene man ikke skal spare på. Ellers er jeg såvidt gammel at jeg egentlig er mer opptatt av å komme meg fra A til B og ha en passe sikker bil, jeg har vært i den skarpe enden av såpass mange kollisjoner og trafikale krisesituasjoner at jeg bruker mer tid på å sjekke passiv og aktiv sikkerhet enn diverse dilldall-utstyr. RR er jo en unik kombinasjon av både tung og relativt oppdatert bil sett fra et sikkerhetsmessig ståsted, så du skal ikke se bort fra at også jeg kunne blitt glad i RR :-) Måtte du finne dekk du blir fornøyd med, lykke til en til gang!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger