VW Sharan har bare blitt bedre og bedre med åra, om den bilen du har sett på er produsert i 2011, snakker vi om andre generasjon. Da får du en bil som er vesentlig forbedret ifht første generasjon, og kan se frem til en god bil som gir deg mange problemfrie år....dog som med alle andre biler: du bør ta vare på den. Jevnlig service, gi blaffen i "longlifeprogrammet" og sørg for å skifte olje / filter hver si hver 15.000 km. Sørg også for at motoren er gjennomvarm før du drar turtall. Andre ting som er viktig å passe på er intervallene for registerreimbytte...sjekk at det er gjort på den bilen du kjøper...om intervallet er 120.000 km....la forhandleren gjøre dette FØR du undertegner kontrakten!
Likeledes er det sannsynlig at DSG-kassa skal ha oljeskift hver 60.000....det betyr at det ligger en stor og dyr servicejobb 6000 km frem i tid om det ikke allerede er gjort. La likegodt forhandleren gjøre dette også....såpass bør du kunne forvente av et merkeverksted! Når bilen er din, kan du droppe merkeverkstedet....finn et godt, autorisert tredjepartsverksted...eventuelt ta en Harrytur...vi snakker typisk om ned mot halv timepris vs norske merkverksteder...verdt å ha i bakhodet.
Vær også klar over at nyere biler kan ruste. Det gjelder de aller fleste, bla fordi svært mye av det du finner under bilen kun er lakkert....det holder ikke for norske vinterveier. Om bilen du kjøper er bra, kjør den rett på understellsbehandling, og spander jevnlig etterbehandling, normalt sett annethvert år, det lønner seg...veldig...i det lange løp! Lykke til med en god bil!