Tvisteforholdet er mellom deg og den du omtaller som "forrige eier", du sier imidlertid ikke noe om det dreier seg om en proffesjonell part eller bare en privatperson som bytter biler oftere enn vi andre bytter sokker. Det utgjør en vesensforskjell. Videre har det betydning om det foreligger en kontrakt eller ei. Du finner en grei oversikt om du klikker deg frem "rett vei" her:
https://www.forbrukerradet.no/forside...
Ellers er gjerne 20 tommere relativt dyrt, men om ikke felgene er laget av gull, skal du ikke betale mange advokat-timer før du har dekket inn både et og to sett felger med dekk. Ha is i maven, sjekk "oppskriften" over først, da ser du hvor saken din står. Dernest sjekker du om du har f.ex advokatforsikring gjennom fagforeningen eller medlemskap i NAF....begge deler gjør det meget enklere...da har du som et minimum et sted å innhente et råd. Forøvrig er NAF velvillige om du ringer uansett om du er medlem eller ei, man gir deg lett et 5-minutters råd. Et kompromiss og løsning ved dialog med selger vil være det klart beste (og sikreste) alternativet her.
En god regel er å sjekke at de felgene man får med en bil på dette viset, faktisk passer....helst når du henter bilen, og senest før du dytter dem inn i garasjen eller boden. Det gir seg også selv at man aldri....aldri....kjøper bil uten kontrakt, uansett om man kjøper den av en proffesjonell eller privat aktør. Sånn er det bare, det kan ikke gjentas for ofte. Lykke til!