0

forlenget levetid eksos anlegg

spurt 2020-04-09 10:11:46 +0100

anonym bruker

Anonym

synes ikke svaret ditt vedrørende forlenget levetid var særlig bra. Du nevner forbedret materialkvalitet i anleggene, men ikke noe om hva som har skjedd. Jeg er ikke ekspert, men utfra det lille jeg vet tror jeg hovedårsaken er belegg i form av aluminisering eller aluzink. vanlig zink galvanisering holder ikke. se denne: https://www.dieselops.com/stainless-v...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-09 11:25:45 +0100

updated 2020-04-09 11:48:29 +0100

Hei Vet ikke helt hvilket svar du sikter til men stort sett er det en 3 delt årsak her. Først er material kvalitet forbedret og gjerne brukes det corten stål som generelt er bedre egnet når det kommer til styrke og handtering av varme og oksyd angrep. Bilene er i dag utstyrt med katalysator og er mye mer effektive ang forbrenning som igjen gjør at det blir mindre svovelsyre angrep inni eksos anlegget som er svært aggresivt for stålet. Til sist spiller en stadig forlengelse av bilenes garanti tid en rolle her og har ført til at Ingeniørene må legge seg i selen når det kommer til kvalitet og utforming samt legge føringer til hvordan det skal produseres. Når det gjelder svar på forskjellige forum er det ofte inspill som kommer fra noen som har hørt litt her og der og føler de har litt kunnskap om emnet og ikke nødvendigvis referater fra vienskapelige avhandlinger som lett kan bli kjedelig lange hvis man må utdype de.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-09 12:14:00 +0100

Nå har artikkelen sitt utgangspunkt i en herremann som hadde en Passat TDI....det er gammelt nytt at eksosanlegget på dieselbiler holder leger enn lengst. Min Passat -98 TDI ble smadret ved snaue 500' kjørte kioometer med originalt eksosanlegg....og det hadde garantert holdt mange, mange år til. Det er jo så enkelt som at det er ganske så varmt i eksosanlegget på en dieselbrenner, i tillegg vil det uvegerlig bli bittelitt innvortes smøring av eksosanlegget, på godt og vondt. Heller ikke på min mors Jetta TDi var eksosanlegget et problem, 440' km rulla bilen før også den ble smadra, med originalt eksosanlegg. På min Passat -81 1.6D røyk sveisen på røret mellom den bakre og den fremre potta etter snaue 400' kjørte kolometer...men litt svinn må man regne med! De keramiske kaltylastorene på eldre TDI begyne å single etter en stund, men det var jo bare å demontere dem og bytte dem med et rør, alternativt måke til innmaten med et spett og montere "boksen" igjen.

Ellers holdt jo f.ex originale eksosanlegg til vår alles kjære Lada typisk 150-200.000 km, og en gang rundt -77 kom Lada...som den første i Norge...med syrefast potte bakerst. Det gjorde jo også sitt i positiv retning, i min familie kjørte vi 3 Laddiser og en Moskwitch rundt 1.2-1.3 mill kilometer totalt, det gikk typisk 2 eksosanlegg på rundt 400', eller et på Moskwitchen...den gikk videre til neste lykkelige eier etter kun 250.000 km i et anfall av tom peng-pung :-) I det hele tatt: jeg innbiller meg at det egentlig ikke er så store forskjellen på dengang og nå, Katalysatorer og andre miljø-duppeditter øker temperaturen i eksosanlegget, det gjør også sitt. Likevel: med 5-sifrfrede priser på katalysoter og partikkelfiltre....det var egentlig bedre før!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-04-09 10:11:46 +0100

Sett: 107 ganger

Sist oppdatert: Apr 09 '20

Antall visninger