Nå har artikkelen sitt utgangspunkt i en herremann som hadde en Passat TDI....det er gammelt nytt at eksosanlegget på dieselbiler holder leger enn lengst. Min Passat -98 TDI ble smadret ved snaue 500' kjørte kioometer med originalt eksosanlegg....og det hadde garantert holdt mange, mange år til. Det er jo så enkelt som at det er ganske så varmt i eksosanlegget på en dieselbrenner, i tillegg vil det uvegerlig bli bittelitt innvortes smøring av eksosanlegget, på godt og vondt. Heller ikke på min mors Jetta TDi var eksosanlegget et problem, 440' km rulla bilen før også den ble smadra, med originalt eksosanlegg. På min Passat -81 1.6D røyk sveisen på røret mellom den bakre og den fremre potta etter snaue 400' kjørte kolometer...men litt svinn må man regne med! De keramiske kaltylastorene på eldre TDI begyne å single etter en stund, men det var jo bare å demontere dem og bytte dem med et rør, alternativt måke til innmaten med et spett og montere "boksen" igjen.
Ellers holdt jo f.ex originale eksosanlegg til vår alles kjære Lada typisk 150-200.000 km, og en gang rundt -77 kom Lada...som den første i Norge...med syrefast potte bakerst. Det gjorde jo også sitt i positiv retning, i min familie kjørte vi 3 Laddiser og en Moskwitch rundt 1.2-1.3 mill kilometer totalt, det gikk typisk 2 eksosanlegg på rundt 400', eller et på Moskwitchen...den gikk videre til neste lykkelige eier etter kun 250.000 km i et anfall av tom peng-pung :-) I det hele tatt: jeg innbiller meg at det egentlig ikke er så store forskjellen på dengang og nå, Katalysatorer og andre miljø-duppeditter øker temperaturen i eksosanlegget, det gjør også sitt. Likevel: med 5-sifrfrede priser på katalysoter og partikkelfiltre....det var egentlig bedre før!