Kloke ord her, det essensielle er at det å være bilselger er et krevende yrke, og det er på ingen måte gitt at man lykkes. I den tiden vi lever i nå, bør du ha is i maven til du ser hvordan du ligger an når corona-sjauen er over....har du en fast jobb etterpå....hold på den! Det eneste som er sikkert, er at det kommer til å være en tid der etterspørselen etter både brukte og nye biler går rett i bakken, det som muligens kan være et økende marked for innenfor de første to åra, er biler i et lavere pris-segment. Har selv en f.d kollega som driver en liten bruktbilomsetning fra garasjen: han kjøper reparasjonsobjekter som ikke er altfor håpløse og fikser dem opp litt etter litt. Mye jobb, ikke minst fordi han er selvvlært, men det går rundt....dog blir det en timebetaling som vel kan sammenlignes med å drive ei pølsebu....du får din lønn i himmelen og sliter livet av deg mens du lever.
Mao ikke noe å bli feit av, og du mister retten til både sykepenger og betalt ferie. Dette får du i utgangspunktet kun om du etablerer eget AS og er ansatt sjæl....men det koster flesk...du skal selge en del biler bare for å dekke inn etableringskostnadene. The bottom line er at du bør holde på den jobben du har og eventuelt heller prøve å få en jobb som deltidselger hos en etablert aktør for å skaffe deg erfaring. Alternativt kan du kjøpe en bil i dann og vann og selge som privatperson...gitt at omfanget er begrenset og omsetningen er under et gitt beløp (sjekk Dine Penger på biblioteket, der er det med jevne mellomrom artikler om dette med eget firma vs hobbyvirksomhet) er du fritatt for regnskapsplikt. Da har du sikkerheten det gir å beholde den jobben du har nå, samtidig som du skaffer deg erfaring og har det kjekt. Lett er det ikke, men noen lykkes! Pass bare på å ikke gape over for mye for tidlig...du vil IKKE miste hus og hjem i tide og utide!