0

Treg glider på bremsecaliper

spurt 2020-04-10 11:46:34 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en 2004 modell 206. Hadde den EU-kontroll for noen uker siden og måtte bytte bremseskiver v.side framme. Bytter på begge sider når jeg først er i gang. Bilmekanikeren mente det kunne være trege/faste glidere som kunne være problemet. Da jeg demonterte på venstre side merket jeg at den ene glideren var veldig treg, den andre gikk greit. Den som gikk tregt var den med gummihylse på. Hadde bestillt nye glidere, men fikk feil type levert. Men hadde fått levert riktig nye gummihylser. Så jeg pusset ren glidere og monterte ny gummi på. Brukte en Metal Free Paste som smørning. Glider uten hylse gikk fint, gled ut igjen når jeg trykket den inn. Men den med hylse gikk fortsatt veldig tregt, og hadde ingen tegn til å gli ut igjen når jeg trykket den inn. Demonterte på høyre side, og situasjonen var den samme der. Og samme resultat etter rengjøring. Hadde så brakettene liggende på benken til dagen etter. Da oppdaget jeg at glider med hylse satt omtrent bom fast på begge braketter. Fikk de ut igjen og rengjorde på nytt. Så fant jeg litt rød grease som jeg haddde fått levert med et annet overhalingssett til calipere - til en Nissan. Og smurte så med denne og satte sammen igjen. Nå var det litt bedre, men fortsatt ikke bra. Så ble brakettene liggende på benken igjen til idag. Nå oppdaget jeg at glideren med hylse var blitt enda tregere igjen. Igår var det antydning til returbevegelse, mens idag var det 0 bevegelse. Tok så og rengjorde en, og prøvde med ett lithiumfett fra Biltema ( sprayboks )som jeg har. Men det var heller ingen suksess. Så spørsmålet mitt er: skal disse gliderene være sånn som dette, at den ene glir veldig tregt? Har bestillt nye korrekte glidere, men har ikke fått disse enda. Har du noen anbefaling på hva slags smøring som er riktig til disse gliderene? Fant en type hos Eurodeler som skal være til bremser, så jeg lurte på om jeg skulle bestille denne. Mvh Kjartan Øvstedal

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-10 13:29:18 +0200

updated 2020-04-10 13:30:26 +0200

Hei Kjartan Ta et smergel papir og puss av glideboltene til de går ganske lett i hylsene, hvilken type smøring du bruker er ikke så nøye her er vanlig grease mer enn godt nok og spesielt den røde greasen du fikk med fra tidligere overhaling. Passningene skal være ganske tight her for å dempe vibrasjoner og slag ved bremsing. Noen har et dreid spor i enden av glidebolt med en gummidemper i sporet som gjør samme jobben.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei. Takk for svar. Har nå tatt en ny runde med fint smergel både på glidebolter og i braketten. Det ble noe bedre, men de går fortsatt rimelig tregt. Det er veldig lite returbevegelse når jeg trykker de inn. Men nå lar jeg de ligge litt og ser om de fortsatt lar seg bevege, eller om de setter seg.

Kjartan gravatarbildeKjartan ( 2020-04-12 13:16:08 +0200 )rediger

Brukte resten av den røde greasen jeg hadde. Men har du en god forklaring på hvorfor det kun er 1 glidebolt som har gummiforing? Såg det var det samme på Nissan X-trail som jeg har. Der også var det en bolt med gummiforing og en bolt uten.

Kjartan gravatarbildeKjartan ( 2020-04-12 13:17:52 +0200 )rediger
0

besvart 2020-04-10 12:10:55 +0200

Jeg fikk anbefalt kobberfett fra en god venn ved mitt merkeverksted. ..fungerer som et skudd. Fås på både sprayboks og på plast-tube hos vår gode venn i nøden...Biltema :-) Verdt å prøve. Dette går ellers på hvilke metaller som er involvert, stål mot stål tilsier at kobber er en god ting, bruker kobberpasta på hjulboltene også...gone er the days der hjulboltene satt bjønn etter en vinter!

Bare så det er nevnt...mellom anleggsflaten i stål og alu-felgen derimot er aluminimumspasta tingen.. Men jeg vil anta at de delene du beskriver, er av sorten stål mot stål. Vil du være sikker, kan du jo ta en telefon til et Peugeot merkeverksted og høre hva de bruker. Ellers kan du se nærmere på deklarasjonen på produktet du har funnet. Cluet er at det du smører med dels må være tilpasset metallflatene som glir mot hverandre, dels må det tåle varme....det gjør kobberfett.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar