0

Understellsbehandling av ny bil?

spurt 2020-04-02 06:47:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg har kjøpt min første nye bil, lurer på om Dacia Duster kommer uten rustbeskyttelse? Hva med skvettlapper og hjulbuebeskyttelse? Burde jeg ha investert i dette? Jeg må innrømme at da jeg handlet bil var jeg mest opptatt av lommeboka, å få mest mulig nybil for pengene, og en trygg familiebil etter noen ubehagelige erfaringer som småbilseier. Jeg tenkte ikke på at alle disse tilleggene som en kan kjøpe kunne være nødvendige. Men er de det? Om jeg velger å investere nå i å beskytte bilens flater, hvilke investeringer er et minimum for at bilen skal holde i årevis og slippe dyre utgifter senere? Jeg kommer nok til å kjøre denne i 6-7 år, minst, men også gjensalgsverdi har vel betydning..

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-02 09:39:56 +0100

For meg ser det ut som om Dacia kan ha rustbeskyttelse fra fabrikk, dvs samme opplegg som f.ex tyske biler: man rustbeskytter bunnplata før man monterer hjuloppheng mv.. Derved har man en hel serie med potensielle rustproblemer på null komma null: alle ettermontertere deler er kun beskyttet av et mer eller mindre beskyttende lag med....lakk. Det ser du raskt om du titter under bilen...the bottom line er at dette holder ikke mål for norske forhold...om du skal ha bilen mer enn to år, kjør den på understellsbehandling snarest mulig!

Velg IKKE det første og billigste alternativet, bruk tid på å finne en understellsbehandler som kan sine ting og gjør en god jobb! Det innebærer bla at deksler etc under bilen MÅ DEMONTERES når godstoffet påføres. Det koster typisk mellom 5 og 8000, vanligvis anbefales etterbehandling annethvert år. Kjører du lite og på gode veier...kan du strekke det til tre år, men da mister du som regel den garantien som noen aktører gir. Etterbehandling bør typisk koste i nærheten av det samme som første behandling...da er du sikker på at det blir gjort en tilstrekkelig god jobb. Ja, det koster litt, men sett i forhold til kostnadene ved å sveise rust er det bare moro! Desssuten, jo lenger du har bilen, jo lavere blir verditapet pr år. Jeg har selv konsekvent kjørt mine biler til kilometertelleren viser 4-500.000, da kan du le hele veien bil banken! Med en Dacia som ikke koster mer som nybil enn verditapet på en Tesla de første par åra...? Du kan kjøre med et stort smil i både 10 og 15 år om du understellsbehandler bilen din og passer litt på den! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger