0

Godkjent å erstatte bakre potte med rør dersom man har fått 2er feil på PKK for lekkasje

spurt 2020-04-20 12:21:51 +0100

Hei, viste bilen nå nylig på verksted og fikk en liten liste med feil som bla. ulyd i to hjullager, dårlige bremseslanger og småe lekkasjer i eksosanlegget. Alt som ligger midt i røra og mellom lyddempere e fiksbart med sånne rep-sett man finner på biltema. Men bakpotta derimot, har en lekkasje på øversiden, altså rett opp i gulvet på bilen. Potta kan ikke sveises da det bare er kjeks igjen og jeg verken kompetanse eller sveiseapparat til dette. Så da er spørsmålet, blir bilen godkjent dersom jeg kapper av potta erstatter den med et rør og henger den fast? Lydnivå er ingen problem da bilen ikke er sugediesel og har to dempere til 2,5 tdi-98 Kjøpe ny potte blir ikke aktuelt. Allerede brukt 14000 på å bytte alt av reimer og løpehjul, oljeservice (gjort selv), hjullagerbytte, alle filter byttet, nytt batteri, glødeplugger byttet

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-20 14:17:35 +0100

Slik du beskriver bilen, dreier dette seg om en eldre Caracelle. Det betyr at du neppe har sånne problemer som DPF og katalystator. Det enkle svaret er selvfølgelig å neeeeeeeeeei......du har ikke lov til å endre noe som helst....men i praksis...så lenge du veier dine ord på gullvekt og sørger for at det fremstår som om det aldri har vært noen potte bakerst....kan det skli mellom. Gjør godt arbe'.... Ellers forutsetter dette at du får kvittert ut mangellappen på et annet verksted....hvis ikke må du satse på at han som sjekker har fleksibel / dårlig hukommelse. På mangellappen er det forhåpentligvis ikke mer detaljert beskrivelse enn "eksoslekkasje"....og som du forsåvidt er inne på, du vil neppe få noen problemer med lydnivået her. Ei heller økte utslipp....gitt at bilen din er så gammel som jeg antyder over.

Og ja....har gjort noe lignende sjæl opptil flere ganger. Men i de gode gamle tidene var det ikke så mye kav med "miljø" og "støy" som nå....dog koster det lite, og når sant skal sies: dette forringer verken det lokale eller globale miljøet på noe som helst vis. Går det ikke...skaff deg en uoriginal potte et sted...det være seg Svendsens eksos eller bildeler.no....mange å velge i. Det burde ikke være noen hårreisende pris på en slik potte, og gitt det faktum at du allerede har gjort mye med bilen, har du uansett rimelig bil både en og to EU-kontroller fremover. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-20 19:12:05 +0100

Hei Nja er nok ikke så enkelt som å håpe på dårlig hukommelse Norulf, regner med at det på pkk lappen står at avgass ikke målt pga lekkasje i bakre potte eller avgass ikke målt pga eksos lekkasje. I utgangspunktet skal en bil være slik den er konstruert og bygd opp. Når vi kommer til å fjerne potte så er det ikke nok å si at det er en sugediesel så det er ikke problem. Man må montere det og så ta en tur innom trafikk stasjonen og ta en db måling å få det påtegnet i vognkort at det er ombygd og innenfor kravene. Har man først gått så langt som Caravelle eier har så ville jeg nok byttet den eksos potta.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-21 10:21:41 +0100

Det springende punktet her er hvor gammel Caravelle-vidunderet egentlig er :-) Jo eldre bilen er, jo mindre sjanse er det for at kontrolløren har kontroll med hvor mange potter som skal ligge i rekke og rad under bilen. Ellers har du selvfølgelig rett...det skal være like mange potter som når bilen ble født, og innmaten skal være på plass. Dog...f.ex den fantastiske keramiske katalystoren som ble levert på TDI i det europeiske markedet fra 1987 og oppover, og etterhvert også fant veien til Norge, var grei sånn: når dritten begynte å skrangle, kunne man gjøre et av to: sette inn et rør isteden eller slå ut innmaten....aldri noe problem i forhold til verken avgassmålinger eller datidens subjektive støymålinger etter "legg ørene bakover og tenk på et tall" metoden. Men denne duppeditten lå langt fremme i verdikjeden, det lå to potter til som tok rotta på støyen. Det har en lei tendens til å være sånn at det er nettopp den bakre potta som demper mest....typisk kan vi nok snakke om 3 dB opp, det gir skikkelig gromlyd...rene Telemarks-trimminga! Så nei, det er på ingen måte gitt at Reodor Felgen metoden fungerer her gitt at man måler med et kalibrert instrument, det krever en god porsjon flaks om det skal gå og en eldre versjon av denne fantasmagoriske bilen.

Derved står vi igjen med siste avsnitt som det mest gangbare...en tredjepartspotte koster jo ikke allverden...om bilen holder to eller fire år etter godkjenning kan man le hele veien til banken her!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger