0

Defekt turbo

spurt 2020-04-05 22:48:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Etter 140.000 km har lavtrykksturboen i min X5(F15)2,5d røket. Jeg må også skifte høytrykksturboen fordi disse er som siamesiske tvillinger. Jeg har fulgt alle serviceanmodninger og bilen er normalt kjørt. Jeg synes dette er besynderlig på en sk premiumbil. Hva mener eksperten? Har jeg noen rettigheter eller sanksjonsmuligheter?

Hilsen

Odd

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-06 10:45:45 +0100

Hei Odd. Dette er kjipt og kjedelig. Jeg må innrømme at jeg ikke var klar over at begge turboene måtte byttes i slike tilfeller, men det forundrer meg egentlig ikke.

Så lenge garantien på bilen din er utløpt, så er jeg dessverre redd at det er vanskelig med å nå fram med noe her – med mindre at forhandleren din synes synd på deg og vil ta godt vare på deg som kunde, og dermed gir deg en hyggelig pris.

Det er nok dessverre slik at det å kjøpe / kjøre en dyr preiumbil ikke er synonymt med at den ikke går i stykker. Det er snarere tvert i mot. For når de går i stykker koster det ofte mye penger å reparere dem.

Det er vel noe i det gamle ordtaket om at det koster å være kar ...

Beklager at jeg ikke kan gi deg det svaret du ønsker. Du kan jo kanskje sjekke litt rundt å innhente priser flere steder. Det er stille på en del verksteder i disse tider, så det bør være mulig å få en "hyggelig" pris. Pass bare på at jobben blir gjort av kompetente folk.

Lykke til med fin bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-06 11:16:55 +0100

Jeg ser ikke uten videre hvor gammel denne fjonge BMW'en er...men sist jeg vurderte å kjøpe BMW, var det fordi garantien var 200.000 km eller 5 år. ....avhengig av hva som inntreffer først. Om bilen din er nyere enn 5 år...er det er ennå håp....gitt at det er en bil som er solgt som ny i Norge.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-09 17:36:59 +0100

Hei Odd Det er ikke helt riktig at de er som siamesiske tvillinger, egentlig er det bare 2 stk turboer som er koblet sammen med noen rørbiter og et par spjeld. Mange verksteder kan demontere turbo og skifte ut den den midtre delen av turboen. Den ene turboen er beregnet for lave turtall og spjeld styrer seg da inn på denne, når turtall øker fks ved 1800 rpm veksler spjeldene om og skifter til turbo som er beregnet for høyere turtall. Lavtrykks turboen er nok den som er mest i bruk så den slites nok først men undrer meg veldig på hvordan de kom fram til diagnosen her. Er det lager som er slitene eller er det turbo kompressor eller eksos rotor som er sliten. Hva er fks feilkode som er avlest her kanskje de misser noe her og anbefaler feil medisin. Hvis lager er slitene så må man være obs på hva kommer det av er det fks fulgt service og er det long life service intervall.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger