0

Kostnader til pålagte servicer i forb. med Forhandler - Garanti

spurt 2020-04-01 10:58:24 +0100

Hei! Jeg tror det er stor uvitenhet om hva pålagt service = hovedservice oljeservice etc på de forskjellige bilmerker er. Er det mulig for dere å lage en oversikt enten 1. over serviceutgifter til f.eks 60.000 km (mange bilder har jo 15.000 og 30.000 km service. 2. Eller pris pr. merke på service inkludert nødvendige servicedeler på de pålagte servicene. 3. Vet det er store prisforskjeller, hvor bla Mitsubishi Oulander / Mercedes / BMW er "kostbart", men hva er kostbart. Hva koster en service på en "vanlig" familiebil til 60.000 km eller 100.000? Bilens pris ny / brukt er en ting, men nå som vi må på verksted for å få fikset den minste ting er også timeprisen avgjørnde, ved feilsignaler og "pærebytte" Dette har vel ikke vært tatt særlig tak i av noen.
Mvh. Knut S. Mørk

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-01 12:58:36 +0100

Du har et poeng, det store flertallet av merkeverksteder i markedet har timepriser som kan få selv en advokat til å rødme! Men fortvil ikke..det er slått fast at service og vedlikehold utført ved frittstående, autoriserte verksteder er likeverdig sett i forhold til nybilgarantien. At disse også merkelig nok klarer å selge olje og rekvisita til vesentlig lavere priser enn merkeverkstedene, gir deg et langt hyggeligere bilhold. Men der som ellers, det gjelder å velge sine samarbeidspartnere med omhue: sjekk med venner og kjente, finn et verksted som gjør godt arbeid...og bruk aldri, aldri verksteder som ikke er autoriserte!

Mhp servicekostnader er det som du sier, blitt et sammensurium av intervaller. Fellesnevneren her er at "longlife" service er dårlig karma for bilens levetid, legg deg på 15-20.000 km for oljeskift med filterbytte (ALLTID filterbytte når du skifter olje!!!!() og få din verkstedsforbindelse til å sy ut et serviceprogram som ivaretar fornuftige intervaller for resten. Det er ikke så komplisert som det høres ut, mange kjører jo ikke mer enn 15-20.000 km i året...da blir det circa en årlig service. Ja, du kan risikere å skifte enkelte deler "for tidlig", og noen vil jo anføre at "fabrikanten sier at....". Men tro meg...om du ser på en sprengskisse av en moderne motor...det ER smart å bytte olje oftere enn ved 30.000 km eller mer!

Mhp det du EGENTLIG spør om, er det jo blitt sånn at serviceprogrammet ikke lenger står beskrevet i dokumentasjonen du får med bilen, og mange merkeverksteder betrakter det som noe nær en militær hemmelighet. Fortvil ikke, Mekonomen og de aller fleste frittstående verksteder har stålkontroll og tilgang til et datasystem som gir dem full oversikt. Ønsker du utskrift, får du det! Men glem ikke at svært mye av det du må gjøre med en bil...er ting som skiftes etter SLITASJE etc og IKKE etter faste intervaller! Derved betyr både kjøremønster og andre faktorer mye, så noen fasit finnes det ikke. Men som du antyder: enkelte bilmerker koster mer enn andre. De to tyskerne du nevner, er knalldyre, du føler nesten at taksameteret går så snart du leverer bilen til service! Men Mitsibushi og andre japanske merker kan også være spennende, ikke minst fordi deleprisene kan få håret til å reise seg på vår venn Brynjar Meling! Der er tyske (og svenske) biler et godt valg, med glimrende tilgang til tredjepartsdeler. Og ja...noen ganger er "originaldeler" best...men ofte er det sånn at det bare er innpakningspapiret og prislappen som skiller. For oss vanlige dødelige går det stort sett greit...men som nevnt over...ALLTID autorisert verksted om du ikke er en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker selv!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-04-01 20:30:00 +0100

Hei Blir nok alt for mye logistikk arbeid å hente inn dette, mye bedre at bilkjøper ber spesiellt om dette ved kjøp av ny bil og eventuellt får det på papiret. Har faktisk spurt om dette selv jeg da jeg er litt opptatt av sånt når jeg kjøper bil så kan man shoppe rundt og finne den gunstigste totalpakken. Så må jeg bare si som Norulf at bruk autorisert verksted i garantitid etter dette kan du få byttet oljen din der det er billigst. Og ikke kjør på longlife sevice 30000km det er det samme som senere motorhavari. Oljen er da helt utslitt uansett hva noen måtte prøve å si om det og det krummeluriet som er blandet inn i den så det går nok bra. Når du ser en dieselmotors olje etter 15000 km så kan man bli skrekkslagen og da kan man jo tenke seg hvordan den er når den runder 30000 km ? oljen tåler simpelthen ikke så mye forurensninger og jeg ville ikke engang brukt den til å tjære brygga mi med. Ps: Bmw er fan av longlife service og longlife olje men lurer på hvor long life det er når en drøss med Bmw får motorhavari. Merkeverksted eller ikke det er viktig at når du får pris så er alt annet likt. Hvis et merkeverksted smører opp bremsene dine og et annet verksted ikke gjør det så blir kanskje pris for arbeid ganske så likt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar