De fleste elbiler du kan kjøpe for en 200-tusenlapp innebærer en aldri så liten logistikk-utfordring med 13 mil daglig kjøring. For det første er ikke vinteren avskaffet ennå, for det andre påvirker motorveitempo strømforbruket i betydelig grad. Mhp sparing...antar dama har regna med at dere også må legge typisk 15.000 spenn i en forskriftsmessig hjemmelader også? Mhp komfort er det bop-bop, jeg tenker at dama burde prøvekjøre aktuelle elbiler grundig før hun i det hele tatt tenker tanken på å kjøpe elbil. Til dette formålet vil jeg tippe E-Golf er et godt kort...verdt å prøve. Det er en bil som i stor grad er bygget over samme lest som en konvensjonell Golf, dette har fordeler og ulemper kontra konkurrentene...mhp komfort og bruksegenskaper ser jeg kun fordeler her!
Når det er sagt, hybrid er absolutt et alternativ, ikke for å kjøre "rent elektrisk", men i hybrid-mode bruker faktisk en hybrid relativt lite drivstoff....du kan f.ex få en grei Prius for et par hundre tusen., den bruker en snau halvliter på mila. Golf GTE er også et alternativ, passe konebil som fungerer helt greit med det kjøremønsteret som beskrives her. Jeg vil jo ellers si at automatgir og adaptiv cruisekontroll er helt fantastisk her, pendlet selv omtrent like langt daglig mens jeg ennå var i arbeid, med adaptiv cruise ble pendlerkjøringa veldig, veldig mye mindre stressende. Glem ellers tanken på å kjøre en hybrid i elektrisk modus her...det funker ikke....og å stresse med å lade på jobben? Det forutsetter lademulighet på jobben...det er et knapphetsgode man egentlig bare kan glemme. Kommersielle ladetilbud? Glem det også, det koster skjorta pr kwh!
The bottom line er likevel at diesel fremdeles er kongen på haugen når vi snakker om flere titalls tusen kilometer med pendling i året. En 2.0 TDI går knapt på rask tomgang i norsk motorveitempo, og Golf VII har god lydisolasjon, gode seter, svært god driftsøkonomi...og det er solgt ikke så rent få biler med kombinasjonen DSG og adaptiv cruisekontroll. Ja, la endelig dama prøvekjøre E-Golf, men hun bør også prøvekjøre en Golf med 2.0 TDI....og da snakker vi grundig prøvekjøring, fortrinnsvis også noen kilometer på motorvei. Smaken er som baken, og skal man være fornøyd hver dag året rundt i mange år fremover, er det veldig lurt å prøvekjøre! Lykke til!