0

Rimelig å måtte skifte dyser etter kun 90000 km?

spurt 2020-04-09 08:31:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en Toyota RAV4 og måtte skifte alle dysene etter 92000 km. Garanti tiden på bilen var gått ut. Jeg protesterte kraftig på at kostnaden av reparasjonen skulle belastes kunden, og jeg påstod at dette måtte være høyst uvanlig, og en sjelden materiellsvikt, og at det ville være urimelig at kostnaden skulle belastes kunden. Mitt krav var at Toyota produksjn burde dekke utgiften selv om garantien var gått ut. Mitt verksted, etter ønske/press fra meg, tok saken opp med Toyota sentralt, men fikk ikke medhold til mitt krav. Det vites ikke om saken ble tatt opp med Toyota produksjon. Jeg har kjørt dieselbiler i mange år, av et annet merke, har aldri vært nødt til å skifte dyser, men har erfaring med materiellsvikt, 3 ganger, etter at garantien var gått ut, dyre reparasjoner, men uten noen som helst kostnad for meg. Toyota, dette er for dårlig! Hva mener Benny?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-09 09:35:34 +0100

Hei Denne er besvart 1 gang før her på forumet, jeg kopierer og limer inn svaret hvis du ikke har sett det. Hei Du har helt rett dysene skal vare mye lengre og noen ganger gjennom hele bilens levetid.. Du sier ikke noe om årsmodell så er jo ikke så greit å gjette hvor gammel den er, gikk garanti ut for 1 uke siden eller 6 år siden. Er garanti utløpt så kommer du ingen vei uansett om du går rettens vei og du blir da taperen. Skriv heller en hyggelig mail til importør og se om de stiller opp med såkalt goodwill og kanskje dekker noe av regningen. Matrialfeil i dyser nei det tror jeg ikke, produksjonsfeil i dyser nei det tror jeg ikke heller og ville bare rammet 1 dyse isåfall og trolig lenge før 90000 km. Forklaringen ligger nok i bilens liv etter at den rullet ut fra forhandleren. 1. Har du noen gang tanket i utlandet diesel kvalitet kan variere mye. 2. Har det blitt fylt feil drivstoff om enn aldri så lite og hvis det ikke er deg kan en annen ha gjort det. 3. Har du noen gang fylt på sånne luriums greier som dyserens ol. 4. Noen stasjoner kan ha gamle tanker nedgravd i jorden der vann kan trenge inn har du noen gang fylt fra slike små avsides liggende stasjoner. 5. En og annen gang kan det nok komme diesel av mindre god kvalitet i vanlige stasjoner også da stasjonene får drivstoff fra forskjellige rafinerier levert til Norge i fks tankbåt og tankbil, var disse ordentlig rengjort før tanking. Toyota kan ikke være ansvarlig for alle de punktene som er nevnt ovenfor. Hvis du sender dysene til et metalurgisk labratorium og får en rapport på de kan det nok hende du kan bruke denne og kontakte en advokat og gå rettens vei, husk det er du som har bevis førsel her Lykke til..

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-09 13:41:43 +0100

Forsåvidt et greit svar, men ifht pkt 5 ville jeg droppa det: verken advokater eller Sintef er i slekt med julenissen, du kan raskt komme opp i kostnader som overstiger verdien på bilen. Mhp dysejobber tenker jeg tanken på at det kan være fornuftig å utføre slikt arbeid ved diesel-elektriske verksteder, det kan fort bli vesentlig billigere enn merkveverkstedene...i tillegg er kompetansen på diesel generelt et par hakk høyere. Jeg fikk 4 nye dyser til en Passat 1.6 D for 3000 spenn inkludert arbeid for 20 år siden, helt grei pris synes nå jeg. Den bilen hadde rulla rundt 350' ved dysebyttet.

Ellers er det korrekt som det er sagt, dyseproblemer oppstår sjelden, vann i dieselen er en mulig årsak. Det er jo en grunn til at dieselfilteret er der, men blir det for mye vann i dieselfitleret vil det gå tett....så tett at vannperler blir sugd gjennom og gir problemer i innsprøytingsystemet. Det er altså viktig å påse at dieselfitleret skiftes ved rette intervaller, oftere som man fyller diesel på f.ex enkelte billig-kjeder i Øst-Europa. Selv har jeg kjørt ganske så mye på russisk diesel, og en periode hadde jeg "rabattkort" på fyringsolje...gikk som en drøm det også :-)

Mhp TILSETNINGSTOFFER skal man være ytterst forsiktig og vite hva man hiver på tanken: kondensfjerner er nei og atter nei, det gir små vannperler som dundrer tvers gjennom dieseilfilteret for full musikk. Det er altså IKKE bra, spesielt ikke på en personbil!!! Det samme gjelder alt som har så mye som en eneste dråpe med alkohol eller isopropanol, i det hele tatt: alt som blandes med vann er nei, nei og atter nei! Ja, det finnes slike tilsetningstoffer som bidrar til å fjerne sot osv, men på en nyere dieselbil....? Der er normalt sett ikke sot et problem om man har et variert kjøremønster med et visst innslag av langkjøring. Keton og andre festlige ting som finnes i disse "vidunderflaskene", som forsåvidt også selges hos merkeforhandlere, kan derimot gi problemer med.....dysene....det er så enkelt som at disse løsemidlene aldri er tiltenkt som drivstoff i en bil!

Mao skal slike ting brukes med STOR FORSIKTIGHET! Nå er det vel neppe det som er problemet med Toyotas dyser her, jeg vil gjette på en kombinasjon av vann og kanhende et noe langt skiftintervall på dieselfilteret. Sats på at det går greit i fremtiden!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-09 15:06:20 +0100

updated 2020-04-09 15:10:17 +0100

Tror nok du må åpne lommeboka litt til i dag Norulf, 3000 kr rekker bare til 1 dyse uten arbeid Hele klabbet med nye dyser og arbeid 20-22000 kr takk og god tur hjem. Punkt 5 var ikke ment at skulle brukes bare at det var eneste vei å gå hvis man vil ta den helt ut noe jeg ikke regnet med. Eneste fornuftige her er å bestille et sett nye dyser på en av bildelnettsidene og ringe en venn for å få hjelp. Husk å bytte kobberskivene under hver dyse de er engangs bruk og bruk riktig tilspenningsmoment.

Skulle ønske at forfatter kunne legge inn årsmodel og hvor lenge etter garantitid dette intraff. Jeg ville også bedt om å få se skriftlig svar fra Toyotas produksjons avdeling.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-09 18:32:39 +0100

Nja....sist jeg sjekka for dyser til Passat B5 TDI, var det ikke så halvgærnt...men jeg slapp på bytte, det var denne festlige luftmengdemåleren som laga sjau. Også dette var noen år siden, og prisen jeg fikk var fra merkeverkstedet...åra går fort. Prisnivået er behageligere hos diesel-sjappa, dog glemte jeg selvfølgelig en viktig ting: VAG bruker tyske innsprøytingsleamikk...det gir en helt annen verden hva tilgang på rimelige deler angår. En av mange gode grunner til at japs ikke passer for meg, fikk nok av både Mittibuski, Dat-Sund og Toyota på jobben opp gjennom åra.

Greie ibler så lenge firmaet betaler, men fyttinøff...passer ikke mitt budsjett! Det som forundrer meg her, er at jeg opp gjennom åra med Toyota som tjenestebiler opplevde en enestående holdning til dette med garanti...helt fantastisk. At det skal være et poblem med garanti på dyser, forundrer meg. Jeg tenker jo nesten at forhandleren muligens har "glemt" å henvende seg til Toyota Norge...tatt en liten spansk en og opprettholdt sitt eget avslag. Ikke vanlig hos Toyota-forhandlere, men jeg vet jo at det skjer andre steder...bla hos min favoritt-forhandler...der må man ha et svært godt kundeforhold og ikke være redd for å si fra om garantien skal gjelde...sier ikke mer...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger