0

Hvordan finner jeg årsaken til vibrasjoner i bilen?

spurt 2020-04-16 13:52:10 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har i en tid hatt vibrasjoner på min 2015 BMW 530d x-drive f11. I september 2019 henvendte jeg meg til merkeverksted for feilsøk innenfor garantien. Feilen er fortsatt ikke løst april 2020 etter mange verkstedbesøk.

Mitt inntrykk er at verkstedet mangler en systematisk fremgangsmåte eller metode for feilsøk. Når bilen ikke sier fra om feilen gjennom kodeavlesning og det ikke er synlige defekter under bilen, så stopper det liksom opp. - Hva har skjedd med god gammeldags feilsøk? Har du tips til hvor disse gamle ringrevene holder til? - Har du positiv erfaring med bruk av frekvensmåleutstyr (NVH-metodikk) for å eliminere feilkilden, f.eks. av typen PicoScope NVH? Hvem i Norge er gode på dette?

Jeg kjenner svake vibrasjoner i setet og rattet som oppstår i hastigheter på landevei og motorvei med konstant marsjfart. Man kan også tidvis se det i bakspeilet ved at varmetrådene "vibrerer" svakt og skaper et diffust speilbilde. Typen vibrasjon kan minne om ubalanserte hjul, men forsvinner fullstendig så snart jeg tar foten av gasspedalen og triller. Dessuten er hjulene kontrollert og helt fine, og vibrasjonene oppfører seg likt på vinter- og sommerdekk og med to ulike sett sommerdekk. I tillegg kan jeg kjenne litt kraftigere og tidvis "rykkete" vibrasjoner i tilfeller med høy belastning på lavt turtall. (Lavt turtall og akselerasjon og/eller oppoverbakke og/eller ekstra vekt). Så snart girskift inntreffer og turtallet går opp, eller jeg tar foten av gasspedalen forsvinner også denne rykkete vibrasjonen. Jeg kjenner vibrasjonene omtrent hver gang jeg er ute og kjører i disse situasjonene, men det kan være littegrann av og på uten et klart mønster.

Det er sikkert hundrevis av mulige årsaker til vibrasjoner, men basert på din erfaring, har du noen stalltips utifra symptomene jeg beskriver?

Setter pris på alle gode råd i denne saken.

Mvh frustrert bileier.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-16 17:32:40 +0200

updated 2020-04-16 19:02:55 +0200

Hei Problemet sitter i en av driv akslene, over tid begynner cv leddene å bli slitene ved at de lager et lite søkk i huset fordi kulene gnager seg ned og akslene kan da ikke løpe paralelt lenger og fører til ubalanse. Dette merkes best ved vibrasjon under pådrag men blir helt borte når man går av gassen. Problemet sitter enten i den ytre cv koblingen eller den indre tripod koblingen. Vibrasjonen er som regel størst ved fks 80-100 km og avtar gjerne dess fortere man kjører da akslene har lettere for å sentrere seg pga gyro effekten. Ved å legge seg godt tilrette og ta tak i en og en drivaksel skal man på et punkt på omkretsen kunne kjenne en ørliten slakk og vel da sier det seg at problemet er her. Andre ting er Hardy plate som Bmw bruker mye på sine biler som går fra fordelingskasse til bakaksel og fra fordelingskasse til foraksel de skal være fri for sprekker eller hvis akselen henger i en gummi ring rundt lageret skal den være hel og fin og uten sprekker og lageret skal selvfølgelig være i orden. Men det er mest lyd det blir av et slitent lager her. Converteren i automat kassen er også noe man skal ha i bakhodet men tror ZF hadde ordnet det meste til 2015 modellene det hendte fra tid til annen at lock up skar seg fast men tror symptomene er litt anderledes enn de du beskriver. Nei frekvens måling er nok ikke så utbredt på feilsøking ang bil, det brukes mest på større elektromotorer og generatorer og gassturbiner o.l for å finne tilstand på lager uten å måtte demontere de som jo igjen er svært kostbart. Picoskop eller osciloscop er jeg ikke helt sikker på om kan brukes her men er ypperlig til å diagnostisere alt som har med motor å gjøre innsprøytning, kompresjon(måler strømtrekk fra hver sylinder via startmotoren) og andre signaler av elektrisk eller elektronisk art.Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for interessant og kjapt svar! Har skrevet en lengre kommentar i eget "svar" under. Mvh frustrert bileier.

2015 BMW 530d f11 x-drive gravatarbilde2015 BMW 530d f11 x-drive ( 2020-04-17 11:37:00 +0200 )rediger
0

besvart 2020-04-16 20:16:25 +0200

Takk for interessant og kjapt svar! Jeg har googlet vibrasjoner en del i det siste kan du si, og drivaksel / CV-ledd har kommet opp som et hyppig forslag når vibrasjoner kommer ved pådrag (og kanskje minner om ubalanse i hjul). Jeg ser litt ulike beskrivelser av typiske symptomer, og jeg merker for eksempel ikke vibrasjonene under pådrag hvis jeg girer ned og turtallet går opp. Men jeg skal definitivt få verkstedet til å sjekke ut CV-aksler/ledd.

Jeg har også tidvis en lengre periode enn ønskelig med sluring i 2.gir før lock-up slår hardt inn, typisk ved igangsetting ut av kryss i 2. gir, gjerne med litt insisterende gassbruk / pådrag / oppoverbakke. Har tenkt at det kan være behov for en flushing, selv om BMW offisielt mener det er unødvendig. Jeg regner med at det ikke er disse symptomene du siktet til?

En såkalt "hardykobling" har vi forresten mistenkt i løpet av prosessen og byttet ut uten særlig merkbar forbedring.

Frekvensmåleutstyr ifm. feilsøk er kanskje litt for akademisk i mange tilfeller, men kom over denne "PicoScope NVH" som så veldig interessant ut: https://youtu.be/mEGWeym8Q4A

Igjen, takk.

Mvh frustrert bileier

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-18 22:04:24 +0200

Hei Mulig vi nærmer oss kjernen på problemet ditt, du nevner at når turtall går opp så forsvinner vibrasjonen. Jeg tenker da først og fremst på lock up converter og eventuellt motor. Converter er en gjennganger ang feil med automat kasse, det med at Bmw sier det ikke er nødvendig med oljeskift er ikke noe å bry seg med. Bør gjøres hver 100 000 km sammen med filterbytte. i kassen er det mange små solenoid ventiler som er ømfintlige for for mye forurensninger og de fleste oppdager at girkassen girer bedre når olje og filter skiftes. Ellers er det en siste mulighet og det er at det kommer fra motoren og fra en eller flere sylindere hvis man kobler til diagnoseutstyr når bilen kjører så kan man overvåke hver disel injectors calibrerings faktor denne skal være ca 1.0 på alle sylindere hvis en sylinder viser fks 1,3 og en annen viser fks 0,7 så har du problem med en av de 2 enten dyse problem eller kompresjons problem i sylinder, husk at verdiene fryses når motor går på tomgang så testen må gjøres fks når du opplever problemene og når de forsvinner, disse lagres som grafer og kan senere hentes ut via pc. Motor cpu er så smart at den vet hvor mye kraft eller hk om du vil hver sylinder produserer og starter å kompensere ved å øke diesel mengden til svak sylinder og senke dieselmengde til sterk sylinder cpu henter info om dette via en magnetisk ring med flere 100 ørsmå magnetiske felt som er presset på veivakselen enhver dropp i turtall registreres og behandles i cpu og fører til koreksjon i diesel mengde til den utvalgte dysen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for nytt svar! Det er konstant svake vibrasjoner som minner om ubalanserte hjul, så lenge gassen er på fra 70ish. Og så er det intense og mer rykkete vibrasjoner under høy belastning på lavt turtall (mellom 1k-2k omdreininger) - disse forsvinner igjen ved å slippe gassen eller få opp turtallet.

2015 BMW 530d f11 x-drive gravatarbilde2015 BMW 530d f11 x-drive ( 2020-04-20 11:19:05 +0200 )rediger
0

besvart 2020-04-19 12:29:26 +0200

Et lite ord om vibrasjonsmåling: dette brukes som nevnt over i dedikterte sammenhenger som turbiner mv....for ikek å forglemme det kanskje mest ubredte bruksområdet: jetmotorer. Et instrument som måler LF frekvenspektrum er tingen da, men....det er et stort men...det forutsetter at man har noe å sammenligne med...en referanse...da kan man si noe om det ene eller andre er kaputt gewesen sein. Om man ikke har dette...blir målingen verdiløs. Denne typen måling kan også brukes for å finne feil ved systemer med AM-modulasjon, f.ex navigasjonsystemer innen luftfarten, men det gjelder det samme: man må ha en referanse, man må ha en fasit. Og nei...oscilloscop kan ikke måle LF spektrum, men gitt at man har et repetitivt mønster som kan plukkes opp med en probe, kan man se f.ex avvik i amplitude. Med måleobjekter som har en konstant rotasjon er dette absolutt en mulighet...dog...du må ha en form for probe. Med LF spektrum får du en helt annen følsomhet enn det du får med et oscilloscop, det er da også bakgrunnen for at dette blir brukt.

I "gamle dager", si 30 år tilbake i tid, hadde vi spektrumanalystorer som håndterte både vanlige RF-frekvenser og LF ned til 1 hz. Problemet var at både prislappen og instrumentet var i den tunge enden av skalaen. I dag får man enkle, men brukbare spektrumanalystorer for noen få titusenlapper, dog uten spesielt gode egenskaper for måling av LF. For å måle LF-spektrum, altså vibrasjon, må man ha helt spesielle instrumenter...og de har fremdeles en tøff prislapp. Og nei, vibrasjonsensoren i en mobiltelefon og en app er IKKE løsningen her :-)

Med en bil vil det uansett bli måletekniske problemstillingert: om du ikke har en fasit som sier hva som gir den og den verdien på et gitt punkt i frekvenspekteret, må du demontere hver og en komponent og bygge en testjigg. I tillegg må du altså ha en referanse fra FØR problemet inntraff. Ja, teoretisk er dette absolutt en mulighet for å plukke vibrasjon fra f.ex defekte lagre med videre, men for å finne kilden til vibrasjon på en bil blir det en seriøs overkill. Dog...interessant tanke! Og bare så det er sagt: jeg har brukt målt LF spektrum gjennom 20 år som en del av en kontrollprosedyre for AM-modulerte RF-systemer...det er en av flere måter å plukke feil på i slike systemer...så det blir brukt! Men mindre og mindre, har latt meg fortelle at det er fjernet fra måleprotokollene nå. Dog er prinsippet primært blitt til for målinger mot jetmotorer., turbiner og i det hele tatt, alt "tungt" utstyr som roterer med tildels høye turtall.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for innspill om frekvensmåling - interessant! Jeg har ikke inntrykk av at det gjøres mye i Norge på bil, men i denne videoen - https://youtu.be/mEGWeym8Q4A - kan det se ut som det er nyttig også uten gode referansedata, gitt at amplituden er tilstrekkelig og matches mot sanser under kjøring.

2015 BMW 530d f11 x-drive gravatarbilde2015 BMW 530d f11 x-drive ( 2020-04-20 08:53:27 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar